Black Friday 2018 – Google Ads

23 nov 2018

Black Friday: Hvad lærte vi fra 2018?

Billede inden Black Friday af Patrik, Kristine Bitsch og Lasse Knudsen.

Fredag d. 23. november 2018 stod den endnu engang på Black Friday. En shoppingdag, som danskerne i større og større grad har taget til sig de senere år. Igen i år endte det med at blive årets største shoppingdag.

Vi har på baggrund af webshops inden for otte forskellige brancher spottet tendenserne.

  • Danskerne sidder klar ved midnat
    Det er tydeligt at se, danskerne sidder klar til at købe de bedste tilbud allerede ved midnat. Klokken 00.00-01.00 blev en stor del af dagens ordrer foretaget.
  • Pigerne køber om formiddagen
    For vores kunder indenfor tøjbranchen var dagens absolutte peak klokken 09:00-11.00. Dette går i god tråd med, at pigerne i aldersgruppen 16-24 er på studiet, og får åbnet computeren op.
  • Black Friday bliver større år for år
    Præcis som sidste år kan vi se, at Black Friday blot bliver større år for år. For de webshops som LAZZAWEB laver markedsføring for, er der generelt set en omsætningsstigning sammenlignet med sidste års omsætninger.

Danskernes køb på Black Friday går ind under juletræet

Når kreditkortet bliver hevet op af lommen, er det ikke udelukkende til danskernes egne hjem, der købes ind. Det er nemlig ofte årets julegaver, der handles her.

“Det er tydeligt, at danskerne er blevet vante til Black Friday. Vi oplever større krav fra forbrugerne til butikkernes tilbud. Ligeledes kan vi se, at de sidder klar til midnat til at købe. Hvad vi også oplever er, at det er her, hvor danskerne køber julegaverne. Julesalget går derfor typisk lidt tilbage målt procentvis i forhold til resten af året”, Patrik Lazzarotto.

På samtlige kunder oplevede vi en eksplosiv stigning på alle KPI’er. Vi har haft mange omsætningsrekorder og successer at fejre. Specielt har vi i år haft god succes med at køre aggressivt på helt brede søgeord.

Peaket på en kunde et par dage op til Black Friday:

Hvad gjorde vi rigtigt, som du kan lære af?

Unikke kampagner
Vi opsatte unikke Black Friday kampagner, så vi kunne målrette specifikt mod forbrugere der søgte efter Black Friday tilbud.

Budjustering
Vi øgede bud aggressivt for at være helt i front og foran konkurrenterne.

Vi fjernede Googles automatiske budjusteringer (Udvidet CPC (ECPC), og valgte at køre med manuel budgivning 100%, da forbrugeradfærden på dagen går så hurtigt at Googles robot ikke kan følge med.

Budget
Budgettet øgede vi markant, og på de fleste kunder kørte vi efter aftale med ubegrænset budget så længe ROAS (Return On Ad Spending) målene blev opretholdt.

Et godt tip ift. bud: Download dine bud så man kan rulle tilbage til normal tilstand efter Black Friday.

Annoncer
Vi opsatte unikke og agressive Black Friday tekster på alle annoncer.

Op til dagen opsatte vi countdown, hvor den automatisk i annonceteksten lavede nedtælling til kl. 00:00. Dette gjorde vi 2 dage før, hvor den talte dage, timer og til sidst minutter op til den store dag.

Tip: Vi fik Google til at godkende BLACK FRIDAY med blokbogstaver i annoncetekster.

Søgeord
På Black Friday gik vi i krig og kørte det tunge skyts ind. Det gjorde vi ved at åbne op for de helt brede søgeord, som vi i normal tilstand ikke ser performe godt. Vi aktiverede også flere tidligere pausede søgeord.

Vi lærte fra de tidligere år, at forbrugerne på denne dag søger efter tilbud direkte i Google. Fx. hvis man vil købe en ny cykel, ville man lede efter de bedste tilbud med en søgning som: “Black Friday Cykler”.

Vi havde på forhånd opsat kampagner med søgeordene: “Black Friday + Søgeordet”

Udvidelser
Alle undersidelinks skal nævne rabatter.

Især Promotionsudvidelsen var populær, da man her kan tilføje en Black Friday promotionsudvidelse:

Google Shopping
Der første vi gjorde da klokken slog 00.00, det var at få feedet til at hente og synce med det samme. Det er vigtigt for at få de opdaterede rabatpriser med i Shopping.

På de kunder der kun kørte rabat på udvalgte produkter, der oprettede vi unikke produktfeeds og Shopping kampagner.

For at synliggøre Black Friday tilbud i Shopping tilføjede vi “Black Friday Tilbud” til produkttitlerne. Her brugte vi avecdo.com.

Remarketing
En agressiv Remarketing strategi var nødvendig for at få maksimalt udbytte. Vi opsatte unikke Remarketing kampagner med målgrupper op til 3 dage, så vi fik fulgt op på de seneste besøgende.

Hvad gjorde vi LIVE under dagen?

Under dagen sad vi hos LAZZAWEB og overvågede alle kunder.

I punkter gennemgik vi b.la. følgende optimeringer:

  • Gennemgik positioner
  • Løbende fetch af feed
  • Overvågede performance
  • Overvågede budgetter
  • Gennemgik søgetermer

Hvad gjorde vi efter Black Friday?

Efter dagen ændrede vi alle annoncer og kampagner tilbage til “normal tilstand”.

  • Vi pausede Remarketing
  • Justerede bud tilbage til normal
  • Pausede Black Friday kampagner
  • Fjernede Black Friday udvidelser

Tak fordi du læste med! Nu fejrer vi årets succes for kunderne – skål!

Du kan altid ringe til os på 71997140 eller skrive til os på kontakt@lazzaweb.dk

Patrik Lazzarotto

Patrik Lazzarotto

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

5 stjerner på Trustpilot
  • Omtalt i

  • Danmarks Radio (DR)
  • EY
  • Ivækst
  • Børsen
  • Nordjyske