Få styr på jeres tilbudsstruktur
Skal der være rabat på alle produkter i hele shoppen, eller vil det kun være udvalgte produkter, der kommer på tilbud til Black Week? Hvis der ikke skal gives rabat på hele shoppen, vil det give mening at oprette en landingsside, hvor I samler alle jeres produkter og tilføjer filtre, så man kan sortere på brands og kategorier. Det vil betyde, at brugeroplevelsen på landingssiden er helt optimeret, og det er nemt at finde produkterne, man leder efter. For at styrke algoritmerne i Google Ads, anbefaler vi de samme tilbud hele ugen, for at skabe mest profitabel vækst.
Øg jeres budget til det tidobbelte
Black Friday er en usædvanlig dag, hvor mange vil opleve, at interessen for onlinehandel stiger eksplosivt. Derfor vil I også opleve, at I kommer til at bruge et højere annoncebudget på de forskellige markedsføringskanaler. Vi anbefaler fra begyndelsen, at det daglige budget øges til det tidobbelte.
Performance Max til Black Week
Det spændende kampagneformat Performance Max er kommet for at blive. Men hvordan skal I bruge det under Black Week? Vi anbefaler at have content parat og udskifte teksterne i jeres eksisterende Performance Max-kampagner, således at de er klar til at vise de nye tilbudsannoncer.
Vores erfaringer viser, at I op til Black Week-perioden skal oprette en unik aktivgruppe og gøre den ultraspecifik, således at jeres annoncering bliver målrettet netop Black Week. Opret unikke aktivgrupper til Black Week med tilpassede budskaber. Sørg for at bruge videoer, billeder og tekster, der annoncerer for jeres tilbud.
Gør brug af assets under Black Week, således jeres setup er gearet til at fange brugernes interesse før jeres konkurrenter.
Sørg for at benytte seasonality adjustments, således at algoritmen med 100 % sikkerhed forstår den øgede efterspørgsel, og I dermed opnår en eksponeringsandel, som I er tilfredse med.
Overvej, hvilke produkter der skal annonceres for i Performance Max. Har I produkter, der ikke er på tilbud, bør disse eksempelvis ekskluderes fra kampagnen.
Gentænk tROAS alt efter jeres strategi for Black Week; er strategien en høj omsætning, eller er strategien at skabe en god bundlinje? Det bestemmer, hvordan jeres tROAS skal justeres.
Få en countdown-timer på hjemmesiden
Få en timer på hjemmesiden der viser, hvornår tilbuddene på hjemmesiden ikke længere er aktive. Det gør, at man som forbruger vil være mere tilbøjelig til at tage en hurtig beslutning omkring valget “køb/køb ikke”. Det kaldes urgency, og kan være med til at øge jeres konverteringsrate!
Gennemgå sidste års performance
Det er vigtigt at tage udgangspunkt i, hvad I gjorde sidste år og medtage learnings derfra. Nogle tiltag virkede måske helt fantastisk, mens andre skuffede. Denne information er vigtig i forhold til at udnytte det, der fungerede rigtig godt. Men endnu vigtigere er det, ikke at lave de samme fejl som til sidste Black Week, og så i stedet at tænke nye måder at skille sig ud på dagen, hvor konkurrencen er på sit højeste.
Lav unikke kampagner
Vi anbefaler at opsætte unikke Black Week og Black Friday-kampagner, så I kan målrette specifikt mod forbrugere, der søger efter Black Week-tilbud.
Download jeres konto
Ved at downloade jeres bud, kan I rulle tilbage til normal tilstand efter Black Week.
Lav relevante annoncer
Opsæt unikke og sælgende Black Friday-tekster på alle annoncer. Vær kreativ og find på nye og engagerende måder, hvorpå I kan promovere jeres USP’er og afprøve nye call-to-actions.
Brug countdown i annoncer
Skab urgency og FOMO i jeres annoncer ved hjælp af countdowns. I løbet af Black Week kan I tælle ned til, at tilbuddene slutter, og derved påvirke kunderne til at tage action nu.
Læs Googles egen guide til at lave countdowns.
Vær opmærksom på søgeord
På denne dag søger forbrugerne direkte efter tilbud i Google. Vil man fx købe en ny cykel, vil søgningen med stor sandsynlighed hedde: “black friday cykel”. Vi anbefaler derfor at opsætte kampagner med søgeordene: “black friday + (jeres relevantesøgeord)”.
Brug udvidelser
Alle undersidelinks bør nævne rabatter!
Især promoveringsudvidelsen er en populær mulighed, da man her kan tilføje en Black Friday-udvidelse.
Synkroniser og optimer jeres Google Shopping-feed
Det første I bør gøre, når klokken slår 00.00, og Black Friday er i gang, er at få feedet til at hente og synkronisere med det samme. Det er vigtigt for at få de opdaterede rabatpriser med i Google Shopping. For at synliggøre Black Friday-tilbud i Shopping, kan I fx tilføje “Black Friday Tilbud” til produkttitlerne. Det er herudover supervigtigt at have “Sale_price_effective_date” med, således at I har størst mulig chance for at få vist shoppingbadges såsom prisfald, tilbud eller udsalg.
Foretag seasonality adjustments
Foretag seasonality adjustments ud fra stigningen i konverteringsrate fra sidste års Black Week. I kan ligeledes foretage det på dagene efter Black Week i forhold til faldet i konverteringsrate.
Prioriter remarketing
En aggressiv remarketing-strategi er nødvendig for at få maksimalt udbytte. Vi anbefaler at opsætte unikke remarketing-kampagner med målgrupper op til de seneste tre dage, så I får fulgt op på de seneste besøgende, der har besøgt jeres webshop op til Black Week.
Hvad kan I gøre LIVE på dagen?
Der er flere tiltag og ændringer, som kan foretages på dagen. Det er vigtigt, at man fokuserer på en 80/20-tilgang og bruger sin tid der, hvor man forventer størst impact. Herunder er en liste af yderigere tiltag, der kan udføres:
- Gennemgå eksponeringsrate for visning allerøverst
- Gennemgå eksponeringsandel
- Fetch jeres produktfeed løbende
- Overvåg performance
- Juster budgivning
- Overvåg budgetter
- Budgetoptimer ved at allokere budget til bedst performende kampagner
- Gennemgå søgetermer
Hvad bør I gøre efter Black Week?
Efter dagen anbefaler vi at ændre alle annoncer og kampagner tilbage til “normal tilstand”. Herunder er en kort liste af tiltag, I bør huske at gøre:
- Overvej at pause remarketing, da forbrugerne nu er mættede
- Juster jeres konto tilbage til normal (husk at download jeres konto inden)
- Sæt jeres Black Week-kampagner på pause, hvis I har unikke kampagner til Black Week
- Ændr jeres annoncebudskaber tilbage
- Ændr jeres annonceudvidelser tilbage
Flere af ovenstående ting kan gøres automatisk. Fx kan I opsætte en udløbsdato på annonceudvidelser inde i Google Ads-panelet.
Tak, fordi I læste med!
– God fornøjelse med jeres Black Week.