Artikler
Artikel

Maksimér jeres Black Week-annoncering på Google

  1. Få styr på jeres tilbudsstruktur

    Skal der være rabat på alle produkter i hele shoppen, eller vil det kun være udvalgte produkter, der kommer på tilbud til Black Week? Hvis der ikke skal gives rabat på hele shoppen, vil det give mening at oprette en landingsside, hvor I samler alle jeres produkter og tilføjer filtre, så man kan sortere på brands og kategorier. Det vil betyde, at brugeroplevelsen på landingssiden er helt optimeret, og det er nemt at finde produkterne, man leder efter. For at styrke algoritmerne i Google Ads, anbefaler vi de samme tilbud hele ugen, for at skabe mest profitabel vækst.

  2. Øg jeres budget til det tidobbelte

    Black Friday er en usædvanlig dag, hvor mange vil opleve, at interessen for onlinehandel stiger eksplosivt. Derfor vil I også opleve, at I kommer til at bruge et højere annoncebudget på de forskellige markedsføringskanaler. Vi anbefaler fra begyndelsen, at det daglige budget øges til det tidobbelte.

  3. Performance Max til Black Week

    Det spændende kampagneformat Performance Max er kommet for at blive. Men hvordan skal I bruge det under Black Week? Vi anbefaler at have content parat og udskifte teksterne i jeres eksisterende Performance Max-kampagner, således at de er klar til at vise de nye tilbudsannoncer.

    Vores erfaringer viser, at I op til Black Week-perioden skal oprette en unik aktivgruppe og gøre den ultraspecifik, således at jeres annoncering bliver målrettet netop Black Week. Opret unikke aktivgrupper til Black Week med tilpassede budskaber. Sørg for at bruge videoer, billeder og tekster, der annoncerer for jeres tilbud.

    Gør brug af assets under Black Week, således jeres setup er gearet til at fange brugernes interesse før jeres konkurrenter.

    Sørg for at benytte seasonality adjustments, således at algoritmen med 100 % sikkerhed forstår den øgede efterspørgsel, og I dermed opnår en eksponeringsandel, som I er tilfredse med.

    Overvej, hvilke produkter der skal annonceres for i Performance Max. Har I produkter, der ikke er på tilbud, bør disse eksempelvis ekskluderes fra kampagnen.

    Gentænk tROAS alt efter jeres strategi for Black Week; er strategien en høj omsætning, eller er strategien at skabe en god bundlinje? Det bestemmer, hvordan jeres tROAS skal justeres.

  4. Få en countdown-timer på hjemmesiden

    Få en timer på hjemmesiden der viser, hvornår tilbuddene på hjemmesiden ikke længere er aktive. Det gør, at man som forbruger vil være mere tilbøjelig til at tage en hurtig beslutning omkring valget “køb/køb ikke”. Det kaldes urgency, og kan være med til at øge jeres konverteringsrate!

  5. Gennemgå sidste års performance

    Det er vigtigt at tage udgangspunkt i, hvad I gjorde sidste år og medtage learnings derfra. Nogle tiltag virkede måske helt fantastisk, mens andre skuffede. Denne information er vigtig i forhold til at udnytte det, der fungerede rigtig godt. Men endnu vigtigere er det, ikke at lave de samme fejl som til sidste Black Week, og så i stedet at tænke nye måder at skille sig ud på dagen, hvor konkurrencen er på sit højeste.

  6. Lav unikke kampagner

    Vi anbefaler at opsætte unikke Black Week og Black Friday-kampagner, så I kan målrette specifikt mod forbrugere, der søger efter Black Week-tilbud.

  7. Download jeres konto

    Ved at downloade jeres bud, kan I rulle tilbage til normal tilstand efter Black Week.

  8. Lav relevante annoncer

    Opsæt unikke og sælgende Black Friday-tekster på alle annoncer. Vær kreativ og find på nye og engagerende måder, hvorpå I kan promovere jeres USP’er og afprøve nye call-to-actions.

    black friday annonce

  9. Brug countdown i annoncer

    Skab urgency og FOMO i jeres annoncer ved hjælp af countdowns. I løbet af Black Week kan I tælle ned til, at tilbuddene slutter, og derved påvirke kunderne til at tage action nu.

    Læs Googles egen guide til at lave countdowns.

  10. Vær opmærksom på søgeord

    På denne dag søger forbrugerne direkte efter tilbud i Google. Vil man fx købe en ny cykel, vil søgningen med stor sandsynlighed hedde: “black friday cykel”. Vi anbefaler derfor at opsætte kampagner med søgeordene: “black friday + (jeres relevantesøgeord)”.

  11. Brug udvidelser

    Alle undersidelinks bør nævne rabatter!
    Især promoveringsudvidelsen er en populær mulighed, da man her kan tilføje en Black Friday-udvidelse.

  12. Synkroniser og optimer jeres Google Shopping-feed

    Det første I bør gøre, når klokken slår 00.00, og Black Friday er i gang, er at få feedet til at hente og synkronisere med det samme. Det er vigtigt for at få de opdaterede rabatpriser med i Google Shopping. For at synliggøre Black Friday-tilbud i Shopping, kan I fx tilføje “Black Friday Tilbud” til produkttitlerne. Det er herudover supervigtigt at have “Sale_price_effective_date” med, således at I har størst mulig chance for at få vist shoppingbadges såsom prisfald, tilbud eller udsalg.

    udsalgs badge i Google shopping

  13. Foretag seasonality adjustments

    Foretag seasonality adjustments ud fra stigningen i konverteringsrate fra sidste års Black Week. I kan ligeledes foretage det på dagene efter Black Week i forhold til faldet i konverteringsrate.

  14. Prioriter remarketing

En aggressiv remarketing-strategi er nødvendig for at få maksimalt udbytte. Vi anbefaler at opsætte unikke remarketing-kampagner med målgrupper op til de seneste tre dage, så I får fulgt op på de seneste besøgende, der har besøgt jeres webshop op til Black Week.

Hvad kan I gøre LIVE på dagen?

Der er flere tiltag og ændringer, som kan foretages på dagen. Det er vigtigt, at man fokuserer på en 80/20-tilgang og bruger sin tid der, hvor man forventer størst impact. Herunder er en liste af yderigere tiltag, der kan udføres:

  • Gennemgå eksponeringsrate for visning allerøverst
  • Gennemgå eksponeringsandel
  • Fetch jeres produktfeed løbende
  • Overvåg performance
  • Juster budgivning
  • Overvåg budgetter
  • Budgetoptimer ved at allokere budget til bedst performende kampagner
  • Gennemgå søgetermer

Hvad bør I gøre efter Black Week?

Efter dagen anbefaler vi at ændre alle annoncer og kampagner tilbage til “normal tilstand”. Herunder er en kort liste af tiltag, I bør huske at gøre:

  • Overvej at pause remarketing, da forbrugerne nu er mættede
  • Juster jeres konto tilbage til normal (husk at download jeres konto inden)
  • Sæt jeres Black Week-kampagner på pause, hvis I har unikke kampagner til Black Week
  • Ændr jeres annoncebudskaber tilbage
  • Ændr jeres annonceudvidelser tilbage

Flere af ovenstående ting kan gøres automatisk. Fx kan I opsætte en udløbsdato på annonceudvidelser inde i Google Ads-panelet.

Tak, fordi I læste med!

– God fornøjelse med jeres Black Week.

Del artiklen

Få vorres brancheførende learnings - før alle andre.

Tilmeld vores nyhedsbrev og få marketing indsigter, du kan anvende direkte i jeres virksomhed.

Lignende artikler

Quality Score – Den gyldne vej til billigere klikpriser

27. jul 2020
4 min. læsetid
Øg jeres konverteringsrate ved at konverteringsoptimere jeres website

Sådan får I højere konverteringsrate ved at arbejde struktureret med CRO

13. sep 2024
9 min. læsetid

10 trin til en vindende kampagnestrategi på Meta

9. sep 2024
8 min. læsetid

Lav en effektiv content-strategi til Meta

12. sep 2024
4 min. læsetid
LAZZAWEB besøger Google i Dublin

Avanceret research på Google

5. nov 2020
5 min. læsetid
Google specialister

Google Annoncering – den ultimative guide

21. feb 2021
12 min. læsetid
Google-synergier

Søgemaskineoptimering – 2024 Guide

11. jun 2021
22 min. læsetid

Teknisk SEO – En vigtig SEO-disciplin

11. dec 2023
15 min. læsetid

Googles univers af marketing-tools

11. nov 2021
30 min. læsetid

Performance Max – Få mest ud af kampagnetypen

22. aug 2022
18 min. læsetid
Profit bidding i Google Ads

Søgeordskannibalisering – Hvad er det, og hvordan løser man det?

2. feb 2021
12 min. læsetid
LAZZAWEB - 5 konkrete Google-synergier

5 Google-synergier til topplaceringer i nutidens SERP

11. apr 2024
5 min. læsetid
succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Få et strategimøde
+1000
Vækstcases