Strukturen i din Google Ads konto er altafgørende for succes.
Dog anbefaler vi ikke længere granulær struktur, da Smart Bidding i dag er blevet rigtig stærkt, og det derfor bedre kan svare sig at sætte flere søgeord sammen i annoncegrupper.
Først og fremmest; Hvad er granulær struktur?
Det er ikke noget der snakkes ret meget om i branchen, da det er her alt det hårde arbejde og mandetimerne lægger. På de fleste konti kan det give stor effekt, og det hårde arbejde i en god opsætning, vil bære brugt i fremtidens optimeringsarbejde.
Kort fortalt gælder det om at isolere hvert eneste søgeord i sin egen annoncegruppe.
Billeder viser en granulær struktur og opbygning:
Fordelene ved granulær Ads struktur
Fordelene er at du kan styre dit bud på enhedsniveau helt ned på søgeordsniveau. Det gør også at man kan anvende sit budget, hvor man rent faktisk performer og mindske budgettet hvor man ikke performer. Samtidig kan man sikre at det søgeord forbrugeren søger efter, står i selve beskrivelsen på annoncen. Dette kan gavne og øge kvalitetsscoren, og derved sikre en højere visningsrate og sænke dine klikpriser.
Enhver annoncør ved at relevansen er nøglen til succes. Teknisk ligesåvel som praktisk i kundens købsrejse. Med en granulær struktur er det forventeligt at CTR øges, da relevansen i annoncen forbedres og din annoncerangering forbedres. Flere klik, betyder mere trafik, og mere trafik betyder flere potentielle kunder $.
En anden fordel er overblikket. Det giver dig som annoncør et væsentligt bedre overblik over din kontos performance. Du kan sortere dine data metrics på kampagne- og annoncegruppeniveau, og kan let og elegant springe søgeordsniveau over, da du med granulær struktur netop har søgeordet isoleret i annoncegruppeniveauet. Ét mindre klik og dermed meget sparet tid. Det giver den fordel, at du hurtigt kan evaluere performance uden at skal dykke ned i alle niveauerne.
Hvordan kommer jeg igang?
Når du skal opsætte et nyt søgeord, så skal du opsætte det i alle 3 matchtyper.
- “phrase match”
- [exact match]
Hver matchtype isoleres i sin egen annoncegruppe.
Eksempel på søgeord: Billige cykler
Adgroup | Billige cykler | Phrase –> “billige cykler”
Adgroup | Billige cykler | Exact –> [billige cykler]
Granulær struktur er det rigtige for dig der har en større konto, med søgeord der forventes at skabe meget trafik.