Hvad er Google Ads? Annoncering på Google

21 jan 2019

Google Ads er mere end google.dk

De fleste forbinder Google AdWords med annoncer på Google.dk. Men annoncering via AdWords er meget mere end det. Det er netop grundlaget for deres rebranding og navneskift til Google Ads. Læs mere om navneskiftet her.

Herunder er en oversigt over de forskellige kampagnetyper:

Først og fremmest har vi Google.dk – annoncering i søgenetværket. Her vises der søgeresultater, og denne type annoncering er pull-markedsføring.

På søgenetværket kan du som webshop ejer annoncerer for dine produkter visuelt med Google Shopping. En effektiv markedsføringsmetode, der typisk konverterer bedre end de traditionelle tekstannoncer på søgenetværket.

Med Displaynetværket er det muligt at få sine annoncer ud på tusindvis af websites – alt lige fra store websites som tv2.dk, bt.dk, og mange flere, til helt små blogs og hjemmesider. Denne type annoncering er push-markedsføring.

Forskellen på søgenetværket (annoncer på Google.dk) og annoncer på Displaynetværket er typen af markedsføring. Ved annoncering på Google.dk er strategien Pull markedsføring, og annoncering på Displaynetværket er Push markedsføring.

Som det måske antyder, så handler Pull markedsføring om at ”trække” kunder ind, der efterspørger ens ydelse/produkt, og ved Push markedsføring ”pusher” man forbrugere med annoncer – præcis ligesom traditionel markedsføring i aviser, radio og tv. Ved Push markedsføring eksponerer man sine budskaber til personer, der ikke selv har bedt om det, og det handler derfor om at skabe et behov. Det er nødvendigt med denne strategi, hvis man går på markedet med et nyt produkt eller forhandler et produkt, som ikke mange har kendskab til.

Markedsføring på Google.dk er helt modsat, for her efterspørger kunder selv din ydelse/produkter, for de søger selv aktiv efter det på Google. Derfor handler det egentligt blot om at være tilstede for kunden, og få dem ind på din hjemmeside. Det er effektivt fordi disse forbrugere er langt i en købsproces eller måske ligefrem er klar til at købe.

I dag er det også muligt at få banner- og videoannoncer på YouTube, da Google i dag ejer YouTube. Du kan derfor i dit Ads panel vælge YouTube som kampagnetype.

Hvor skal man starte?
Jeg anbefaler altid at starte med annoncering på søgenetværket, og derved tage de ”lavthængende frugter” – herefter kan man så teste Displaynetværket af til sin virksomhed. Man skal dog være forberedt på, at der ikke vil være samme effekt på displaynetværket, men her er det også vigtigt, at man som annoncør tænker, at det i høj grad skaber branding og øger kendskabsgraden til din virksomhed. Det er med til at skabe præferencer ved forbrugeren, og derfor kan det netop have effekt på din markedsføring, da forbrugere skal påvirkes. Det er meget normalt at potentielle kunder skal påvirkes flere gange, før de foretager en beslutning om et køb. Du øger derfor chancerne væsentligt for at få en kunde til at købe, jo flere gange du kan påvirke kunden.

Netop derfor er Displaynetværket interessant med remarketing. Det vil sige annoncering mod personer, der allerede har besøgt dit website tidligere. Potentielle kunder, der allerede kender til dig og måske er villig til at købe af dig.

Som tidligere nævnt skal kunder typisk påvirkes flere gange, og det er derfor smart at “følge op” på potentielle kunder, der har besøgt din hjemmeside. Det kan give det sidste skub til at få dem tilbage på din hjemmeside og få dem til at tage kontakt eller lægge i kurven. Er du webshopejer kan du endda vise Ads med præcis de produkter, brugeren har kigget på – det øger konverteringsraten væsentligt.

Jeg synes personligt at remarketing i Google Ads er en undervurderet markedsføringskanal, som langt fra alle virksomheder gør brug af idag. De fleste kender til begrebet remarketing, men ikke alle benytter muligheden.

Fordelen ved Googles annonceringssystem er, at du bliver vist frem gratis. Det er nemlig først, når der er personer, der klikker på dit banner, at det koster dig penge. Det betyder at du kan få tusindvis af visninger uden at betale en krone. Du betaler først, når du rent faktisk får noget ud af det. Og man må antage, at de personer, der klikker, har en interesse i din virksomhed, da de synes, dit banner var spændende nok til at vil besøge din hjemmeside igen.

Har du spørgsmål eller vil du vide mere?

Hjemmeside
E-mail
Telefon

Patrik Lazzarotto

Patrik Lazzarotto

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

5 stjerner på Trustpilot
  • Omtalt i

  • Danmarks Radio (DR)
  • EY
  • Ivækst
  • Børsen
  • Nordjyske