Influencer Marketing kan styrke din SEO

Influencer Marketing er i 2020 en af de helt store marketing trends

Influencer Marketing er også i 2020 en af de helt store marketing trends, da stadig flere og flere virksomheder retter fokus mod formatet – og med god grund. Influencer Marketing bidrager nemlig med mange fordele, og ved at indtænke annonceformen i din SEO-strategi kan det styrke dit website.

Virksomheders brug af Influencer Marketing har især inden for de sidste par år været stigende, hvorfor formatet er blevet en værdifuld kanal med stor indflydelse. Influencer Marketing sker, når virksomheder gør brug af indflydelsesrige personer på de sociale medier til at annoncere for sine produkter. Her er Instagram den største platform til formålet, da mere end halvdelen af markedsføring gennem influencers findes der.

Generelt er der flere fordele ved denne type markedsføring. En klar fordel er, at forbrugerne følger personer, de identificerer sig med og derfor ofte vægter deres meninger og anmeldelser højt. En anden fordel ved det er, at du ud fra valget af influent kan målrette din markedsføring præcist ud fra bl.a. nicher, da influentens følgere ofte minder meget om hinanden bl.a. i forhold til køn og alder. Det kan du derfor nemt udnytte og dermed få mere ud af dit marketingbudget.

Styrk din SEO med inbound links gennem Influencer Marketing

Ved at inddrage Influencer Marketing i din SEO strategi kan det være medvirkende til at styrke dine backlinks til dit website. Det kan derfor være en fordel at indtænke Influencer Marketing som et redskab til at rangere bedre på Google. 

Den trafik, influencers skaber til dit site, kan øge dine SEO-placeringer på andre måder end de traditionelle annoncer. Influencers kan generere autentiske links fra deres blogs, som har den fordel at øge din trafik og synlighed. Det er derfor også en fordel at skabe et godt forhold til de influenter, du benytter, for at sikre det fremtidige samarbejde, da indholdet fra dem kan have stor betydning for udbyttet i forhold til at maksimere din SEO-indsats.

Du skal dog være opmærksom på, at Googles “robotter” kan afsløre dine links som sponsorerede – hvilket de jo også er. En måde at undgå det på er at fokusere mere på indholdet, i stedet for en traditionel push-annonce. Ved at få influenterne til at lave forskelligt content omkring et produkt i form af daglige rutiner eller anmeldelser opnår du samtidig en mindre “aggressiv” annoncering. Influenternes opslag skal derfor ikke direkte udvise en CTA angående køb. Opslagenes indhold kan i stedet indeholde råd eller anbefalinger, hvor dine produkter har hovedrollen, hvorefter der oftest linkes til dit website – for eksempel det omtalte produkts landingpage. På denne måde opfordrer du indirekte til konvertering.

Størst antal følgere er ikke (nødvendigvis) lig med flest konverteringer

Man kan fristes til at tænke, at jo flere følgere en influent har, jo flere konverteringer giver det. Det kan selvfølgelig i nogle tilfælde være sandt, men det er ikke altid den bedste løsning for dig. Det ses ofte, at mikroinfluenter opnår en større effekt grundet færre, men mere engagerede, følgere. Og på samme tid er det ofte de største influencers (målt på antal følgere), der er dyrest at samarbejde med. En influencer med over en million følgere på Instagram er altså ikke garanti for større effekt end en med færre følgere inden for din niche. Har de færre følgere, opnår de ofte et mere autentisk udtryk og større tillid, da det i højere grad giver følgerne en følelse af ægthed.

Har du spørgsmål? Kom i kontakt med os – udfyld formularen:

Hjemmeside
E-mail
Telefon

Patrik Lazzarotto

Patrik Lazzarotto

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

5 stjerner på Trustpilot
  • Omtalt i

  • Danmarks Radio (DR)
  • EY
  • Ivækst
  • Børsen
  • Nordjyske