Schema Markup kan være en kæmpe fordel i kampen om gode placeringer på Google.
Gennem Google Tag Manager kan du tilføje Schema Markup (strukturerede data) til dit website uden brug af teknisk kodning i kildekoden.
Ved at implementere Schema Markup hjælper du Google med at tyde sammenhængen mellem dit indhold og den foretagede søgning, men også til at bestemme hvilke informationer om dit produkt, der vises i søgeresultaterne – selvom det dog ikke kan garanteres, hvad Google vælger at inddrage. Der ses dog en tendens til, at sider med strukturerede data præsterer bedre i søgeresultaterne, og så er det også en måde at gøre dine sider attraktive og overskuelige.
Implementeringen kan ske gennem Google Tag Manager, og vi giver dig her en guide til opsætningen.
Sådan implementerer du et Schema Markup
- Opret en JSON-LD markup
Hvis du ikke har meget kendskab hertil, kan du gennem SchemaApp.com benytte deres tool til det her. Tilføj blot de elementer, du vil inkludere i din Schema Markup, og kopier JSON-LD koden.
- Opret et nyt HTML tag i Google Tag Manager. Tags -> Tagkonfiguration -> Vælg tagtype
- Indsæt JSON-LD koden i Custom HTML’s tekstboks
- Gem dit Custom HTML tag
Klik på den blå gem-knap i højre hjørne. - Opret en ny trigger til “Sidevisning”
Det er nødvendigt at oprette en ny trigger for at tagget fungerer. Du kan vælge “Sidevisning” i listen, der vises i højre siden af skærmen. Kald den nye trigger for “Sidevisning”. - Konfigurer “Sidevisning”-trigger
Herefter er det nødvendigt at konfigurere “Sidevisning”-triggeren, du lige har oprettet, så den udløses på alle sidevisninger. Klik derefter på gem. - Forbind “Sidevisning”-triggeren til dit Schema Markup tag.
Åbn det Custom HTML tag, du tidligere oprettede i step 2, vælg “Sidevisning” for at udløse tagget og tryk på den blå gem-knap. - Publiser din Google Tag Manager ved at klikke på “Indsend” knappen øverste højre hjørne.
Du kan teste din nye markup ved at bruge Googles “Structured Data Testing Tool” her, for at sikre at den fungerer optimalt.
Klik her på linket, hvis du er interesseret i at tracke kunders adfærd med Google Tag Manager.