Hvis du har lagt alt din energi i en video, er det formentligt med et ønske om, at nogen ser den, ikke sandt? For at rangere bedre på YouTube kan SEO hjælpe dig til at opnå flere visninger.
YouTube er verdens næststørste søgemaskine – og vi behøver vel ikke som Google Bureau at fortælle, hvilken der ligger nummer et? Tilgengæld er YouTube den største online videoplatform med over 800 million unikke besøg hver måned. For at rangere højt på YouTube, og for den sags skyld også Google, er det helt ideelt at udføre en søgeordsanalyse, da den giver dig en idé om, hvad der er relevant for dig at blive fundet ud fra.
Lad en søgeordsanalyse guide dig til bedre YouTube SEO
En søgeordsanalyse kan hjælpe dig med at antyde, hvilke muligheder du har på YouTube. Her bliver det muligt for dig at identificere, hvordan din målgruppe eftersøger videoer, der er lig din egen ift. produkt eller branche.
Måske kender du allerede til en almindelig søgeordsanalyse på Google – og så er du allerede godt på vej! Start med at undersøge YouTubes søgefraser, som allerede inkluderes i Googles søgeresultater. Ved at finde disse kan du skabe dig et overblik over, hvordan din video kan rangere højere på YouTube og således også Google. Generelt ses det, at YouTubes søgefraser bliver synlige på Google, hvis det fx er “how to”-videoer, anmeldelser eller emne der trender i øjeblikket.
Der findes flere forskellige gratis tools til at undersøge populære søgeord, såsom Google Trends og Google Keyword Planner. En anden hurtig måde til at skabe et overblik over, hvad brugerne søger efter, som er relateret til din video, er ved at se efter YouTubes forslag til søgefraser:
YouTube SEO
Udnyt resultatet tre konkrete steder for bedre rangering
Ud fra den viden søgeordsanalysen har givet dig, kommer det vigtigste ved YouTube SEO – nemlig informationen om din videos indhold. Vi anbefaler generelt, at du udfylder så meget og så fyldestgørende information som muligt, ud fra de felter YouTube efterspørger, da dette har størst indflydelse på din YouTube SEO. Udvælg desuden ét fokussøgeord som skal være gennemgående.
Vi vil nedenfor nævne de tre felter, vi finder vigtigst:
1. Din videos titel
Titlen på din video er noget af det vigtigste for at få videoen til at fremstå interessant for læserne. En titel må være op til 100 tegn, men forsøg at hold dig til max 70, da titlen herefter oftest forkortes i feedet. Sørg desuden for at dit udvalgte fokussøgeord fremgår i titlen.
2. Videoens beskrivelse
I dit SEO-arbejde på YouTube kan din videos beskrivelse være altafgørende. Det er nemlig her Google har mulighed for at vurdere videoernes kvalitet og relevans i forhold til det pågældende emne. Jo mere fyldestgørende du gør dine videoers beskrivelser på YouTube, jo større chance har du for at rangere højt på YouTube og Google.
3. Tags til dine YouTube videoer
Du har sikkert ikke i første omgang lagt mærke til Video Tags, da disse også har en mindre betydning end de to ovenstående. De kan dog alligevel påvirke din rangering og hjælpe søgemaskinen med at fortælle, hvad dit indhold omhandler. Video Tags er derfor en måde at inkludere relevante søgeord – sørg igen for at dit fokussøgeord er ét af dem. De er desuden med til at øge din synlighed under “relaterede videoer”, som fremgår i højre side på siden, når du er inde på en video.
Opfordr dine brugere til handling og styrk din rangering
Slutteligt vil vi opfordre jer til at inkludere CTA’er (Call to Action) i videobeskrivelsen for at opnå en højere rangering og dermed flere visninger. En måde at gøre dette er ved at henvise til dine andre videoer – men det kan også være ved at opfordre brugerne til at interagere. Det kan for eksempel være ved at like, kommentere eller dele videoen samt ved at klikke subscribe til jeres YouTube Channel. Alle disse interaktioner er med til at påvirke kvalitet og relevans hos YouTube og Google, hvilket har betydning for rangeringen af din video.
Et alternativ til organisk rangering er YouTube Discovery Ads (discovery-annoncer). Her har du mulighed for at markedsføre din video i YouTubes søgeresultater som en sponseret annonce aller øverst i resultaterne. Det fungerer næsten, som du kender det fra søgenetværket i Google med Google Ads. Her foregår det i stedet på YouTube med en fremhævet annonce af en video. Den helt store forskel på denne annonceringstype sammenlignet med traditionelle annoncer er, at du sender brugeren ind til din video fremfor til dit website.