Core algoritme opdatering fra Google

24 apr 2019

Stor marts opdatering fra Google

Læsetid: kun 5 minutter

I marts rullede Google en af sine såkaldte “core algoritme opdateringer” ud, og for nogle websites, har det betydet markante ændringer i placeringer. Er du en af de ramte?

Nu støvet har lagt sig, kan vi se tilbage, og få et overblik over opdateringen der blev rullet ud i marts. Vi har samlet data fra alle vores kunder, og giver dig her en kort gennemgang af algoritmen – og dens effekt.

Google er en levende søgemaskine som, ifølge dem selv, hver dag implementerer mindre opdateringer for at forbedre algoritmen, med det formål at gøre deres søgeresultater så relevante som muligt. Engang imellem frigiver Google dog større opdateringer, som ofte har en betydelig større effekt på søgeresultaterne – hvilket er hvad, der skete i marts 2019.

Før i tiden har Google kaldt nogle af deres største opdateringer ved et specifikt navn, som f.eks. “Penguin”, “Panda” og “Hummingbird”. I dag differentierer Google blot mellem opdateringerne, store som små, ved at datere dem. Derfor hedder opdateringen fra marts blot “March 2019 Core Algorithm Update”.

Hvad er denne opdatering?

Google er notorisk kendt for at være kryptiske omkring deres algoritme og opdatering heraf, og derfor vil der også være mange teorier, når en opdatering bliver frigivet.

Google har selv bekræftet opdateringen, som blev rullet ud 12. marts 2019 i USA. Da algoritmiske opdateringer oftest bliver implementeret først i USA, og herefter løbende i “udlandet”, passer det fint med, at vi har set effekten op til 10 dage efter.

I samme Twitter tråd kommenterer Danny Sullivan, Google’s Search talsmand, følgende:

As with any update, some sites may note drops or gains. There’s nothing wrong with pages that may now perform less well. Instead, it’s that changes to our systems are benefiting pages that were previously under-rewarded…

og herefter

There’s no “fix” for pages that may perform less well other than to remain focused on building great content. Over time, it may be that your content may rise relative to other pages.

Som det ofte er tilfældet når det kommer til deres algoritme, får vi et generisk svar; “Lav godt indhold”. Den udtalelse afføder flere spørgsmål end svar, og det er derfor op til vi SEO’er at lægge puslespillet (algoritmens virkemåde), med de brækker vi har tilgængelige (konkret data fra hjemmesider)

En bred vifte af spekulationer

Størstedelen af spekulationerne går på, at opdateringen har haft fokus på kvaliteten af indhold samt den generelle brugeradfærd på websites. Men et forøget fokus på brugeradfærden er blot én af teorierne bag opdateringen, som der findes mange af.

En anden teori er, at den nye marts opdatering er en tilbagetrækning af opdateringen i august i 2018, der sidenhen blev døbt “The Medic Update” (vel og mærke af alle andre end Google).  

August-opdatering fik tildelt “The Medic Update”, da mange af de websites, der blev ramt, var inden for helse- og medicinalbranchen. Her er det dog vigtigt at pointere, at det ikke kun var hjemmesider indenfor de brancher der blev ramt, men også hjemmesider udenfor.

Vi tror dog ikke udelukkende, at det har været en tilbagetrækning af “The Medic Update”. Til trods for at mange har set win-back på gamle placeringer, som de mistede i august, har vi ligeledes set positive forbedringer hos kunder, som ikke blev ramt tilbage i august.

Nærmere tror vi, at de kerneværdier, som Google altid har lagt vægt på – brugeradfærd, indhold ol. nærmere er blevet opprioriteret – eller på anden måde “genopfrisket” i deres algoritme.

Dette fokus på brugeradfærden forklarer også, hvorfor flere af de påvirkede sider ikke nødvendigvis var påvirket af “The Medic Update”. Den nye opdatering kan nemlig meget vel betyde, at Google vurderer søgeresultaterne ud fra nye kriterier. Og med et større fokus på at “belønne” websites, der er mere brugervenlige, vil det påvirke en anden gruppe, end de, der var involveret i “The Medic Update” – omend der vil være overlap mellem de to.

Det vil altså sige – ifølge den mest udbredte teori – at har et website for mange pop-ups på siden, er svær at navigere eller hopper mange besøgende straks tilbage til søgeresultaterne efter blot få sekunder på hjemmesiden, vurderer Google, at den er mindre relevant at vise frem i topplaceringerne i søgeresultaterne.

Dette er nemlig alt sammen noget, Google let kan måle, og det er igen et tegn på, at brugervenlighed er af topprioritet for algoritmen.

Konklusion

Som du kan se, er der mange spekulationer omkring marts-opdateringens egentlige fokusområde – og der findes endnu flere teorier end, hvad vi har nævnt.

Uden reelt svar fra Google, kan vi aldrig med sikkerhed vide, præcist hvad deres opdateringer omhandler – hvilket er SEO i en nøddeskal. Google holder deres kort tæt på kroppen, og den mest pålidelige data vi har tilgængelig ift. algoritmens virkemåde, er fra real-life cases.

Som sagt mener vi dog ikke, at det er en direkte tilbagerulning af august’s “Medic Update”, men nærmere et forøget fokus på de kerneværdier, som Google har lagt vægt på længe.

Er du blevet negativt påvirket af opdateringen, vil et godt sted at starte dit detektiv arbejde være, med en analyse af din hjemmesides brugeradfærd fra organisk trafik (heriblandt især afvisningsprocenten).

Effekten af opdateringen

Især i udlandet har der været negative udsving som resultat af opdateringen, men hos LAZZAWEB har vi hovedsageligt set en forøgelse af organisk trafik. I perioden 10-20 marts har vi oplevet forbedringer på mange af vores kunders søgeord (udover hvad der ville kunne kaldes tilfældigt), heriblandt dem vist herunder:

Eksempel 1:

Eksempel 2:

Eksempel 3:

Eksempel 4:

Eksempel 5:

Det bekræfter os i, vores SEO framework ikke bare skaber resultater, men holdbare resultater.

Har du mistanker om, at du er blevet negativt påvirket af marts opdateringen? Så kontakt os nedenunder for en uforpligtende gennemgang af din hjemmeside.

Kom i kontakt med os – udfyld formularen:

Hjemmeside
E-mail
Telefon

Daniel Hedegaard

Daniel Hedegaard

5 stjerner på Trustpilot
  • Omtalt i

  • Danmarks Radio (DR)
  • EY
  • Ivækst
  • Børsen
  • Nordjyske