Hvad er DPA?
Dynamic Product Ads (DPA) er en annoncetype på Meta, der automatisk viser relevante produkter til brugere baseret på deres tidligere interaktioner med jeres hjemmeside eller app.
DPA bruger produktkatalogdata og brugeradfærd til at generere målrettede annoncer, der kan øge jeres salg og forbedre kundeoplevelsen.
Fordele ved DPA
Personalisering
Med DPA har I mulighed for at levere personligt tilpassede annoncer til hver enkelt bruger baseret på deres tidligere adfærd og interesser.
Dette øger chancerne for konvertering.
Automatisering
Når I har opsat jeres DPA’er, håndterer Meta automatisk målretning og annoncering, hvilket sparer jer en masse tid og ressourcer.
Skalérbarhed
Jeres DPA’er kan nemt skaleres, da Meta automatisk trækker data fra jeres produktkatalog og viser de mest relevante produkter til brugere.
Højere return on investment
Ved at vise relevante produkter til brugere, øger jeres DPA’er sandsynligheden for køb, hvilket resulterer i en højere return on investment (ROI).
Hvordan opsætter man DPA?
1. Opret et produktkatalog
Først skal I oprette et produktkatalog på Meta.
Dette katalog indeholder alle de produkter, I vil annoncere for, sammen med deres oplysninger som pris, beskrivelse og billeder.
2. Installer Meta Pixel
Korrekt tracking er afgørende for succes med DPA og Meta generelt. Uden præcis data kan jeres annoncer ikke målrettes effektivt, og I risikerer at spilde jeres annoncebudget.
For at spore brugeradfærd på jeres hjemmeside kan I installere Meta Pixel.
Denne pixel indsamler data om, hvilke produkter brugerne interagerer med, og sender disse oplysninger til Meta, som så bruger den data til at gøre jeres DPA’er mere effektive.
3. Konfigurer produkt-feedet
Sørg for, at jeres produkt-feed er opdateret og korrekt.
Dette feed bruges af Meta til at trække oplysninger om jeres produkter og generere de dynamiske annoncer.
4. Opret en DPA-kampagne
Når jeres produktkatalog og Meta Pixel er opsat, kan I oprette en DPA-kampagne i Meta Ads Manager.
Vælg jeres produktkatalog og opsæt målretning, budget og annonceformater.
5. Optimering
Løbende optimering er afgørende for at opnå de bedste resultater.
Overvåg derfor kampagnepræstationer og juster jeres annoncer, målgrupper og budgetter baseret på data.
Best practice for DPA
Segmenter jeres målgrupper
Segmenter jeres målgrupper baseret på adfærd, interesser og konverteringstid.
I kan eksempelvis via tests finde ud af, hvor lang tid der kan gå, før en bruger har vist interesse for et produkt til de køber. Ud fra den information vil I kunne skabe unikt indhold til disse, baseret på deres konverteringstid.
Hurtige købere skal oftest målrettes med meget stærke USP’er i teksten, hvorimod de langsomme købere reagere bedre på lidt bløde værdier og sikkerhed i handlen hos jer.
Brug attraktive billeder i jeres annoncer
Sørg for, at jeres produktbilleder er i høj kvalitet og er visuelt tiltalende.
Dette hjælper med at fange brugernes opmærksomhed og øger chancerne for konverteringer.
Test forskellige formater
Eksperimenter med forskellige annonceformater, såsom enkeltbilleder, karruseller og samlinger, for at finde ud af, hvad der virker bedst for jeres målgruppe.
A/B-testning
Kør A/B-tests for at sammenligne forskellige versioner af jeres annoncer og finde ud af, hvilke elementer der præsterer bedst.
Juster jeres kampagner baseret på resultaterne.
Retargeting
Brug retargeting til at nå ud til brugere, der allerede har vist interesse for jeres produkter.
Dette kan være tidligere besøgende, der har forladt indkøbskurven, eller tidligere kunder, som I ønsker at genaktivere.
Tools til at maksimere effekten af jeres DPA’er
For at lave flotte og effektive DPA’er bruger vi hos LAZZAWEB ofte Confect eller Feedr, da disse tools gør det nemmere at teste forskellige layouts på DPA.
Dette giver os også mulighed for hurtigt at ændre annoncer efter forskellige store events som Black Friday, jul, Halloween og sommersalg.