Tilbage til marketingordbogen
Hvad er:

Quality Score

Google Quality Score er en vurdering af, hvor relevant en reklame er for en søgning, og hvor godt reklamen passer til den pågældende hjemmeside. Quality Score er en faktor, der indgår i Googles annonceringsberegninger, og en høj Quality Score kan sikre, at din reklame bliver vist oftere og til en lavere pris.

Læsetid: 3 min.

Hvad betyder Quality Score?

Quality Score er en betegnelse, der bruges til at vise, hvor godt et søgeresultat matcher en søgning. Det er et tal på en skala fra 1-100, hvor 100 er det bedste match. Quality Score bruges af søgemaskinerne til at bestemme, hvor et søgeresultat skal vises på en søgeside.

Hvordan bruges Quality Score?

Quality Score er en værdi, der tildeles af Google til hvert af dine nøgleord. Quality Score vurderes ud fra en række faktorer, herunder:

CTR (klikfrekvens): Hvor ofte bliver dit annonce af dine besøgende klikket på, i forhold til hvor ofte de ser det?

– Relevans: Hvor relevant er dit annonce for dine besøgende, i forhold til de søgeord, de har brugt?

– Landing page: Hvor godt fungerer din landing page? Er den let at navigere, indeholder den relevant information, og er der en klar call-to-action?

Google bruger Quality Score til at vurdere, hvor godt dit annonce passer til en given søgning, og til at bestemme, hvor ofte dit annonce vises i forhold til annoncer fra andre virksomheder. Jo højere Quality Score, jo større chance er der for, at dit annonce vises oftere og/eller i en bedre placering.

Hvorfor er Quality Score vigtigt?

Quality Score er en af de faktorer, der afgør, hvor meget du skal betale for en annonce på Google Ads. Det er en samlet vurdering af din annonces relevans og performance, der tager højde for en række faktorer, herunder annoncens klikrate (CTR) og søgeordets relevans. Jo højere Quality Score, jo lavere annoncepris.

Der er flere grunde til, at Quality Score er vigtigt. For det første kan det spare dig for mange penge. Hvis du har en høj Quality Score, vil du nemlig betale mindre per klik på din annonce. For det andet kan det forbedre din annonces placering. En høj Quality Score vil typisk resultere i, at din annonce bliver vist højere oppe på siden, hvilket kan øge din CTR og dermed også dine omsætninger.

Endelig er Quality Score også vigtigt, fordi det er en indikator for, hvor godt dit annonce- og søgeordskombination fungerer. Hvis du har en lav Quality Score, kan det være et tegn på, at dine annoncer og søgeord ikke er relevante nok for hinanden, og at du derfor bør overveje at ændre dem.

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases