Vil I opnå optimal dataindsigt i Google Analytics 4?
Som noget nyt giver den nye version af Google Analytics jer mulighed for at få en endnu bedre forståelse af jeres brugere gennem blandt andet kunstig intelligens.
Men Google har ikke automatisk aktiveret de indstillinger, der giver jer den betydningsfulde viden og data.
Derfor er det vigtigt, at I selv aktiverer de fire vigtige indstillinger på jeres konto for at få adgang til den maksimale data, Google Analytics 4 har mulighed for at give jer om jeres besøgende.
I guiden får I en introduktion til de 4 vigtigste indstillinger i Google Analytics 4, som er:
- Dataindsamling
- Dataopbevaring
- Datafiltre
- Standardrapporterings-id
Hvilken ny dataindsigt får I ved at aktivere de 4 dataindstillinger?
Vi har nedenfor givet jer en kort forklaring på de fire indstillingers egenskaber og fordele, så I får en indsigt i, hvilken ny data I får tilgængelig på jeres Google Analytics 4-konto og hvordan I kan gøre brug af den.
Dataindsamling
Under indstillingen for dataindsamling er det muligt at aktivere Google Signals i Google Analytics 4.
Denne nye funktion giver jer endnu større indsigt i jeres besøgendes adfærd på tværs af kanaler og enheder via Google-data.
På den måde får I adgang til endnu mere data om de brugere, der besøger jeres website, hvilket gør det nemmere for jer at gøre brug af blandt andet remarketing på tværs af enheder og kanaler.
Aktiverer I Google Signals, får I adgang til følgende:
- Større indsigt i brugeradfærden via Google-data
- Alle aktuelle annonceringsfunktioner
- Ny funktionalitet på tværs af enheder
Dataopbevaring
Under dataopbevaring har I mulighed for at forlænge perioden for opbevaringen af jeres data. Google Analytics 4 sætter automatisk jeres dataopbevaring til to måneder. Det betyder, at al den bruger- og hændelsesdata, I indsamler, automatisk vil blive slettet, når det har været opbevaret på jeres konto i to måneder.
Det kan skabe udfordringer, da der oftest kan være en lang og kompleks kunderejse.
Derfor viser vi jer, hvordan I kan forlænge jeres opbevaring til hele 14 måneder i videoen ovenfor.
Datafiltre
Med denne setting har I mulighed for at filtrere hændelsesdata for bestemte IP-adresser. Indstillingen er især nyttig for virksomheder, der ofte besøger sit eget website.
For ikke selv at tælle med i den samlede data og dermed skabe et upålideligt billede af statistikken for jeres website, giver denne indstilling jer mulighed for at aktivere et filter, der ekskluderer al den interne trafik.
På den måde kan I fjerne jeres ansattes IP-adresser fra den samlede trafik og dermed skabe et mere valid billede af jeres data.
Standardrapporterings-id
Den sidste vigtige indstilling handler om, hvordan I vil identificere jeres brugere på jeres website.
For at få mulighed for at følge brugeren gennem hele kunderejsen har I i Google Analytics 4 mulighed for at skifte jeres konto fra blot at spore efter enhed til både at spore efter den besøgendes user-id og enhed.
På den måde får en bruger, der besøger jeres website, et unikt user-id når de tilgår jeres website, hvilket gør det muligt for jer at tracke og indsamle data på den samme bruger, når de igen besøger jeres website, uanset hvilken enhed de tilgår websitet fra.
Dataindstillingerne giver jer 3 overordnede fordele:
Når I har tilpasset og aktiveret de fire indstillinger, vil jeres Google Analytics 4-konto automatisk begynde at:
- Indsamle endnu mere data om jeres besøgendes adfærd
- Ekskludere data, så I får mere pålidelig data
- Tracke på jeres besøgendes user-id, så I nemt kan følge med i hele købsprocessen
Gå ikke glip af mere indsigtsfuld data på jeres besøgende. Aktiver de fire vigtige dataindstillinger på jeres Google Analytics 4-konto med videoen i toppen af indlægget, hvor I får en gennemgang af den tekniske opsætning step by step.