Artikler
Artikel

Lav en effektiv content-strategi til Meta

Når det kommer til Meta-platforme som Instagram og Facebook, er engagerende indhold afgørende for jeres succes.

For at stå stærkt på disse marketingkanaler, er det derfor essentielt at forstå, hvad der fanger brugernes opmærksomhed, og hvordan I kan tilpasse jeres marketingstrategi til de kommende kvartaler.

I dette indlæg vil vi dykke ned i, hvilket content virker bedst på Meta, og hvordan I effektivt kan opbygge og vedligeholde en stærk følgerbase gennem organisk og planlagt indhold.

Hvad virker på Meta?

Da platforme som Instagram og Facebook er hovedsageligt visuelt drevne, og konkurrencen om opmærksomhed er hård, er det vigtigt at vide, hvad der skaber værdi for brugerne, og hvordan I kan tiltrække deres interesse.

Ifølge data fra Meta er følgende indholdstyper særligt effektive:

  1. Videoindhold
    • Videoer genererer i gennemsnit 49% flere interaktioner end andet slags indhold.
    • Brug korte, opmærksomhedsfangende videoer for at maksimere engagement. Meta anbefaler en max. længde på 15 sekunder.
  2. Visuelt tiltalende billeder
    • Billeder i høj kvalitet og stærke farver tiltrækker mere opmærksomhed.
    • Brug billeder, der fortæller en historie, eller vis jeres produkter i brug.
  3. Brugergenereret indhold (UGC)
    • Ved at få jeres kunder til at udarbejde indhold med jeres produkter skaber I troværdighed og en følelse af fællesskab.
    • Opfodr jeres kunder til at dele deres oplevelser med jeres produkter og repost disse indlæg på jeres feed.
  4. Fokus på personer
    • Brug mennesker i jeres videoer for at skabe en stærkere forbindelse og fortælle en historie, der engagerer.
    • Skab hooks, som fanger brugernes opmærksomhed indenfor de første 1-2 sekunder for at få dem til at se jeres annonce.
  5. Trends fra TikTok
    • En TikTok-trend kan nemt også bruges på Meta, derfor vil det være en fordel at holde øje med, hvad der foregår på TikTok, så I kan hoppe med på de hotteste trends.
  6. Løbende tests og optimeringer
    • Test nyt content hele tiden for at være tilpasningsklar til nye trends.
    • Kør splittests i forhold til budskaber og visuelt content for at afprøve, hvad der virker bedst.

Ud over at disse er blandt Metas best practices, vil alt dette også hjælpe jeres virksomhed med at opbygge et mere personligt brand, hvilket vil få jer til at skille jer ud fra konkurrenterne.

Planlæg jeres content

For at opnå de bedste resultater med jeres Meta-kampagner er det vigtigt at have en velstruktureret content-plan:

  1. Definér kampagnemål og målgruppe
    • Sæt klare mål for hver kampagne. Vil I for eksempel øge brandkendskab, generere flere leads eller opnå flere salg?
    • Brug Metas værktøjer til at udføre en målgruppeanalyse for at sikre, at jeres indhold når de rette brugere.
  2. Planlæg variationen af indhold
    • Brug en blanding af videoer, billeder, stories og brugergenereret indhold for at skabe diversitet i jeres indhold.
    • Planlæg indhold, der fortæller en sammenhængende historie gennem hele kampagnen.
  3. Oprethold jævnlig aktivitet
    • Planlæg jævnlige opslag og stories for at opretholde kontinuerlig synlighed og engagement.
    • Skab indhold, der er relevant for sæsonen eller aktuelle begivenheder.
  4. A/B-test og optimer
    • Eksperimenter med forskellige indholdstyper, tekster og calls-to-action.
    • Analyser jeres performance-data for at finde ud af, hvad der virker bedst, og justér jeres strategi derefter.

Planlæg også jeres organiske indhold

For at opretholde en stærk følgerbase er det lige så essentielt at have en solid plan for det organiske indhold på jeres Meta-platforme:

  1. Vær konsistente
    • Post regelmæssigt for at holde jeres publikum engageret. En stabil posting-plan kan være 3-5 gange om ugen.
  2. Engagerende indhold
    • Skab indhold, der er relevant og engagerende for jeres følgere. Brug billeder, videoer og stories, der fortæller en historie eller viser jeres virksomhedskultur.
    • Læg op til interaktion gennem spørgsmål, afstemninger og kommentarer især i stories.
  3. Analyser performance
    • Brug Metas værktøjer til at analysere, hvilke opslag der performer bedst.
    • Justér jeres indholdsstrategi baseret på, hvad der resonerer mest med jeres publikum.

Har I brug for hjælp med jeres content-strategi på Meta?

At holde sig opdateret med de sidste trends indenfor Meta kan kræve mange ressourcer.

Hvis I har brug for sparring eller assistance med jeres marketing på Facebook eller Instagram, står vi hos LAZZAWEB altid klar til at hjælpe.

Med vores ekspertise i Metas nyeste funktioner, trends og teststrategier kan vi udarbejde og eksekvere en skræddersyet content-strategi, der matcher lige netop jeres behov og mål, så I kan fokusere på jeres virksomhed, mens vi optimerer jeres marketingindsats.

Del artiklen

Få vorres brancheførende learnings - før alle andre.

Tilmeld vores nyhedsbrev og få marketing indsigter, du kan anvende direkte i jeres virksomhed.

Lignende artikler

Øg jeres dækningsbidrag med profit bidding

6. dec 2022
25 min. læsetid

Optimering af jeres Google Shopping

25. feb 2022
9 min. læsetid
Profit bidding i Google Ads

Google Shopping: Feedoptimering med Custom Labels

14. jun 2022
9 min. læsetid
Sådan bruger man Advantage+ på Meta

Maksimer jeres Meta-performance med Advantage+

12. sep 2024
4 min. læsetid
Google specialister

Google Annoncering – den ultimative guide

21. feb 2021
12 min. læsetid
LAZZAWEB - 5 konkrete Google-synergier

5 Google-synergier til topplaceringer i nutidens SERP

11. apr 2024
5 min. læsetid

Display-annoncering

24. mar 2022
4 min. læsetid

Quality Score – Den gyldne vej til billigere klikpriser

27. jul 2020
4 min. læsetid
Billede af ipad med hjemmeside - LAZZAWEB

Sådan laver man strategisk linkbuilding

7. apr 2022
31 min. læsetid

Guide til Core Web Vitals

21. sep 2021
11 min. læsetid
LAZZAWEB besøger Google i Dublin

Avanceret research på Google

5. nov 2020
5 min. læsetid

Søgemaskineoptimering for webshops

15. sep 2021
11 min. læsetid
succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Få et strategimøde
+1000
Vækstcases