Tilbage til marketingordbogen
Hvad er:

Word of mouth marketing

“Word of mouth marketing” betyder direkte mund-til-mund-markedsføring. Dette er den type markedsføring, der sker, når kunder fortæller deres venner, familie og bekendte om et produkt eller en service, de har haft en positiv oplevelse med.
Word of mouth marketing kan have en enorm indflydelse på et firmas omsætning, da det er en af de mest troværdige former for markedsføring. Når kunden anbefaler et produkt til andre, har de ofte en høj grad af tillid til, at de vil have en lignende positiv oplevelse.
Der er mange måder, hvorpå virksomheder kan fremme word of mouth marketing. Dette kan f.eks. Gøres ved at sørge for, at kunderne har en positiv oplevelse med produktet eller servicen, ved at give gode rabatter til kunder, der anbefaler produktet til andre, eller ved at lave spændende kampagner, der fanger folks opmærksomhed.

Læsetid: 3 min.

Word of mouth marketing definition

“Word of mouth” marketing er en type marketing, der fokuserer på mund-til-mund-reklame. Dette kan være en effektiv måde at promovere et produkt eller en virksomhed på, da det kan skabe en positiv association med produktet eller virksomheden. Dette kan være en stor fordel, da det kan resultere i flere kunder eller klienter. Derudover kan dette også være en fordel for virksomhederne, da det kan give dem en chance for at få flere kunder gennem en positiv anbefaling.

Hvordan bruges Word of mouth marketing?

En af de mest effektive former for markedsføring er mund-til-mund-metoden, også kendt som word-of-mouth-marketing. I denne type markedsføring anvender virksomhederne ikke reklame eller andre former for kommunikation til at nå deres målgruppe. I stedet bruger de tilfredse kunder til at sprede budskabet.

Mund-til-mund-metoden kan have stor effekt, fordi kunder ofte stoler mere på anbefalinger fra venner og bekendte end på traditionel reklame. Når kunder er tilfredse med et produkt eller en service, vil de ofte fortælle andre om det. Hvis et produkt eller en service har fået dårlig omtale, kan dette også spredes hurtigt.

For at mund-til-mund-metoden skal fungere, er det afgørende, at kunderne er tilfredse. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne sikrer høj kvalitet i deres produkter og services. De skal også sørge for, at kundeservicen er i top, så kunderne føler sig godt behandlet.

Virksomheder kan også bruge sociale medier til at sprede budskabet. I stedet for at vente på, at kunderne fortæller andre om deres produkter eller services, kan virksomhederne selv dele positive anmeldelser og testimonials på sociale medier. På den måde kan de nå et endnu større publikum.

Hvorfor er Word of mouth marketing vigtigt?

Word of mouth er en af de ældste og mest effektive former for markedsføring. Det er en form for markedsføring, der går fra person til person, og det er ofte gratis.

En af de store fordele ved word of mouth er, at det er meget troværdigt. Vi stoler ofte mere på anbefalinger fra venner og familie, end vi gør på reklamer.

En anden fordel ved mund til mund er, at det kan nå mange mennesker på kort tid. Hvis en person fortæller 10 andre om et produkt, og de 10 fortæller 10 andre, kan man hurtigt nå et stort publikum.

Det er også en af de billigste former for markedsføring. I mange tilfælde behøver virksomheder ikke at betale nogen for at få folk til at snakke om deres produkt.

Der er dog også nogle ulemper ved mund til mund. For det første kan det være svært at kontrollere, hvad der bliver sagt. En negativ anmeldelse kan hurtigt sprede sig, og det kan være svært at rette op på.

For det andet kan word of mouth også være positivt. Hvis der er mange mennesker, der snakker positivt om et produkt, kan det være en stor fordel for virksomheden.

Det er dog ikke altid let at få folk til at snakke positivt om et produkt. Ofte kræver det en god historie eller noget andet, der fanger folks interesse.

I det store og hele er word of mouth en af de mest effektive former for markedsføring.

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases