Personalisering er blevet et buzzword, og nu har Google taget et stort skridt med en spændende opdatering, der redefinerer søgeresultaternes placering i deres søgemaskine.
Nutidens topplaceringer i SERP’en vil derfor være mere dynamisk, som vil påvirke brugere såvel som annoncører.
Annoncer bliver ikke altid vist øverst længere
Denne nye udvikling ændrer nemlig den traditionelle forståelse af annonceplaceringer, da Google har indført en mere dynamisk visning af søgeresultater, hvor I risikerer, at organiske søgeresultater vil blive vist før jeres betalte annoncer.
Tidligere var det muligt at kunne købe sig til en Top Ad og Absolute Top Ad, men med denne nye opdatering er det ikke nødvendigvis muligt, hvis der er et organisk søgeresultat, som Google mener har mere relevans for brugeren baseret på deres kontekst.
Med denne ændring understreger Google dermed vigtigheden af et integreret samspil mellem Google Ads og SEO, hvor kvalitet og relevans både i annoncer og på selve hjemmesiden trumfer de højst betalende.
Hvordan får I en Top Ad eller Absolute Top Ad?
Med det nye tiltag har Google revideret definitionerne af “Top Ads” og “Absolute Top Ads”, hvilket giver jer nye muligheder for at maksimere jeres synlighed.
“Top Ads” refererer nu til annoncer, der vises over de organiske søgeresultater, men kan også findes under dem, afhængigt af brugerens specifikke søgekontekst.
“Absolute Top Ads” er den højeste placering blandt disse topannoncer, uanset deres placering, og er en position, der er eftertragtet for enhver annoncør.
Google skriver selv, at placeringen af jeres annoncer baseres ud fra en kombination af:
- Ad Rank ( Bid x Quality Score)
- Brugerens kontekst, heriblandt
- Placering
- Enhed
- Tid af søgning
- Søgeord
- Andre annoncer
- Andre organiske søgeresultater
- Andre brugersignaler og -attributter
- Andre ad-formater
Vores PowerPack er en integreret tilgang til Google-marketing
Hos LAZZAWEB er betydningen af dette samspil ikke nogen stor overraskelse, da vi i årevis har arbejdet med Google Ads og SEO samlet gennem vores PowerPack, som er designet til at udnytte synergien mellem de to marketingdiscipliner.
Denne integrerede tilgang er bevist effektiv og har fået anerkendte nomineringer og vundet priser såsom “Best Global Integrated Search Agency” ved Global Search Awards i 2023.
5 konkrete Google-synergier I kan implementere
For at maksimere effekten af jeres digitale marketingstrategi er det vigtigt at forstå, hvordan forskellige tiltag inden for Google Ads og SEO kan arbejde sammen for at skabe stærkere resultater. Her får I fem konkrete metoder, hvorpå I også kan udnytte disse synergier:
1. Gennemgå jeres money keywords og brug dem på tværs af SEO og Google Ads
Ved at gennemgå jeres money keywords, som er de søgeord, der fører til konverteringer, vil I få en dybdegående forståelse af, hvordan specifikke søgeord kan prioriteres på kryds af Googles marketingdiscipliner. Tjek jeres Google Ads-søgetermsrapport samt søgeord i Google Search Console. Smid fælles konverterings- og trafikdata ind i et Google Sheet og se, hvilke betalte søgeord performer godt, som I endnu ikke har fået prioriteret organisk og vice versa. Denne synergi vil skabe mærkbare resultater for jeres samlede Google-performance.
Hos LAZZAWEB har vi udviklet vores eget tool, LAZZAWEB Performance Map, der
trækker data fra både Google Search Console og Google Ads, så I kan få det totale overblik over optimeringsmulighederne.
2. Øg jeres CTR på organiske søgeresultater hurtigere med splittests gennem Google Ads
Hvis I ønsker at øge jeres CTR hurtigere på de organiske søgeresultater, er det værdifuldt for jer at udnytte potentialet i Google Ads, og dette specifikt gennem search-annoncer, som kan bruges til at splitteste forskellige budskaber. Ved at eksperimentere med forskellige USP’er i jeres annoncetekster, kan I hurtigt indsamle data om, hvad der resonerer bedst med jeres målgruppe. Denne tilgang giver jer mulighed for ikke blot at finjustere jeres Google Ads, men også at overføre de mest effektive USP’er til jeres meta-titler og andet indhold i jeres SEO-strategi.
Denne synergi mellem search-annoncering og SEO-optimering skaber et kraftfuld feedback-loop, der accelererer jeres performance på hurtigste vis.
3. Brug jeres top SEO-søgeord i jeres Display-annoncering
I kan nemt udnytte de mest effektive SEO-søgeord ved at integrere dem i jeres display-annoncering. Ved at anvende de nøgleord, der konverterer, kan I omkostningseffektivt målrette de selvsamme brugere på tværs af hele kunderejsen. Dette bidrager til en mere ensartet og sammenhængende brugeroplevelse på tværs af kanaler og kan sikre en reducering i jeres konverteringspriser.
4. Løft jeres Quality Score gennem SEO
En optimeret landingsside skal være hastighedsoptimeret, brugervenlig og indeholde det rette content i det rigtige format – og så skal den præcist matche brugernes søgeforespørgsler. Ved at lynoptimere landingssider ift. hastighed, smide et par hundrede ords content på eller sikre en struktur med H1, H2 og H3 sikrer I, at Google anser jeres side for at være mere relevant for de specifikke søgeord.
Denne symbiose mellem SEO og Google Ads gennem en forbedring af landingssideoplevelsen skaber ikke kun en mere tiltalende rejse for brugeren, men optimerer dermed også jeres annonceringsbudget ved at reducere omkostningerne pr. klik grundet højere Quality Score.
5. Opret specifikke landingssider til topsælgende søgeord
Skab landingssider på jeres hjemmeside, der er specifikt optimeret til topsælgende søgeord frem for at anvende filtrerede sider som landingsside i jeres Google Ads. Det er en effektiv måde at øge både Quality Score og konverteringsraten, da disse sider er designet til at matche brugerens søgeintention. Dette resulterer i en mere relevant og tilfredsstillende oplevelse for de besøgende og øger ikke kun sandsynligheden for konverteringer, men bidrager også positivt til den samlede Quality Score, da Google vægter brugeroplevelsen højt i sin evaluering af landingssider.