OS Frisørartikler forhandler et stort udvalg af professionelle frisørartikler samt hårplejeprodukter.
OS Frisørartikler og LAZZAWEB har de sidste 4 år haft et stærkt, tæt samarbejde. Vi har været på en sand vækstrejse sammen – det startede med en begrænset omsætning i Danmark og har udviklet sig til en større tocifret millionomsætning i hele Norden. Vi er stolte over at kunne præsentere denne PowerPack-case og de stærke resultater, som vi sammen har skabt gennem Google Ads og SEO.
Dét er den fart, som OS Frisrøartikler har på. Fra at være en mindre spiller i Danmark til nu at være markedsførende i hele Norden.
I vores lange samarbejde har vi haft forskellige strategier, der løbende harmonerede med det stadie, OS Frisørartikler befandt sig på som virksomhed. Gennem tæt dialog, en langsigtede strategier og intensiv eksperimentering lykkedes det os i fællesskab at skabe stor vækst. I dag står vi med et yderst profitabelt setup, som stadig skaleres måned for måned.
Det langvarige samarbejde på mere end 4 år har skabt en vækst i omsætning på 269 % samt en 277 % forøgelse af profit. Det sværeste at skalere i en vækst er profit, men det er i den grad lykkedes.
(Ovenstående data er kun taget med udgangspunkt i det danske marked)
I start 2022 igangsatte vi profit tracking, som skulle give os et dybere indblik i, hvilke kampagner der i sidste ende gav profit og ikke kun toplinje. Gennem profit tracking fik vi inkorpereret deres annonceudgifter, vareforbrug, fragtomkostninger og omkostninger til LAZZAWEB, så vi kunne se den endelige profit, som kampagnerne skabte og derved optimere ud fra profit og ikke omsætning. Udregningen så derfor således ud:
Omsætning – annonceudgifter – vareforbrug – fragt – emballage – transaktionsgebyrer = bundlinje
Ved at have et intensivt fokus på at skabe mere profit og ikke blot omsætning, er det lykkedes at bringe OS Frisørartikler fra en status som en mindre dansk webshop til en større spiller i hele Norden. Dette er sket gennem en agil strategi, der først skulle skabe toplinje efterfulgt af bundlinje-optimering.
Den psykologiske marketingtrigger “Scarcity” – på dansk kaldet knaphed – handler om at skabe en følelse af hastværk for at motivere forbrugerne til at købe et produkt. “Kun 1 tilbage” signalerer til forbrugeren, at produktet er populært og så godt som udsolgt, hvilket kan fremkalde en frygt for at gå glip af noget (FOMO – fear of missing out). Dette er en effektiv teknik, der kan øge konverteringsrater og salg.
Vores kreative taktik med at inkludere antallet af produkter på lager i titlen for produkter med lav lagerbeholdning skabte en følelse af hastværk og ledte til en stigning på 10 % i konverteringsrate og CTR.
Selvom tiltaget var værdifuldt, stod vi dog overfor en udfordring, da vores “Scarcity plugin” havde en negativ indvirkning på UX og CLS. Vi arbejdede tæt sammen med OS Frisørartikler for at forbedre websitets CLS og skabe en mere acceptabel brugeroplevelse.
Vores integrerede tilgang til Google-marketing-synergier tillod os at identificere muligheder for high impact keywords gennem vores LAZZAWEB Performance Map.
LAZZAWEB Performance Map er et egenudviklet værktøj, der giver en komplet oversigt over synergi mellem Google Ads og SEO. Det består af en Keyword Performance Map (KPM) og Landing Page Performance Map (LPPM). KPM trækker data fra Google Search Console og Google Ads-søgetermer og kombinerer dem for at se, hvor Google Ads og SEO har den største indflydelse, hvilket gør det muligt for teamet at identificere money keywords for den anden Google-disciplin. Ved at målrette disse specifikke keywords er der oftest meget profit at hente.
Derudover viser vores Landing Page Performance Map, hvilke søgeord der har en bestemt Quality Score samt den pågældende landingssides tekniske performance, så vores team kan diagnosticere problemer med landingssiden og øge Quality Score. Google Ads er hovedparten til at øge Quality Score, men det skjulte guld, der skaber 10/10 Quality Scores, kan hjælpes til gennem SEO-tiltag til til at optimere ladningssiderne.
Vi forbedrede hjemmesidens interne struktur ved at tilføje relevant indhold og sikre en stærk semantisk forbindelse i menuen og i breadcrumb trail. Vi omstrukturerede også menuen ved hjælp af keyword clustering, skabte relevante underkategorier og sikrede en nem brugeroplevelse inden for flere menukategorier. Her gik menuen fra at være komprimeret og svær at navigere i til at være nem og overskuelig.
Google har været en afgørende marketingkanal i OS Frisørartiklers fremdrift med 86 % af virksomhedens omsætning, der nu direkte stammer fra Google-markedsføring. OS Frisørartikler har haft en langsigtet strategi sammen med os, hvor toplinjefokus, efterfulgt af international skalering og til sidst profitmaksimering har været fokusområder. Denne strategi har netop sikret OS Frisørartikler langsigtet profitabel vækst.
OS Frisørartikler er en succesfuld Google-marketing-case, som vi er utrolig stolte af. En case, der blandt andet er nomineret som Europas og verdens bedste case til hhv. European- og Global Search Awards.