I kender det højst sandsynlig allerede. I vil gerne have mere ud af jeres annoncekroner, men er måske i tvivl om, hvordan I kan opnå størst mulig effekt ved optimering af jeres Google Ads-setup. Inden for Google Ads er optimering af Quality Score (kvalitetsresultat) et af de absolut vigtigste områder at fokusere på.
Quality Score har stor betydning for klikpriserne i Google Ads. Har I fx en høj Quality Score, bliver I belønnet med lavere klikpriser og bedre placeringer og kan i sidste ende skabe langt lavere konverteringspriser.
Her får I en kort introduktion til emnet og senere hands-on tips og tricks til, hvordan I kan øge jeres Quality Score og dermed sænke konverteringspriserne.
Introduktion til Quality Score
Google belønner relevante resultater, uanset om det er betalt eller organisk trafik. I Google Ads-regi får I en score mellem 1-10 på jeres individuelle søgeord. Denne score skal primært bruges som et analyseværktøj, og ikke en direkte KPI.
Nedenfor ses de tre vigtigste faktorer, der kan påvirke Quality Score:
Vægtningen af Quality Score er baseret på relevansen i forhold til søgeordet, den specifikke annonce og landingssiden.
Helt specifikt er de vigtigste faktorer:
- Click Through Rate (CTR)
- Landingssidens kvalitet og relevans
- Relevansen af hvert søgeord i annoncegruppen
- Relevansen af annonceteksten
- Historisk performance på jeres Google Ads-konto
- Annonceudvidelser
Ovenstående er en liste over de mest essentielle faktorer at kigge på inden for optimering af Quality Score. Specielt anvendes CTR som en stærk indikator for Google til at måle relevansen, da annoncen herved bliver vurderet som relevant for den specifikke forespørgsel.
Sådan kan I øge jeres CTR
Anvend marketingpsykologi i jeres annoncer
Marketingpsykologi handler om, hvordan mennesker tænker, føler og agerer. Der findes flere psykologiske triggers, som kan påvirke brugerne til at udføre specifikke handlinger.
De fire mest brugte triggers er Social Proof, Urgency, Anchoring og Scarcity.
Social Proof: Vi er som mennesker flokdyr og gør oftest, hvad andre gør. Det samme gælder inden for forretning. Eksempelvis at skrive antallet af anmeldelser fra Trustpilot eller hvor mange kunder I har haft i de specifikke annoncer.
Urgency: Hvis der er et begrænset tidsrum for muligheden kan dette skabe motivation for at klikke.
Anchoring: Hvis I ser en førpris på et tilbud, er I blevet udsat for Anchoring. Vi sammenligner altid med før-prisen, og det bliver derfor mere attraktivt at købe eller bestille produktet/servicen, hvis vi ser den specifikke besparelse.
Scarcity: Hvis der kun er et begrænset antal, stiger behovet for at købe produktet.
Forstå jeres målgruppe og anvend jeres USP’er
Jo mere I forstår jeres målgruppe, jo bedre annoncer kan I udarbejde. Ved at forstå de udfordringer, der er gældende for den specifikke forespørgsel, de stiller på Google, kan I forklare, hvordan jeres produkt løser deres udfordringer. Disse USP’er er utroligt vigtige for at differentiere jer fra jeres konkurrenter.
Hvor vigtig er Quality Score?
Quality Score er et af de steder, hvor I kan skabe de største optimeringsresultater, og det er klart en af de mest lavt hængende frugter inden for Google Ads-optimering.
Som I også kan se på nedenstående illustration, er der rigtigt stor forskel på, hvilken score I har i henhold til den CPC, I ender med at betale for.
Hvordan udvælger Google jeres annonceplaceringer?
Ad Rank er den faktor, der bestemmer den endelige position på Google. Den højeste Ad Rank får position ét og så videre nedad. Den udregnes på følgende måde:
Ad Rank = Quality Score x CPC Bud
Dvs. ud fra ovenstående eksempel er Ad Ranken for Annoncør 1 udregnet som følger: 10 x 2 = 20.
Når vi ved, hvad Ad Ranken er, kan vi hernæst udregne den endelige CPC.
Den måde, hvorpå Google udregner den endelig CPC, er ved hjælp af følgende udregning:
Endelig CPC = Den næsthøjeste Ad Rank/ Jeres Quality Score + 0,06 kr.
Hvis vi tager et eksempel fra Annoncør 1, så er CPC’en udregnet således: 16/10+0,06 = 1,66 kr.
Vil I have en uddybning af Ad Rank, kan I se Googles egen forklaring her