Få profitabel vækst
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er en Landing page?

En landing page, som oversat til dansk er landingsside, er en bestemt side på din hjemmeside, som er designet til at “lande” en besøgende. Det dækker over alle undersider, der findes på din hjemmeside. Landing pages er ofte oprettet i forbindelse med marketingkampagner, og er den side, som eksempelvis en annonce typisk linker ind til.

Læsetid: 4 minutter

Landing page definition

En landing page er en hjemmeside, der er designet til at fange en besøgendes opmærksomhed, og få dem til at udføre en handling. En effektiv landing page vil have et klart formål, og alle elementer på siden vil være rettet mod at få besøgende til at udføre den ønskede handling.

En landing page kan være den første side, som en bruger ser, når de besøger et website, eller det kan være en side, der er specifikt designet til at få besøgende til at udføre en bestemt handling, som f.eks. at tilmelde sig en nyhedsbrev, eller købe et produkt.

For at opnå succes med en landing page, er det vigtigt at have en klar forståelse for, hvilket mål man ønsker at opnå, og derefter designe siden og dens indhold, så det matcher målet. Det er også vigtigt at teste siden for at sikre, at den fungerer som den skal, og at den opnår de ønskede resultater.

En landing page er her kunderne ender ved at trykke på et link, en annonce eller andet. 

Landing pages kan ses som den online version af almindelige markedsføringsteknikker, som f.eks. flyers, brochurer, plakater osv. 

En landing page har typisk et bestemt mål, som siden kommunikerer ud til de besøgende. Det kan være et tilbud, nyhed eller andet. Det er vigtigt, at annoncen og landingssiden hænger sammen, så den besøgende får vist det, som annoncen reklamerer for.

Hvordan bruges en Landing page?

Landing pages bruges typisk som et led i en marketingskampagne og kan bruges til forskellige formål. Nogle virksomheder bruger en landing page til at tiltrække potentielle kunder, hvor andre bruger dem til at overtale besøgende til at gennemføre et køb. Det kan også være, at en virksomhed opretter en landingsside for at reklamere for et event, et udsalg eller andet.

En landing page er en webside, der er designet til at fange besøgendes opmærksomhed, og få dem til at udføre en bestemt handling. Som regel er denne handling at klikke på en knap eller udfylde et formular.

En landing page er ofte det første, som folk ser, når de kommer til din hjemmeside via en onlineannonce. Derfor er det vigtigt, at denne side er så effektiv som muligt.

En god landing page indeholder klare og tydelige call-to-action-knapper, der fortæller besøgende præcis, hvad de skal gøre. Sidens design skal være enkelt og skarp, så besøgende ikke bliver forvirrede eller distraherede.

Det er også vigtigt, at der er en klar forbindelse mellem den annonce, der ledte folk til landing page, og selve siden. Hvis der ikke er en klar forbindelse, vil folk forlade siden igen hurtigt.

En effektiv landing page kan øge din konverteringsrate markant, så det er vigtigt at spendere tid på at lave en god en.

Der skelnes typisk mellem to typer af Landing pages:

  1. Leadgenererende landing pages: På denne type landing pages finder du en kontaktform eller anden form for “sign up”-form til et nyhedsbrev eller lignende, som har til formål at indsamle leads.
  2. Click through landing pages: Denne type landing pages bruges typisk af webshops, da formålet her er at skabe salg eller tilmeldinger til et abonnement. På siderne er der ofte en form for CTA (Call To Action), som leder den besøgende videre til en check-out side, hvor købet eller tilmeldingen fuldføres.

Hvorfor er en Landing page vigtig?

En landing page er en enkeltstående webside, der er designet til at fange besøgendes opmærksomhed, og få dem til at udføre en bestemt handling. Landing pages er ofte det første, folk ser, når de klikker på en reklame eller søger efter et bestemt produkt eller service online.

At have en veludformet landing page er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at generere flere leads og salg online. Landing pages giver virksomheder mulighed for at konvertere besøgende til kunder ved at levere relevant og nyttig information, der matcher deres søgning.

Der er mange grunde til, hvorfor landing pages er vigtige. For det første er det den første side, som dine besøgende vil se, når de klikker på en reklame eller søger efter dit produkt eller service. Landing pages giver dig mulighed for at kontrollere, hvad dine besøgende ser, og giver dig mulighed for at levere dem den præcise information, de leder efter.

For det andet giver landing pages dig mulighed for at fange besøgendes opmærksomhed og få dem til at udføre en bestemt handling. Når du opretter en landing page, skal du have en klar idé om, hvilken handling du ønsker, at dine besøgende skal udføre. Dit mål kan være at få besøgende til at tilmelde sig til en nyhedsbrev, købe dit produkt, downloade en e-bog eller lignende.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til

210 Trustpilot ratings
4,9
30 Google ratings
5,0
90 Facebook ratings
5,0
30+ dedikerede Google-specialister
Vækstet mere end 500 kunder siden 2015
Få dominans på Google

Klar på profitabel vækst?

Få profitabel vækst på Google med os som solid skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem Google Ads og SEO.