Få profitabel vækst
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er et link?

Et link eller hyperlink, som det også kaldes, bruges til at forbinde sider på internettet. Uden links vil internettet ikke kunne fungere. Det er nemlig links som skaber strukturen og opbygningen af internettet. Der findes forskellige typer af links, som alle har forskellige formål.

Læsetid: 2 minutter

Hvordan bruges et link?

En søgemaskine som Google er bygget op af links, ligesom alle andre hjemmesider. Hver gang en bruger klikker på et ord eller en knap, bliver de omstillet til en ny side, dette ville ikke kunne lade sig gøre uden brugen af links. 

Links bruges til at sende brugere videre til en ny side på nettet. I SEO-sammenhæng kan et link betegnes som en anbefaling fra en hjemmeside til en anden. 

Der er tale om tre forskellige typer links, hvor hver type har forskellige formål, men de fungerer i bund og grund på samme måde, da de alle består som minimum af en ankertekst og en URL.   

  • Interne links

    Interne links er de links, som forbinder de forskellige sider på en hjemmeside med hinanden. Uden Interne links vil en hjemmeside derfor ikke kunne hænge sammen, da brugerne ikke vil være i stand til at komme hen på en underside som f.eks. en kategori- eller produktside.
  • Indgående links

    Et indgående link er de links, som der findes på andre sider, der henviser til din side. Det er indgående links, der arbejdes med, når vi snakker om linkbuilding.
  • Udgående links

    Et udgående link er de links, som kommer fra din egen hjemmeside og ind til en anden hjemmeside. Udgående links binder din side sammen med andres og skaber en direkte forbindelse, da brugerne kan komme direkte over på en anden hjemmeside. 

Links er en vigtig del af søgemaskineoptimering. Især når der arbejdes med off-Page SEO, er der stor fokus på linkbuilding. Det er en metode til at skaffe indgående links til sin egen hjemmeside. 

Hvis du gerne vil vide mere om linkbuilding, og hvordan man arbejder med det, kan du læse mere om linkbuilding her.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til

210 Trustpilot ratings
4,9
30 Google ratings
5,0
90 Facebook ratings
5,0
30+ dedikerede Google-specialister
Vækstet mere end 500 kunder siden 2015
Få dominans på Google

Klar på profitabel vækst?

Få profitabel vækst på Google med os som solid skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem Google Ads og SEO.