KPI er en forkortelse af Key Performance Indicator og er en målbar værdi, som anvendes i forbindelse med fastsættelse af virksomheders mål. KPI’er er derfor tæt relateret til mål, da de indikerer om virksomheden er på rette vej i forhold til at opfylde målene.
KPI står for “Key Performance Indicator” og er et mål for, hvor godt et bestemt aspekt af en virksomhed, organisation eller en persons præstation fungerer. KPI’er bruges ofte til at måle fremskridt mod en bestemt målsætning, og de kan være meget nyttige til at identificere problemer eller muligheder, som ellers ville have været overset.
For virksomheder kan nogle af de mest almindelige KPI’er omfatte salgstal, omsætning, produktivitet, kundetilfredshed og lignende. Personlige KPI’er kan omfatter mål som vægttab, løbetider, antal træning timer osv. Der er mange forskellige måder at måle KPI’er på, og det er ofte en god idé at have flere KPI’er for hvert aspekt, man ønsker at følge, for at sikre at man får et så komplet billede som muligt. KPI’er er ikke statiske, men bør justeres efterhånden som målsætningerne ændrer sig, og nye omstændigheder opstår. Derudover bør KPI’er også justeres efterhånden som man får mere erfaring med at måle dem, og får bedre idéer til, hvordan man kan forbedre dem.
Når der arbejdes med KPI’er anvendes SMART-modellen, som er en metode til at sikrer, at KPI’erne er relevante nok for virksomheden at arbejde med. KPI’erne skal leve op til disse kriterier:
Eksempel fra en webshop, der sælger ure.
KPI’en er specifik, da vi ved præcist, at det er salget af herreure, der skal arbejdes med.
KPI’en er målbar i og med, at det er 10 % om måneden. Det kan nemt måles ved at tage det samlede salg af herreure fra måneden før og sammenligne med den nye måned.
KPI’en er attraktiv, da salget af herreure er den produktkategori, som det seneste år har solgt dårligst. Der ønskes derfor at undersøge, om det kan blive bedre, eller om de i stedet bør fokusere på andre produkter.
KPI’en er realistisk, da de 10 % er en forholdsvis lille stigning og kan det ikke lade sig gøre, bør produktet muligvis ikke være i sortimentet længere.
KPI’en er tidsbestemt, da det skal være opfyldt indenfor det næste år.
Det overordnede mål for denne KPI er altså at finde ud af om webshoppen skal fortsætte med at sælge herreure, eller om de bør fokusere på andre produkter i stedet.
KPI’er bruges til at måle bestemte aktiviteter i virksomheden. Det kan f.eks også være inden for marketing til at måle specifikke aktiviteter med kundeengagement, leadgenerering eller lignende.
KPI’er bruges til at vise hvor i virksomheden, der skal foretages forbedringer eller ændringer, for at opnå de forretningsudviklings mål, som der er sat.
Google Data Studio og Databox er værktøjer, som kan bruges til at håndtere dine KPI’er. Disse værktøjer giver dig mulighed for at gemme og samle KPI’ernes data fra en række kilder, hvilket gør det nemmere at arbejde med dine KPI’er.
Det er afgørende for enhver virksomhed at have styr på sine forretningsmål, og KPI’er er et af de bedste værktøjer, der findes til at måle og forbedre præstationer. KPI’er giver et klart billede af, hvordan en virksomhed klarer sig på et givet område, og de kan bruges til at identificere problemer eller muligheder, der ellers ville gå hen over hovedet.
Derudover giver KPI’er virksomheder mulighed for at sammenligne deres præstationer med andre virksomheder i branchen, hvilket er en afgørende faktor for at kunne forbedre sig og konkurrere på markedet.
Endelig er KPI’er også vigtige, fordi de kan bruges til at motivere medarbejdere og ledere til at yde deres bedste. Ved at have klare mål og vise, hvordan man kan nå dem, kan KPI’er give folk en retning og et incitament til at gøre en ekstra indsats.
Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.