Artikler
Artikel

Søgemaskineoptimering for webshops

Implementering af SEO på jeres webshop

SEO, som står for søgemaskineoptimering, går i korte træk ud på at optimere ens placering i Googles organiske søgeresultater. I kan altså anvende SEO til at rangere højere på Google. Det vil medføre, at I bliver set før jeres konkurrenter, når en bruger søger efter et produkt, som er relevant for jeres webshop.

Hvorfor er det så vigtigt at arbejde med SEO? Som marketingansvarlig er det altafgørende for øget salg, at jeres virksomhed ligger højt på Google, da forbrugerne har en tendens til kun at klikke på de første søgeresultater, der kommer frem.
CTR orgnaniske placeringer Google
Kilde: Backlinko

I kan ikke købe jer til organisk trafik, som I f.eks. med Google Ads kan sikre jer, at jeres annonce bliver vist på nogle bestemte søgeord relateret til jeres side. Et godt SEO-arbejde kan derfor højne, hvor troværdig brugerne opfatter jeres hjemmeside, da en placering øverst på SERP betyder, at jeres side er den mest relevante for den pågældende søgning.

Det fungerer altså sådan, at Google belønner de hjemmesider, som gør et godt stykke arbejde rent SEO-mæssigt, ved at placere dem højere i de organiske søgninger på Google. Jo højere I ligger, jo flere ser jeres webshop, og det øger sandsynligheden for salg.

Så hvad skal der til, for at implementere SEO på jeres webshop? Læs mere i dette blogindlæg, hvor vi tager jer gennem processen, samt giver jer tips til at søgemaskineoptimere jeres webshop. Vi kigger også ind i hvilke faldgruber, I som webshopejer skal undgå.

SEO-tips til at styrke jeres webshop

For at optimere jeres webshops placering i de organiske søgeresultater på Google, skal I arbejde med SEO. I det følgende vil vi komme med tips til, hvordan I kommer i gang dette.

Landingssider til de primære søgeord

En landingsside er alle de forskellige sider, der eksisterer på webshoppen, som skal generere trafik. Det kan f.eks. være en kategoriside med overtøj til kvinder — på denne side vil der typisk være underkategorier som f.eks. vinterjakker, regnjakker osv.

Formålet med en landingside er at skabe flere konverteringer, men det er også med til at sikre en brugervenlig webshop. Ved at målrette landingssider til specifikke søgeord, øger I chancen for, at brugeren vil finde jeres side interessant, da de kommer direkte ind på en side, der omhandler deres præcise søgning.

Som i eksemplet nedenunder har en bruger søgt efter en bærbar computer, her bliver brugeren ledt ind på en elektronikwebshops landingsside med forskellige bærbare computere.

Tekst og søgeord på landingssiderne er vigtige i forhold til SEO. Anvend søgeordet som overskrift, og skriv en introduktion til indholdet. I kan både tilføje tekst over produkterne og under produkterne, hvor teksten i toppen skal holdes kort, så produkterne er i fokus. Som det kan ses i eksemplet ovenover har de en introduktion til emnet over produkterne.

Eksemplet nedenfor er samme elektronik-webshops SEO-tekst i bunden af deres landingsside. Jo mere tekst, der er på en landingsside jo bedre, men det må ikke gå ud over brugervenligheden. Så derfor placeres den lange SEO-tekst i bunden. I kan også gøre brug af “se mere”-funktionen, så noget af teksten er skjult, før brugeren selv aktivt trykker “se mere”. Dette giver jer mulighed for at skrive mere tekst på jeres sider, uden det ødelægger brugervenligheden.

Både den korte tekst i toppen og den lange tekst i bunden af en side skal indeholde de søgeord, som er planlagt til landingssiden. Google belønner kvalitetstekster, så undgå at indsætte søgeordene alt for mange gange, så det går ud over tekstens kvalitet. Indsæt sægeordene strategisk i teksterne hvor det giver mening.

Kategorisider

Kategorisider er vigtige for en webshop, da de har stor potentiale for at blive sider med høj autoritet. Dette skyldes, at de ligger som de øverste sider i en webshops hierarki og linker videre ind til diverse underkategorier. For en webshop er det bedst ikke at anvende mere end tre niveauer i hierarkiet. Dette giver en god struktur på jeres webshop, og gør den mere brugervenlig for jeres kunder.

Her ses et eksempel på en kategoristruktur med computere. På den første side ser vi alle typer af computere, der er tilgængelige på siden, men klikker vi videre på “bærbar computer” kommer vi ind til deres udvalg af kun bærebare computere.

Produktsider Google shopping ads

Det vigtigste formål med produktsiderne er, at inkludere så mange produktinformationer som muligt. Dette er dels godt for jeres organiske muligheder med SEO, men kan samtidig bidrage til at berige jeres feed til f.eks. Google Shopping. I kan forbedre jeres Google Shopping-kampagner ved at optimere jeres produktbeskrivelser på de forskellige produkter.

Det er derfor vigtigt at tænke over, hvad brugeren søger efter, og have det med på produktsiderne. Det kan f.eks. være, at en bruger søger på “rød Vero Moda t-shirt str. xs”. Så er det vigtigt, at alle disse oplysninger kommer med på produktsiderne.

Optimer jeres billeder med ALT-tag

ALT-tag står for alternativ tekst og anvendes på jeres billeder i webshoppen. Det anvendes til at fortælle Google, hvad billedet forestiller, og på den måde ved Google, at de skal vise jeres billede i Googles billedsøgning, hvis en bruger søger efter det. Her gælder det om bedst muligt at beskrive, hvad billedet forestiller, og ikke om at få så mange søgeord ind i teksten som muligt.

Når I uploader et nyt billede til jeres webshop, kan man i de fleste CMS-systemer tilføje en tekst til billedet. Den er kun synlig for Google, så de kan vise jeres billede i relevante billedsøgninger. Ved at gøre dette, sikre I også, at brugerne ser jeres webshop, hvis de anvender Googles billedsøgning.

Skriv unikke tekster

Har I en webshop med flere tusind produkter, der skal skrives unikke produkttekster til, kan dette virke meget uoverskueligt. I dette tilfælde opfordrer vi til at prioritere kategorisiderne, og fokusere på at skrive unikke tekster til hvert enkel kategori. Grunden til dette er, at kategorisiderne rammer bredere end hvert enkelt produkt gør, og de har derfor større potentiale, for at opnå topplaceringer i Google.

Brug anmeldelser

Har jeres webshop mange gode anmeldelser på f.eks. Trustpilot eller andre sider, anbefaler vi at implementere disse direkte i Googles søgeresultater. Dette indikerer overfor forbrugerne, at andre synes godt om jeres produkter, hvilket kan være med til at give det sidste skub, hvis forbrugeren er usikker på, om de skal vælge jer eller en konkurrent. Metoden kaldes Rich Snippets og bør implementeres på de fleste sider på webshoppen.
Rich Snippets

Load-hastighed

Hastigheden er altafgørende for, om en bruger har lyst til at shoppe på jeres webshop. Jo langsommere jeres side er, jo flere falder fra og forlader webshoppen uden at færdiggøre et køb. For at optimere en webshops hastighed, er det en god ide at kigge på webshoppens billeder.

Jo mere jeres billeder fylder, jo længere tid tager de at loade, og det trækker hele webshoppens hastighed ned. I skal derfor sørge for at komprimere jeres billeder, så de fylder så lidt som muligt. Det er en hurtig og nem måde at få jeres loading-hastighed ned på.

SEO-fejl I ikke må begå

Når vi taler om SEO på en webshop, er der en række fejl, som I skal undgå. Det er lette ting at rette op på, så findes nogle af disse fejl på jeres webshop, bør I starte med at få dem løst, inden I går i dybden med at implementere yderligere SEO-tiltag på jeres webshop.

Mangel på meta-titler og -beskrivelser

Meta-titlen er det første en bruger ser på Google, når de foretager en søgning. Det er derfor vigtigt at have styr på dette. Meta-beskrivelsen er ikke noget, der har betydning i forhold til SEO, men det er til gengæld vigtig i forhold til at fange brugerens opmærksomhed. F.eks. når I anvender de søgeord, som brugerne søger efter bliver det fremhævet med fed. Det giver blikfang og skaber opmærksomhed. Er den upræcis eller forvirrende, vil forbrugerne have mindre lyst til at se, hvad jeres webshop har at byde på.

Forkert brug af H1’ere og H2’ere

En simpel ting som at have en H1’er som overskift på jeres landingssider er vigtig i forhold til SEO på jeres webshop. En H1 er hovedoverskriften på landingssiden og skal være næsten identisk til den meta-titel, der vises i Google, så Google ikke tror, at der er tale om to forskellige ting. Dette har været et problem for flere webshops, hvor Google har lavet titlerne om. H2’er er også vigtige og anvendes til underoverskrifter på landingssiden. De bruges til at inddele teksten i afsnit, så en lang tekst bliver mere læsevenlig for brugeren.

Jeres webshop er ikke mobilvenlig

Størstedelen af søgninger på Google foregår i dag over mobilen. Faktisk sker over 60% af alle Google-søgninger på en mobil. Det er blevet så udbredt, at Google har lanceret Mobile-first index, som betyder, at Google prioriterer webshops mobilversion før desktopversionen. Det betyder, at Google anvender mobilversionen  til at indeksere og beregne jeres placering ud fra. Så hvis jeres webshop ikke er mobilvenlig, kan det direkte påvirke jeres rangering i SERP.
Husk derfor altid at tjekke, hvordan jeres content ser ud på mobilversionen. Her kan det godt være, at I er nødt til at have mindre tekst på f.eks. jeres landingssider, så det ikke går ud over brugervenligheden af jeres webshop, når kunderne ser den på en mobil.

404 Fejlsider

Fejlsider skyldes, at en URL linker ind til en side, som ikke eksisterer mere. Dette kan på en webshop skyldes, at et produkt er udgået eller lignende. Disse sider kan være skyld i, at brugerne går tilbage til Google, og vælger en anden webshop i stedet for.

Det er en irriterende fejl at lave både for jer selv, men også for den potentielle kunde, som ikke kommer ind på den ønskede side. Brugeren har allerede taget beslutningen om at klikke ind på jeres webshop, og det skal udnyttes. Så i stedet for, at de kommer ind til en fejl side, skal de omdirigeres til en fungerende side.

Dette gøres ved at lave 301 redirects, som sender brugeren over på en fungerende side, som ellers ville have vist en 404 fejl, det kan f.eks. være til et lignende produkt, som kunden måske ville kunne bruge i stedet for.

Lange og upræcise URL’er

En webshops URL er en vigtig del af webshoppens SEO. Det er derfor vigtigt at tjekke webshoppens URL’er igennem, for at se om de giver mening. En fejl man ikke må lave er nemlig at have for lange og upræcise URL’er. Det ser både uprofessionelt ud for brugerne, men også Google vil få svært ved at forstå, hvad URL’en omhandler. Hvis ens URL’er ikke indeholder de rigtige søgeord, vil det trække ned, når Google rangerer de organiske placeringer.

URL guide

Opstillingen af URL’en er vigtigt for at gøre dem SEO-venlige. Her er en lille guide, hvor vi har samlet de vigtigste ting for at sikre SEO-venlige URL’er:

  • Brug søgeord i jeres URL’er. Dette hjælper Google, men også brugeren til at forstå, hvad jeres side omhandler.
  • Kort og præcist. Undgå fyld ved at gøre dem så præcise som muligt.
  • Brug bindestreg. Google betegner dette som et mellemrum.
  • Anvend kun HTTPS. Det viser, at jeres hjemmeside er sikker og skaber en bedre brugeroplevelse.
  • Undgå at bruge datoer. Det kan hurtigt blive et problem, hvis I opdaterer indholdet på et senere tidspunkt.

Læg en SEO strategi for jeres webshop

Når I skal i gang med at arbejde med SEO for jeres webshop, er det vigtigt, at I får lagt en god strategi for, hvad der præcist skal arbejdes med, inden I går i gang. Som tidligere nævnt, hvis I har en webshop med flere 1000 produkter, er det ikke nødvendigvis en god idé at starte med at optimere på produktsiderne. Start med at lægge en plan for hvilke tiltag, der skal implementeres og derefter sætte en prioritering på hvilke, der skal udføres først og en deadline for de enkelte tiltag.

Er I interesserede i at vide mere om SEO generelt? Så har vi skrevet et blogindlæg om søgemaskineoptimering, hvor vi går mere i dybden med, hvad SEO er.

Del artiklen

Få vores brancheførende learnings inden for marketing

Tilmeld vores nyhedsbrev og få marketing indsigter, du kan anvende direkte i jeres virksomhed.

Lignende artikler

Googles univers af marketing-tools

11. nov 2021
30 min. læsetid

10 trin til en vindende kampagnestrategi på Meta

9. sep 2024
8 min. læsetid

Quality Score – Den gyldne vej til billigere klikpriser

27. jul 2020
4 min. læsetid
Øg jeres konverteringsrate ved at konverteringsoptimere jeres website

Sådan får I højere konverteringsrate ved at arbejde struktureret med CRO

13. sep 2024
9 min. læsetid
Profit bidding i Google Ads

Søgeordskannibalisering – Hvad er det, og hvordan løser man det?

2. feb 2021
12 min. læsetid
LAZZAWEB - 5 konkrete Google-synergier

5 Google-synergier til topplaceringer i nutidens SERP

11. apr 2024
5 min. læsetid
Google specialister

Google Annoncering – den ultimative guide

21. feb 2021
12 min. læsetid

YouTube-annoncering

13. jul 2022
19 min. læsetid

Teknisk SEO – En vigtig SEO-disciplin

11. dec 2023
15 min. læsetid
seo tekstforfatter

Konverteringsoptimering – Tips til at 2x jeres salg

1. sep 2021
20 min. læsetid
Core Web Vitals

Her er de 4 vigtigste indstillinger i Google Analytics 4

7. apr 2021
4 min. læsetid

Søgeordsanalyse – Hvordan finder I de helt rigtige søgeord?

23. aug 2022
18 min. læsetid
succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases