Tilbage til marketingordbogen
Hvad er:

Demografi

Demografi er socioøkonomiske karakteristika hos en bestemt gruppe mennesker eller en befolkning. Det dækker over statistiske data som køn, alder, religion, erhverv m.m. Det er typisk data brugt til markedsføringsindsatser.

Læsetid: 3 min.

Demografi definition

Demografi er læren om befolkningens størrelse, alders- og kønsfordeling og dens udvikling. I marketing-sammenhænge er demografi statistikker, som virksomheder opbevarer om deres forbrugere, for at hjælpe med at målrette salg. Her bliver demografi altså til en segmenterings-metode.

Hvorfor er demografi vigtigt?

Demografi bruges til at identificere forskelle i personlige egenskaber blandt forbrugere. Den enkleste måde at anvende demografisk segmentering på er ved at bruge faktorer som alder og køn, men der er mange karaktertræk, som du kan fokusere på og bruge i din marketingsstrategi. For eksempel er indkomst og familiestruktur særligt nyttige faktorer for detailhandlere, da det giver dem mulighed for at fokusere på grupper, der kunne være interesseret i at købe et specifikt produkt eller en bestemt tjeneste.

Hvad betyder demografi?

Selve ordet “demografi” er græsk og betyder befolkningsbeskrivelse. En demografi er altså del af en befolkning, der deler en fælles faktor såsom alder, indkomst, uddannelsesniveau el. lignende. Det er et begreb, der kan anvendes inden for flere brancher, men man støder typisk på det i markedsføringssammenhænge.

Demografi og marketing

I udarbejdelsen af en marketingstrategi er er det meget nyttigt at bruge demografisk data til at lave undersøgelser på ønskede forbrugere, da det giver en virksomhed mulighed for at forstå de grundlæggende karakteristika for sit publikum og definere en ret præcis målgruppe.

I dag kombineres demografisk og psykografisk ofte for at skabe en mere effektiv marketingsstrategi. For eksempel kan data om befolkningsstørrelse og befolkningstilvækst give en virksomhed relevant information om, hvor stort et marked er, eller hvilke typer personer, virksomheden bør målrette med deres produkter. En sådan målgruppe vil være i fokus for strategien og vil derfor øge effektiviteten af enhver kampagne.

Demografi i Google-marketing

I Google-marketing kan demografi bruges som et værktøj. Med demografisk målretning i Google annoncering kan du ramme en specifik alder eller køn.

I Google Analytics kan du se, hvordan forskellige demografiske grupper interagerer med din hjemmeside. Har en side eksempelvis udelukkende kvindelige besøgende, kan indholdet og søgemaskineoptimering tilpasses hertil.

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases