Keyword density kan på dansk oversættes til søgeordstæthed og er en metode, hvorpå der måles, hvor mange gange et bestemt søgeord optræder i en tekst. Keyword density fortæller dig derfor, hvor ofte du har brugt dit søgeord i din tekst, hvilket er nyttigt at vide i forhold til eksempelvis at skrive gode SEO-tekster.
Keyword density også kaldet søgeordstæthed på dansk, bliver også kaldt keyword frequency, og er en vigtig del af on-page SEO, da det hjælper søgemaskinerne med at vurdere om din landingsside er relevant i forhold til det søgeord, som en bruger har søgt på.
SEO-eksperter anbefaler, at din keyword density ligger mellem 2-3%. Dette er nok til at vise søgemaskinerne, hvad din tekst omhandler. Det er vigtigt, at din keyword density ikke er for høj, da det vil ødelægge dit contents kvalitet. Dette er heller ikke anbefalet af Googles quality guidelines.
Det er svært at give et klart svar på, hvad der er den optimale keyword density, da det afhænger af flere faktorer. For det første er det afhængigt af, hvilken type tekst man skriver. Hvis man skriver en artikel, bør keyword density ligge på omkring 2-3 procent. Hvis man derimod skriver en webside eller et produktbeskrivelse, kan det være nødvendigt at have en højere keyword density, da der her er mere fokus på søgemaskineoptimering.
Det er også vigtigt at have en balance mellem at have for mange og for få nøgleord. Hvis man har for mange nøgleord, risikerer man at blive straffet af søgemaskinerne for keyword stuffing. Dette er, når teksten indeholder for mange nøgleord, og det går ud over læsbarheden. Hvis man derimod har for få nøgleord, vil teksten ikke blive set så ofte i søgeresultaterne.
Derfor er det vigtigt at finde en balance, når man skriver tekster til internettet. Dog er der ikke noget magisk tal, der siger, hvor mange nøgleord der skal være i forhold til tekstens længde. Det er noget, man må experimentere sig frem til.
Keyword density bruges til at sikre, at du hverken bruger dit søgeord for meget eller for lidt. Det er vigtigt, at du har styr på din keyword density. Ved at have styr på dette, kan du sikre, at du bruger dit søgeord nok til, at søgemaskinerne kan forstå, hvad dit content omhandler, og dermed rangere din virksomhed på søgeordet i Googles organiske placeringer.
Keyword density er den procentuelle andel af ord på en webside, der er nøgleord. Nøgleordene bruges til at finde websider via søgemaskiner. Jo højere keyword density, jo større chance er der for, at en side vil dukke op, når der søges efter de pågældende ord.
For at få en høj keyword density skal man sørge for at bruge nøgleordene så ofte som muligt uden at gå på kompromis med indholdet. Dette kan være en udfordring, da søgemaskiner også vægter indhold højt. Det er derfor vigtigt at finde en god balance mellem at bruge nøgleordene ofte nok til at få en høj keyword density, men ikke så ofte at det går ud over indholdet.
Det er ikke altid nødvendigt at have en høj keyword density for at rangere højt på søgemaskinerne. Det afhænger af en række faktorer, herunder hvor konkurrencedygtigt et nøgleord er. Dog er det generelt en god idé at sørge for at have en fornuftig keyword density, da det kan være med til at øge ens synlighed på søgemaskinerne.
Keyword densityer vigtig, fordi det er et mål for, hvor ofte et søgeord eller en sætning vises på en webside i forhold til det samlede antal ord på siden. Jo højere søgeordstætheden er, jo vigtigere er søgeordet betragtet af søgemaskinerne.
For eksempel, hvis en webside indeholder 100 ord, og søgeordet vises tre gange, vil søgeordstætheden være 3 %. Hvis søgeordet vises fem gange, vil søgeordstætheden være 5 %. Jo højere søgeordstætheden er, jo mere sandsynligt er det, at websiden vil blive rangeret højere på søgemaskinens resultatsider (SERP’er).
Keyword density udregnes ved at dividere antallet af gange, som dit søgeord fremtræder i din tekst, med det samlede antal ord i alt.
F.eks. hvis dit søgeord optræder 3 gange i din tekst på 1000 ord vil din keyword density være 3 %.
Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.