Tilbage til marketingordbogen
Hvad er:

UTM

UTM står for Urchin Tracking Module og er en kode, som kobles på URL’er for at tracke data derfra. UTM tags gør det derfor muligt at se relevant data om de besøgende, der klikker på URL’en. Det gør det også muligt at se, hvor ens trafik og konverteringer helt specifikt kommer fra.

Læsetid: 2 min.

UTM definition

Et UTM-tag er et kort sæt HTML-koder, som tilføjes i slutningen af links på websteder. Det gør det muligt for Google Analytics og andre analyseprogrammer at spore dataen herfra.

UTM-tags er en måde at vedhæfte UTM-sporingskoder til URL’er. Det giver dig mulighed for at kategorisere trafikkilder og måle konverteringer. Når UTM-tags er oprettet, kan du derefter tilføje UTM-sporingskoder i Google Analytics eller en anden utm-kompatibel analysepakke.

Hvordan bruges UTM?

UTM bruges til at tracke data fra bestemte URL’er. Denne data kan du bruge til at overvåge dine marketingkampagner. UTM tags kan f.eks. implementeres i kampagner på sociale medier eller i e-mailmarkedsføring. De bruges til at følge bestemte datapunkter til sporingsformål, så du kan måle din markedsføringsindsats mere nøjagtigt. UTM-tags placeres i linket, som derefter kan deles på Facebook, LinkedIn osv. Et UTM-tag giver dig mulighed for at overvåge parametre, som f.eks. hvor længe brugeren befinder sig på din hjemmeside, hvilken trafikkilde de kommer fra osv. Det er meget nyttigt, når du skal tracke, hvor godt dine forskellige marketingskampagner performer. 

Hos LAZZAWEB har vi udviklet en skabelon, som du kan anvende til dine UTM tags. Her kan du oprette nye UTM-tags, samtidigt med at de alle er samlet et sted, så du nemt kan holde overblik over dem. 

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases