Artikler
Artikel

Søgeordskannibalisering – Hvad er det, og hvordan løser man det?

Profit bidding i Google Ads

Pas på søgeordskannibalisering

Kender I det? I begynder at se fremskridt i jeres placeringer, men så lige pludselig begynder Google at vise en helt anden side frem på søgeordet, og jeres placeringer falder? I så fald er I blevet offer for søgeordskannibalisering. Heldigvis er der muligheder for at løse problemet, og vi gennemgår dem her med jer.

Lad os dog først slå fast, hvad søgeordskannibalisering i grunden er. Det er ganske enkelt: når Google er i tvivl om, hvilken side de skal vise frem på et søgeord, fordi der er flere sider, der omhandler søgeordet. Som resultat vil placeringerne svinge meget og oftest til den negative side, da det ikke er en stabil placering eller progressiv stigning, man kan forvente.

Det står derfor soleklart: søgeordskannibalisering er et reelt problem, som kan få store konsekvenser for jeres placeringer, og dermed reducere den organiske trafik og i sidste ende omsætning.

Hvordan diagnosticerer man søgeordskannibalisering?

Også her er svaret ganske simpelt. I går simpelthen ind og kigger på, hvilke URLs søgeordene rangerer på. Er SEO en vigtig del af jeres arbejde, har I højest sandsynligt et værktøj, som tracker søgeordsplaceringernes udvikling. Herigennem har I mulighed for at se, hvilke URLs der rangerer for de enkelte søgeord.

Lad os forestille os, I har en webshop, der forhandler haveudstyr. I forhandler derfor også haveslanger, og I har en landingsside dedikeret til dette produkt. I har længe ligget stabilt på en 2. plads i de organiske søgeresultater for “haveslanger”, men en dag opdager I, at I pludselig er faldet helt tilbage på side 3. Haveslanger er at jeres mest solgte produkter, så I er selvfølgelig frustreret over denne pludselige ændring.

I går nu ind og kigger på udviklingen af søgeordets placering, og der ser I problemet. Et blogindlæg, I udgav for et par uger siden, er begyndt at rangerer for “haveslanger”. Blogindlægget handler om, hvor ofte man vander sine haveplanter om sommeren, når det danske sommervejr er kendt for at vise sig fra sin mere lunefulde side. Ordet “haveslanger” indgår et par gange i teksten og er sågar en del af flere H2’ere.

Rent praktisk kunne det se således ud:
Søgeordskannibalisering
Søgeordskannibalisering

Det er meget tydeligt at se, at placeringerne svinger meget på dette specifikke søgeord. Det ene øjeblik ligger det på 14. plads, og det næste er det helt nede på en 150. plads. Og ser vi på den rangerende URL, ændrer denne sig i takt med de store udsving. F.eks. når kategorisiden med haveslanger vises frem på søgeordet, ligger placeringen i top, men når det er blogindlægget, ryger placeringen langt i bund. Der er derfor ingen tvivl om, der er tale om søgeordskannibalisering.

Det er klart, I ønsker, at det er jeres kategori-side for haveslanger og alle denne type produkter, der skal vises frem. Denne side er langt mere salgsorienteret og vil uden tvivl konvertere bedre end blogindlægget, så hvad gør I?

Sådan løser man søgeordskannibalisering

Der er flere handlinger, I kan tage for at modvirke søgeordskannibalisering. Nogle er mere gennemgribende end andre. Vi tager jer igennem de forskellige løsningsforslag her:

  • Indsæt interne links til den vigtige side
  • Optimering & underoptimering af indhold
  • Brug meta-titler til at fortælle Google, hvad jeres sider handler og ikke handler om
  • Udnyt overskrifter til at skabe yderligere relevans
  • Linkbuilding – byg links til den vigtige side med relevante ankertekster
  • Brug canonical tags til at fortælle Google, der er en mere relevant side at vise frem
  • Omdirigering – 301’er

Vi vil her give en uddybende forklaring på de enkelte løsningsforslag og hvornår det giver mening at gøre brug af dem. De 4 første forslag vedrører simple on-page ændringer, I kan lave, og de er dermed også de mest relevante at give sig i kast med først. De sidste 3 løsningsforslag er til, når de 4 ovenstående ikke virker, og der skal skrappere metoder i brug.

Interne links – jeres og Googles bedste ven

Det første, I kan tage i brug, er interne links. Det er den letteste, og ofte mest effektive metode I kan benytte. Interne links bruges af to grunde. Den ene for at guide besøgende rundt på siden. Se dem som IKEAs hvide pile på gulvet, der guider rundt i hele butikken. Måske skulle man kun kigge på en ny sofa, men fordi pilene guider en rundt, kommer man også forbi køkkenudstyret og ender også med at få købt en ny suppeske, viskestykke og servietter. Interne links kan dermed bruges for at holde på besøgende i længere tid og gentagende gange eksponere dem for jeres produkter og gøre de besøgende mere salgsparate.

Interne links bruges dog også for søgemaskiners skyld. Google crawler jævnligt internettet, og dermed også jeres website. Interne links gør det lettere for Google at crawle hele jeres side, og med de interne links fortæller I Google, hvad de enkelte undersider omhandler.

Sidstnævnte kan I udnytte ved at indsætte interne links på de problematiske sider, som er udsat for søgeordskanibalisering. I dette tilfælde ville I indsætte et link på blogindlægget, der viser hen til kategori-siden med haveslanger. Det afgørende er, hvilke ankertekst I vælger. Der er nemlig via ankerteksten, I fortæller Google, hvad linket er om. Vælg ankerteksten “haveslanger”, eller et delvis match af søgeordet (ex. “find haveslanger”), og I har hermed forsøgt at fortælle Google, er der findes en anden side, der er vigtigere at vise frem på søgeordet “haveslanger”. Ved kun at have et link fra blogindlægget til kategori-side og ikke omvendt, styrker det Googles overbevisning om, at det er kategori-siden, der er vigtigst. Det kan tage lidt tid, før denne ændring slår igennem og overbeviser Google, så hold øje.

Indhold – content is still king

En anden måde I kan fortælle Google, at kategori-siden er den mest relevante at vise frem på søgeordet er via indholdet. I kan simpelthen optimere og underoptimere indhold i forhold til søgeordet.

Det er vigtigt at have lavet en grundig søgeordsanalyse, før I giver jer i kast med dette. I skal nemlig vide hvilke søgeord, der er værd at ramme og dermed bygge indholdet op omkring. Nu tænker I måske, at I allerede har tilstrækkeligt med relevant indhold på jeres side, men er søgeordskannibalisering et problem for jer, kunne det være værd at kigge på at opbygge yderligt indhold, eller kigge på søgeordsdensiteten. Rammer I jeres søgeord og de søgeord, der er relateret hertil? Stil jer kritisk i forhold til det nuværende setup.

Lige så vel som I kan optimere jeres indhold, kan I også underoptimere indholdet. Har I to sider, der konkurrerer med hinanden om at blive vist frem på Google på det specifikke søgeord, er det en god idé at gå ind og underoptimere den uønskede side i forhold til søgeordet. Så samtidig med at I optimerer den ønskede side, underoptimerer I også den uønskede side. Herved fortæller I Google, hvilken side der er mest relevant at vise frem på søgningen.

Meta titler – en ofte overset synder

Meta titlen er en af de vigtigste dele af SEO – det er nemlig herigennem, I fortæller Google, hvad siden omhandler.
Er man ikke opmærksom på meta-titler, risikerer man, at disse er duplikeret. Vi ser det ofte, når vi gennemgår websites for tekniske fejl. Har man flere ens meta-titler på ens website, som også har indhold, der rammer mange af de samme søgeord, er der stor sandsynlighed for, at man forvirrer Google og risikerer søgeordskannibalisering. Derfor er det en fordel at løbe jeres hjemmeside igennem med fokus på meta-titlerne. Vær særligt opmærksom på, at de enkelte søgeordsgrupper er tildelt de korrekte landingssider, så I kan optimere meta-titlerne efter den korrekte søgeordsgruppe. Hertil vil en unik meta-beskrivelse også være at foretrække, men har ikke direkte indflydelse på samme vis som titlen.

Overskrifter: H1, H2… – simple trin til at løse problemet

Og mens I er ved at tjekke meta-titlerne, kan man med fordel også tage et kig på H1’erne, H2’erne, H3’erne, osv. Har disse fokus på for mange af de samme søgeord, kan der også her opstå forvirring hos Google. Googles algoritmer er efterhånden ganske kloge, men der vil være enkelte ting, de stadig ikke kan adskille – så hvorfor ikke gøre det lettere for dem og jer?

Ligesom meta-titler er H1’ere, H2’ere osv. en klar indikation på, hvad den specifikke underside omhandler. Derfor er det også værd at strukturere overskrifterne og have fokus på, at indholdet under en H2’er passer til overskriften.

Linkbuilding – styrk relevansen med stærke links

Det er ikke kun on-page faktorer, der har betydning for søgeordskannibalisering – off-page har også. Når man sætter links ind på en af undersiderne, er det ankerteksten, der har afgørende betydning for, hvordan Google vurderer relevansen.

Lad os gå tilbage til eksemplet med webshoppen, der forhandler haveudstyr. Lad os sige, I forhandler hækkeklippere – både elektriske og håndholdte. Men når I bygger links til disse to forskellige sider, har I ved begge sider fokus på søgeordet “hækkeklipper”. Google vil derfor højst sandsynligt vurdere, at begge sider omhandler hækkeklippere. Problemet er, at det er to forskellige produkter. I kunne derfor med fordel, kalde den elektriske hækkeklipper for en “hækkeklipper”, og den anden for en “hækkesaks”. Dermed arbejder I ud fra to forskellige søgeordsgrupper, og den samme søgeordsgruppe vil ikke længere rangere for samme landingsside. Søgeordskannibalisering er dermed ikke længere et problem.

Canonical tags – en ukonventionel løsning

Har I forsøgt alle ovenstående muligheder uden held, er der endnu en mulighed for at komme søgeordskannibalisering til livs. For nogen er der tale om en mere ukonventionel løsning.

Ser I ingen resultater med underoptimeringer på forskellige vis af en side, kan I forsøge at indsætte et canonical tag på siden, I ikke vil have, Google viser frem på søgeresultatet. Ved at indsætte et canonical tag fortæller man Google, at der er en anden side, man mener, er mere relevant at vise frem.

Problemet med canonical tags er, at Google ikke nødvendigvis respekterer dem. De læser tagsene, men vurderer stadig at den anden side er mere relevant for søgningen, og så er man lige vidt.

301’er – omdirigering som sidste udvej

Canonical tags er ikke den sidste vej ud af søgeordskannibalisering – der findes en allersidste. Men synes I, at canonical tags er en drastisk beslutning, vil det næste forslag nok være en endnu større beslutning.

Underoptimering af siden og indsættelse af canonical tags har ikke virket, og Google viser stadig to forskellige URLs frem på søgeordet – så hvad er den ultimative løsning? På nuværende tidspunkt er I måske nået frem til, at begge sider ikke længere omhandler det samme, eller måske ser I fordelen i at slå de to sider sammen.

Er I nået frem til en af disse to konklusioner, kan løsningen på problemet være at flytte indholdet på den underoptimerede side over på den anden side og opsætte en omdirigering. Ved at opsætte en 301’er, omdirigerer man al den relevans og styrke, der måtte være på underoptimerede side, til den ønskede rangerende side.

Konklusion

Søgeordskannibalisering er et fænomen, der deler vandene i SEO-verdenen. Nogen mener, at det blot er en myte, mens andre selv har oplevet, hvordan det har trukket placeringer ned og dermed reduceret trafik og omsætning. Vi oplever, at det kan skabe store problemer for vores kunder, og det er derfor noget, vi har stor fokus på.

Det er dog uden tvivl noget, der kan have negative konsekvenser for jeres forretning, da det kan reducere trafik og dermed omsætning. Derfor håber vi, at vores forslag til at kommet problemet til livs kan hjælpe på jeres udfordringer. I er også mere end velkomne til at kontakte os, og så kan vi sammen gennemgå jeres problem og løsningsforslag.

Sulten efter mere SEO-viden?

Vi har skrevet en fyldestgørende artikel om søgemaskineoptimering for både begyndere og erfarne.

Del artiklen

Få vores brancheførende learnings inden for marketing

Tilmeld vores nyhedsbrev og få marketing indsigter, du kan anvende direkte i jeres virksomhed.

Lignende artikler

seo tekstforfatter

Konverteringsoptimering – Tips til at 2x jeres salg

1. sep 2021
20 min. læsetid
Maksimer profit med Metas DPA

Få større profit med Dynamic Products Ads i Meta

16. sep 2024
4 min. læsetid

Teknisk SEO – En vigtig SEO-disciplin

11. dec 2023
15 min. læsetid

Googles univers af marketing-tools

11. nov 2021
30 min. læsetid

Guide til Core Web Vitals

21. sep 2021
11 min. læsetid

10 trin til en vindende kampagnestrategi på Meta

9. sep 2024
8 min. læsetid

Display-annoncering

24. mar 2022
4 min. læsetid
Core Web Vitals

Her er de 4 vigtigste indstillinger i Google Analytics 4

7. apr 2021
4 min. læsetid

YouTube-annoncering

13. jul 2022
19 min. læsetid
Øg jeres konverteringsrate ved at konverteringsoptimere jeres website

Sådan får I højere konverteringsrate ved at arbejde struktureret med CRO

13. sep 2024
9 min. læsetid

Quality Score – Den gyldne vej til billigere klikpriser

27. jul 2020
4 min. læsetid
Profit bidding i Google Ads

Google Shopping: Feedoptimering med Custom Labels

14. jun 2022
9 min. læsetid
succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases