Geekd er en webshop, der specialiserer sig i elektronik og computertilbehør. I et marked fyldt med store konkurrenter ønsker Geekd at stå frem som gamernes foretrukne valg.
Ønsket fra Geekds side var at skalere deres virksomhed hurtigere på Google, og valget faldt på LAZZAWEB grundet et ønske om at udnytte synergierne mellem Google Ads og SEO. Geekd er nu LAZZAWEBs første officielle PowerPack-case.
Al data er sammenlignet med samme periode året før.
Vores case er nomineret til Europas bedst case i kategorien “Best integrated Campaign” hos European Search Awards.
I Geekds branche hersker store mastodonter, som kaster millioner af kroner afsted til marketing.
Trods dette har LAZZAWEB i samarbejde med Geekd formået at erobre markedsandele i et meget konkurrencepræget marked, og endda på en profitabel måde.
Resultaterne har vi opnået på blot 3 måneder, og selv med lave marginer har det været muligt at skabe profitabel skalering.
Vores overordnede strategi begyndte med at implementere vores LAZZAWEB Performance Map, (se billedet ovenfor), som er et egenudviklet software-værktøj der giver et overblik over de uudnyttede synergier mellem Google Ads og SEO. Vi trækker specifikt data fra Google Search Console og mixer det sammen med søgetermer fra Google Ads, så vi kan få et holistisk overblik over Google-performance på søgeordsniveau.
Vi så et stort potentiale i at se hvilke søgeord der gennem Google Ads performede godt og som der ikke var prioriteret via SEO og lagde derfor en action-plan for hurtigt og effektivt at kunne nå topplacering på disse søgeord, da vi vidste at det var indsatsen værd. Det samme gjorde vi omvendt med SEO-søgeord, der havde gode placeringer og estimeret omsætning. Gennem Google Ads trafik estimerer vi hvad et organisk søgeord er værd, så vi derved kan træffe beslutninger om hvilke søgeord vi skal prioritere SEO-mæssigt ud fra estimeret omsætning og ikke blot trafik-potentiale.
Mange kan generere trafik – men det handler om at generere omsætning og til sidst profit.
For at booste Quality Score og opnå større profit på bunden har vi implementeret flere tiltag både direkte i Google Ads, men også med stor indvirkning fra SEO, så de 2 marketingdiscipliner bidrages fælles til et større formål – nemlig profitabel vækst.
Tiltag, der blandt andet er blevet implementeret, er:
Én af de helt centrale årsager til at løfte Landing Page Experience i Quality Score var vores Landing Page Performance Map, der gav os et overblik over de landing pages, hvor vi med størst effekt kunne skabe markante forbedringer. Se, hvordan vores Landing Page Performance Map ser ud nedenfor:
For at opnå en højere konverteringsrate identificerede vi de segmenter og demografier, vi ønskede at målrette mod. Vi fokuserede på top-segmenter og top-demografier, herunder “medier og underholdning”, “Teknologi > tekniknørder inden for avancerede computere”, “Computere og eksterne enheder”, “ukendt”, “35-44 år” og “45-54 år”, primært mænd. Vi spekulerede i, om “ukendt” primært ville være teenagere og dermed en guldgrube for Geekds annoncering.
For at målrette mere præcist mod disse segmenter og demografier afprøvede vi forskellige annoncer i vores annoncegrupper. Vi udarbejdede en split-teststrategi baseret på ad copys og oprettede tre responsive søgeannoncer (RSA’er) for to målgrupper: teenagere med interesse for gaming samt deres forældre. Vi testede forskellige USP’er og anvendte resultaterne til at optimere SEO-titler og forbedre performance hurtigt og effektivt.
Efter split-testperioden fandt vi følgende konverteringsrater:
På baggrund af disse resultater satte vi RSA’er med USP’en “eksperter” på pause i flere annoncegrupper, da de ikke opnåede tilstrækkelig profit.
Marketing handler om at være tilstede i hele kunderejsen og i et Google-perspektiv er det væsentligt at være tilstede på Google Search, Shopping, Display, YouTube mv.
Vi vil kort forklare vores Search og Performance Max / Shopping strategi herunder.
Search
Ved at opdele Search-kampagner ud fra produkttyper og profit lykkedes det at skabe kampagner med lav avance, men høj profit, ved hjælp af “entry-produkter”.
Entry-produkter er produkter, der fanger kundernes opmærksomhed og får dem ind på webshoppen. De bruges for at generere så billig kvalificeret trafik som muligt.
Target CPA blev brugt på computer- og inventarkampagner, da Google er mere effektivt til at finde konverteringer for dyrere produkter sammenlignet med tROAS. Dette sikrede, at annoncerne blev vist, selv når ROAS-målet ikke blev opnået ved de første 50 klik. På de andre kampagner anvendte vi tROAS, og Broad Match blev brugt på søgeordene for at maksimere eksponeringen. Search-kampagnestrategien bærer udelukkende præg af value based smart bidding.
Performance Max / Shopping
Performance Max blev opdelt efter de mest indbringende produkttyper og entry-produkter, der tilsammen skaber den højest mulige profit for Geekd.
Dårlig performende produkter får en label og ryger automatisk over i en standard Shopping-kampagne med “lav prioritet” og højt ROAS-target.
Gennem denne profitfokuserede tilgang har vi sammen med Geekd demonstreret, hvordan virksomheder i konkurrenceprægede og lavmarginalbrancher kan opnå betydelig vækst uden at ofre deres profit.
Vi har skabt en stærk semantisk forbindelse i menustrukturen, der har forbedret brugeroplevelsen og gavnet SEO og Google Ads-trafikken ved at udnytte den flade Shopify-struktur. Ved at oprette landing pages, der er tilgængelige via menustrukturen og segmenteret efter produkttype og specifikke underkategorier, har vi skabt en konverteringsklar menu.
Vi har derudover skrevet indhold til kategorisider, der besvarer potentielle spørgsmål og sætter søgeordene ind i en relevant kontekst. Samtidig har vi løbende arbejdet på linkbuilding med ankertekster, der har guidet Google til de nye landing pages og styrket websitets menustruktur. Samlet set har disse tiltag haft en positiv effekt på webshoppens vækst.
Tiltagene kan samlet set kortes ned til:
Google har spillet en afgørende rolle som vækstmotor for Geekd, idet hele 77 % af omsætningen nu stammer direkte fra Google-marketing. Dette skyldes primært LAZZAWEBs brancheførende produkt, Google Marketing PowerPack, der har skabt resultaterne ved at integrere Google Ads og SEO i én samlet løsning og dermed udnyttet synergierne mellem de to marketingdiscipliner.
Ved at prioritere profit frem for omsætning og fokusere på en holistisk strategi, der omfatter både SEO og Google Ads, har Geekd formået at konkurrere effektivt i et marked med små marginer. Vores arbejde med at målrette forskellige stadier af kunderejsen, den forbedrede menustruktur samt agil split-testing har resulteret i markant forbedrede konverteringsrater.
Geekds succes med at opnå betydelig vækst uden at ofre profit viser, at det er muligt at konkurrere og vinde i en udfordrende branche ved hjælp af en intelligent og integreret tilgang til Google-marketing.
Google Marketing PowerPack har været en central faktor i at skabe de imponerende resultater.