Lær om mulighederne i annoncer på Google
De fleste forbinder Google Ads med online annoncer. Og det er også helt korrekt, men så simpelt kan det ikke længere gøres. I dag er Google Ads en kæmpe disciplin, der indeholder mange forskellige faktorer.
Med Google Ads får I meget mere end bare annoncer på Google. Det er et helt univers af muligheder for virksomheder, som gerne vil markedsføre deres virksomhed online.
Så hvad er Google Ads? Det er Googles online annonceringsplatform, hvor marketingansvarlige har mulighed for at markedsføre deres virksomhed via forskellige annoncetyper på både Googles egne platforme, men også på websites på tværs af internettet. Via Google Ads kan virksomheder byde på de søgeord, som de ønsker deres virksomhed skal vises frem på ved en søgning på Google. Helt konkret er det online annoncer.
Hvordan afgør Google så, hvilke online annoncer som skal vises? Google afholder en lynhurtig annonceauktion, hvor I kan byde på de søgeord, som I har fundet frem til er relevante for jeres virksomhed. Her angiver I jeres maximale bud på hvor meget, I vil betale pr. klik på jeres annonce. Denne liveaktion påvirkes af det bud, I har afgivet, men også hvor relevant jeres annonce og landingsside er. Dette måles på en Quality Score, som både er vigtig i forhold til at få en bedre placering, men også en lavere klikpris.
Annoncer på Google vises som de første søgeresultater, når I anvender søgefunktionen. Her er “annonce” markeret med fed skrift, så det er tydeligt for brugerne, at der er tale om betalt annoncering. Der findes flere forskellige annoncetyper: Dem kommer vi ind på under kampagnetyper i dette blogindlæg.
Vi giver jer alt den hjælp til Google Ads, som I behøver for at vækste jeres virksomhed og vide hvilke online annoncetyper, I bør fokusere på for at skabe vækst for jeres virksomhed.
Google Ads Annoncering: Kampagnetyper
Det kan være svært at finde rundt i de forskellige kampagnetyper og hvilke, som passer bedst til jeres virksomhed og jeres mål. Inden I vælger hvilke kampagnetyper, I vil anvende, er det en god idé at få styr på jeres mål for kampagnen. På den måde sikrer I, at den valgte kampagnetype opfylder jeres mål.
Her finder I en oversigt over de forskellige typer, samt en gennemgang af dem, så I kan finde ud af, hvilke der er det rette valg for jer.
Søgebaserede annoncering
Først og fremmest har vi annoncering i søgenetværket. Her vises der relevante søgeresultater for den pågældende søgning. Denne kampagnetype giver jer mulighed for at nå ud til personer, som har et behov for jeres produkter eller tjenesteydelser. Disse online annoncer skaber trafik til jeres hjemmeside, og er derfor velegnet til at generere salg.
Denne type annoncering er pull-marketing, idet annoncerne har til formål at ramme forbrugere, som har et behov for et bestemt produkt eller ydelse. Det er effektivt, da forbrugerne allerede er langt i deres købsprocess, eller måske ligefrem er klar til at købe. Anvender I søgekampagner, betales der pr. klik. Det betyder, at I betaler et bestemt beløb pr. klik på jeres annonce. Så hvis der ikke er nogen, som klikker ind på jeres annonce, betaler I ikke noget for den. Dette er en fordel, da I derved kun betaler for de personer, som rent faktisk kommer ind på jeres hjemmeside.
Google Shopping-annoncering
Som en del af søgenetværket kan I også oprette Google Shopping-annoncer. Her vises billeder af produkter og tilhørende information, som matcher forbrugerens søgning. Denne annoncetype er velegnet til at få vist produkter frem til potentielle købere, da de allerede har søgt specifikt efter netop dette produkt. Her kan forbrugeren også se produktet inden, de klikker ind på annoncen, hvilket også har en god effekt, og da annoncen linker direkte ind til det viste produkt, øger det chancen for køb markant. Det er en effektiv markedsføringsmetode, der typisk konverterer bedre end de traditionelle tekstannoncer på søgenetværket, da forbrugeren kommer direkte ind på det produkt, som de ønsker at købe. En optimal måde at få mere ud af jeres Google Shopping er gennem et optimalt Google Shopping feed.
Display-annoncering
Til Display-annoncer anvendes visuelle annoncer, som I måske dem kender fra forskellige websites, aviser eller ugeblade. De vises ofte som bannere i toppen af en side, ude i siden eller inde i en tekst. Annoncer på Display-netværket kan både være billeder, videoer eller tekst. Her er det muligt at få annoncer ud på tusindvis af websites — alt lige fra store websites som tv2.dk, bt.dk til helt små blogs og hjemmesider.
Display-annoncering er push-markedsføring, hvilket betyder at forbrugerne, som ser disse annoncer, ikke selv aktivt har søgt efter det, der annonceres for. Her målrettes annoncerne efter virksomhedens målgruppe, så annoncerne kun bliver vist for potentielle kunder. Denne strategi kan være nødvendig, hvis man går på markedet med et nyt produkt eller forhandler et produkt, som ikke mange har kendskab til. Hvis målet er at øge kendskabet til brandet, er denne type kampagne et godt valg, da de bliver set af mange forbrugere.
Video-annoncering
Denne type kampagne giver jer mulighed for at få vist videoannoncer på YouTube, da Google i dag ejer YouTube. I kan anvende videoannoncer til at brande jeres virksomhed og derved skabe mere opmærksomhed omkring jeres brand. I kan som nævnt tidligere også anvende videoannoncer på Display-netværket. Derudover giver YouTube nu også mulighed for at målrette forbrugere med fokus på direkte salg. I kan for eksempel ramme målgrupper mere præcist med det, der hedder custom intent på YouTube.
App-annoncering
Har I en app, som I gerne vil promovere? Så skal I anvende denne kampagnetype. Oplysninger fra jeres app bliver anvendt på tværs af Googles platforme og en masse andre websites og apps. Denne kampagnetype giver jer mulighed for at få flere til at installere jeres app eller engagere brugere, som allerede anvender appen i forvejen.
Lokal annoncering
Har I en fysisk butik, som I gerne vil promovere online? Så er det Google My Business, som I skal i gang med. Det kan være alt fra at få flere besøgende i butikken, til at promovere de produkter I sælger, et stort udsalg eller lignende. Med lokale kampagner vil jeres annoncer på Google blive vist i søgning, Display, YouTube og Google Maps. Annoncerne kan også anvendes til at hjælpe jeres kunder med at finde frem til jeres virksomheds adresse eller åbningstider.
Kom i gang med online annoncering
Når I har oprettet en Google Ads konto til jeres virksomhed, kan I komme i gang med at lave Google annoncering. Det kan være svært at vide, hvor man skal starte, og hvordan man kommer i gang med Google Ads annocering. Vi anbefaler altid at starte med annoncering på søgenetværket, da I her når ud til personer, som aktivt søger efter det produkt, som I tilbyder.
Herefter kan man så teste displaynetværket af og få vist annoncerne på flere platforme end bare i en Google-søgning. Man skal dog være forberedt på, at der ikke vil være samme effekt på Display-netværket som i søgning, da forbrugere ikke nødvendigvis har et behov for jeres produkt eller tjenesteydelse.
Det er dog vigtigt, at der også er fokus på branding og at øge kendskabsgraden til jeres virksomhed. Dette er nemlig med til at skabe positionering i markedet. Det kan også have en effekt på markedsføringen, da forbrugere skal påvirkes. Det er meget normalt, at potentielle kunder skal påvirkes flere gange, før de foretager en beslutning om at udføre et køb. Jo flere gange I har mulighed for at påvirke en bruger, øger I dermed chancerne for at få dem til at købe.
Noget der også er interessant, når I arbejder med Display-netværket er, at I også kan lave remarketing. Det går ud på at, I kan målrette jeres Google-annoncering mod personer, der allerede har besøgt jeres hjemmeside. Dette er potentielle kunder, der allerede kender til jer og jeres brand, hvilket øger sandsynligheden for køb.
Som tidligere nævnt skal kunder typisk påvirkes flere gange, og det er derfor smart at “følge op” på potentielle kunder, der har besøgt jeres hjemmeside. Det kan være med til at give det sidste skub til at få dem tilbage på jeres hjemmeside og få dem til at tage kontakt eller udføre et køb. Er I webshopejere, kan I endda vise annoncer med præcis de produkter, som forbrugeren tidligere har kigget på – det øger konverteringsraten væsentligt.
Hos LAZZAWEB mener vi, at remarketing i Google Ads er en undervurderet markedsføringskanal, som langt fra alle virksomheder gør brug af i dag. De fleste kender til begrebet remarketing, men ikke alle benytter muligheden.
Det nyeste skud på stammen fra Google er Performance Max, som er en samling af alle kampagnetyper. Denne annoncetype er nem at opsætte, og her lader I Google håndtere størstedelen af kampagneoptimeringen. Til gengæld har I som annoncører meget begrænset kontrol over, hvad budgettet bruges på.
Hvorfor anvende Google Ads?
Der er mange fordele ved Google annoncering. Med den rigtige kampagne vil I bl.a. hurtigt kunne se et løft i jeres websitetrafik og en øget konverteringsrate. Med tiden kan I også bruge de data, Google Ads leverer, til at analysere og forbedre jeres kampagner, så de når ud til flere mennesker og når alle deres mål. Uanset jeres virksomheds størrelse eller de ressourcer, I har tilgængelig, kan jeres Google-annoncer skræddersyes, så de passer til ethvert budget, og udgifter kan til enhver tid sættes på pause eller stoppes.
Udover det, er det sjældent, at man i dag støder på en virksomhed, der ikke lægger en eller anden form for arbejde i annoncering på Google. Og det understreger vigtigheden af, at jeres virksomhed også bruger Google Ads for at komme foran jeres konkurrenter. I får her de største fordele ved at bruge Google Ads i jeres virksomheds digitale marketingstrategi:
Flere leads og kunder
Google Ads er en af de bedste værktøjer til leadgenerering. Hvis jeres kampagner er konfigureret korrekt, har de potentiale til at sende ekstremt målrettede og kvalificerede leads til jeres hjemmeside. Google-annoncer giver også en virksomhed mulighed for at fokusere på de personer, der søger specifikt efter det, de ønsker. Dette betyder, at jeres virksomheds søgninger løbende kan forfines, så kun personer, der ønsker at købe jeres produkter eller tjenester, sendes ind på jeres side.
Potentiale for en høj ROI
En stor fordel ved Google-annoncering er, at I bliver vist frem gratis. Det er nemlig, først når forbrugerne klikker ind på jeres annonce, at det koster jer penge. Det betyder, at I kan få tusindvis af visninger, uden at betale en krone. I betaler først, når I rent faktisk får noget ud af det. Og så må man antage, at de personer, som klikker, har en interesse i jeres virksomhed, da de synes, jeres annonce er spændende nok til at vil besøge jeres hjemmeside. Med annoncering på Google kan I nemt måle effekten af en annonce, hvilket giver jer mulighed for hele tiden at følge med i, hvordan det går, og om der skal laves nogle ændringer eller justeringer. Skulle I have brug for at ændre budgettet på jeres annonce, kan dette gøres hurtigt og nemt.
Få flere informationer om jeres marked og målgruppe
At forstå jeres publikum gør det meget lettere at håndtere kunder og finde ud af, hvad de vil have. Selvom dette er svært at gøre og kræver en masse research, giver brugen af Google Ads jer oplysninger om kundevaner, som I sagtens kan få masser af værdifuld viden ud af. Det inkluderer data om de søgeord, kunder bruger til at finde jeres websted, deres placering, hvilke enheder de bruger og tidspunkter og hvilke dage, de søger på. I kan bruge disse oplysninger til at forfine jeres markedsføringsindsat, så jeres budget ikke spildes på at annoncere til folk, der ikke er interesserede i de produkter eller ydelser, I sælger.