Tilbage til marketingordbogen
Hvad er:

Hook

Et hook er indenfor marketing en tagline eller et slogan, som skal skabe opmærksomhed hos modtageren. Et hook kan være en interessant statistik, et kontroversielt udsagn eller et spørgsmål. Hooks er normalt placeret i starten af ​​en tekst for at fange læserens opmærksomhed og gøre dem nysgerrige efter at læse videre.

Læsetid: 3 min.

Hook definition

Et “hook” er en kort og catchy sætning eller linje, der ofte bruges i forbindelse med markedsføring og reklame. Denne type af sætninger er designet til at fange folks opmærksomhed, og de fleste hooks indeholder et element af humor eller en anden form for interesse. Nogle eksempler på berømte hooks inkluderer “Just do it” (Nike), “I’m lovin’ it” (McDonald’s), og “Finger-lickin’ good” (KFC).

Hvordan bruges hooks?

Hook er en strategi, der bruges til at fange læserens opmærksomhed. Hook kan bruges på forskellige måder, afhængigt af hvilken type tekst der skrives. Nogle eksempler på hook-strategier er at stille et spørgsmål, der får læseren til at tænke over emnet, eller at give et eksempel på noget, der vil blive nævnt i teksten. Hooks er ofte placeret i tekstens indledning, men kan også bruges inden for en afsnit for at få læserens opmærksomhed på et vigtigt emne.

En hook bruges både på skift i starten af artikler eller i blog, men også i videoer hvor det især gælder om at fastholde modtagerens opmærksomhed, så de ikke klikker væk fra videoen.

Der findes mange forskellige måder at bruge hooks på. I bund og grund gælder det bare om at skabe nok interesse hos læseren, til at de får lyst til at læse eller se videre.

Forskellige typer af hooks:

  • Et spørgsmål: For at gøre brugeren interesseret i dit emne kan du bruge et spørgsmål, som hook. Det får læseren til at tænke over emnet og sætter gang i deres nysgerrighed.
  • Et godt tilbud: Indleder du din video med at sige, at du har et godt tilbud til seerne, fastholder det dem til at se videoen færdig, for at finde ud af hvad de skal gøre, for at indløse tilbuddet. Det kunne f.eks. være en rabatkode.
  • Et citat: Start din tekst med et citat fra en kunde eller samarbejdspartner, og vis læseren, hvad de vil få ud af produktet. Ved at fortælle succeshistorier fra eksisterende kunder styrker troværdigheden, og det vil få kunden til at læse videre for at finde ud af, hvad det er du tilbyder, som gør dine kunder så tilfredse.

Hvorfor er hooks vigtigt?

Hooks er vigtige, da de er med til at skabe genkendelighed og fange potentielle kunder og leads opmærksomhed. Der ligger stor brand værdi i at have et genkendeligt og skarpt hook, og derfor er det værd at bruge tid på at finde frem til for din virksomhed.

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases