Få profitabel vækst

En SEO-analyse skaber fundamentet for bedre trafik

Søgeordsoptimering er en kompleks størrelse. En hjemmesides placeringer i Googles søgeresultater påvirkes dels af hjemmesidens kvalitet og dels af adskillige andre faktorer såsom nye opdateringer hos Google, kvaliteten af konkurrenternes hjemmesider, brugeradfærd og mange flere. Derfor kræver godt SEO-arbejde også et solidt fundament i form af en gennemarbejdet SEO-analyse.

Hos LAZZAWEB har vi en helhedsorienteret tilgang til SEO. En SEO-analyse hos os består derfor af en række elementer, som hver især har indvirkning på jeres placeringer i Google – men som kun i samspil med hinanden kan skabe den fulde effekt.
Tal med en specialist

Afspil video

Hvordan foregår en SEO-analyse hos LAZZAWEB?

En SEO-analyse er det forarbejde, som skal gøres, inden de egentlige optimeringer af jeres hjemmeside kan gå i gang. Se det lidt som den rutebeskrivelse, der skal til, for at vi sammen kan nå vores mål på den mest effektive måde og med de mest gunstige resultater.

Det er her, vi identificerer optimeringsmuligheder og lægger en plan for, hvilken retning det kommende optimeringsarbejde skal bevæge sig i. Når SEO-analysen er færdig, får I en udførlig tidsplan over det arbejde, vi kommer til at udføre måned for måned samt det arbejde, der skal udføres af jer eller jeres udviklere.

Groft sagt kan vores SEO-analyse opdeles i tre fokusområder: On-page-analyse, teknisk analyse og linkanalyse. I det følgende vil vi gennemgå de tre elementer i vores SEO-analyse for at give dig et konkret indblik i, hvordan vi arbejder med at skabe resultater på Google for vores kunder.

SEO-analyse del 1: On-page-analyse

Det indledende arbejde handler om at lave en plan for optimeringen af indholdet på jeres egen hjemmeside. Det er også i forbindelse med dette arbejde, at vi udarbejder en søgeordsanalyse. Søgeordsanalysen er vigtig, fordi den udgør hele fundamentet for fremtidige on-page-optimeringer på hjemmesiden og bestemmer, hvilke søgeord vi arbejder på at forbedre jeres placeringer på. 

Når søgeordene skal fastlægges, er dialogen med jer som kunde ekstra vigtig. Vi er eksperter i SEO, men det er jer, der er eksperter i jeres virksomhed – og jeres indsigt i virksomheden er afgørende for, at vi i vores SEO-analyse finder frem til de søgeord, der skaber den største effekt.

For at forbedre jeres placeringer på de valgte søgeord lægger vi en plan for, hvilket indhold der skal produceres til hjemmesiden af vores inhouse copywritere. Google belønner i stigende grad godt content, og vi lægger derfor vægt på at producere velresearchede og velskrevne tekster, der tager højde for jeres valgte søgeord. Samtidig ser vi bl.a. på metabeskrivelser og titles, som er afgørende for, at brugerne klikker sig ind på jeres hjemmeside, når den dukker op i Googles søgeresultater.

SEO-analyse del 2: Teknisk analyse

Herefter dykker vi ned i den tekniske del af SEO-analysen. Når det handler om at optimere jeres hjemmeside med henblik på SEO, er det nemlig ikke nok at målrette kommunikationen på hjemmesiden mod de rigtige søgeord. Selve brugeroplevelsen på siden er også afgørende, hvilket senest er kommet til udtryk gennem Googles opdatering ved navn Core Web Vitals, som har fokus på netop brugervenlighed.

Brugervenlighed er et vidt begreb, og i vores SEO-analyse undersøger vi bl.a. loadhastigheder, mobilvenlighed og ødelagte links. Er jeres hjemmeside ikke brugervenlig, er brugerne mere tilbøjelige til at forlade den i utide, og det vil blive straffet af Google i søgeresultaterne.

Det handler kort sagt om at give brugerne en god oplevelse, så de får lyst til at blive på din hjemmeside i længere tid.

SEO-analyse del 3: Linkanalyse

Den sidste del af SEO-analysen omhandler linkbuilding. Når andre linker til din hjemmeside, er det med til at fortælle Google, at indholdet på din hjemmeside er af høj kvalitet. Et link fra en anden hjemmeside kan ses som en form for kvalitetsstempel, fordi nogle andre har vurderet, at dit indhold er værd at linke til. Det er dog ikke alle links, der gavner din virksomheds hjemmeside. En vigtig del af linkanalysen er derfor at undersøge, om linksene ind til jeres hjemmeside er af høj eller lav kvalitet.

Et godt link er kendetegnet ved at score højt på autoritet, relevans og styrke. Autoritet betyder, at siden, linket kommer fra, selv har en vis trafik, alder og en række andre faktorer. Linkets relevans har at gøre med, om siden omhandler emner, der er relateret til jeres hjemmeside, og slutteligt handler styrke bl.a. om, hvor mange indadgående links den pågældende hjemmeside selv har.

Hvad sker der, når SEO-analysen er færdig?

Når det indledende arbejde med at udfærdige SEO-analysen er udført, er vi klar til at påbegynde det egentlige SEO-arbejde. Noget af arbejdet foregår hos os, mens andet skal udføres af jer og jeres udviklere. SEO er en langsigtet indsats, og vores samarbejde strækker sig derfor typisk over et halvt år eller mere. Man kan derfor også sige, at en SEO-analyse aldrig bliver færdig. Vi bliver ved med at analysere de forskellige dele af jeres hjemmeside for at sikre os, at vi bevæger os i den rigtige retning, og at vi hele tiden forbedrer resultater og når de ambitiøse mål, vi i samarbejde har sat.

Hver måned får I en rapport, der viser vores fremskridt i forhold til den indledende SEO-analyse og de planer, vi i fællesskab har lagt. Når I modtager rapporten, har I altid mulighed for at booke et personligt møde med jeres SEO-konsulent. Her kan I sammen kan gennemgå rapporten, og I kan stille de spørgsmål, der måtte opstå i den forbindelse.

Ønsker I at høre mere om vores tilgang til SEO og muligheden for at få foretaget en SEO-analyse, er I meget velkomne til at tage kontakt til os.

Mød dine SEO-specialister

Peter Schack

Head of SEO & Partner

I dag bruger jeg mine mere end 8 års erfaring med SEO og online marketing generelt til det, der er særligt vigtigt for mig, nemlig udvikling. Det være sig udvikling af en kundes forretning eller udvikling af medarbejderne i afdelingen.

Johan Krogh-Hansen

Senior Organic Search Specialist

Jeg tilrettelægger altid enhver SEO-strategi ud fra brugerens perspektiv. For for mig handler god SEO om at sætte brugeren i højsædet. Det kræver en helhjertet indsats, som virkelig tager brugerens behov alvorligt. Og når jeg gør det, bliver vi belønnet med placeringer, konverteringer og glade kunder.

Oliver Frøkjær

Organic Search Specialist

Jeg elsker at skabe udvikling og er en resultatorienteret person. Som SEO-konsulent sikrer jeg forbindelsen mellem mine kunders værditilbud og den efterspørgsel, som er i Google.

Rasmus Jespersgaard

Organic Search Specialist

For mig handler SEO om at skabe stærke brugeroplevelser via samspillet mellem content og tekniske faktorer – altid med afsæt i data. Herigennem skabes værdi for både brugere og virksomheder, hvilket giver langsigtede resultater, der kan mærkes på bundlinjen.

Rami Najmi

Organic Search Specialist

Jeg brænder for at skabe resultater via organisk trafik baseret på data og i tæt samarbejde med kunden. Et af mine fokusområder er brugernes indgangsvinkel til kundens website og at konvertere trafik til profit.

Tobias Kristensen

Organic Search Specialist

Jeg har altid godt kunne lide at arbejde med SEO, både fordi det hjælper til at styrke en virksomheds position på Google. Men lige såvel fordi det hjælper med at finde andre muligheder i den nuværende strategi, som man kan arbejde videre med og på den måde skabe yderligere vækst
cross