Tilbage til marketingordbogen
Hvad er:

Anchoring

Anchoring er en psykologisk betegnelse, der beskriver hvorledes mennesker tildeler værdier til forskellige objekter. Dette foregår ved, at vi tildeler et objekt en værdi ud fra en anden objekts værdi. For eksempel, hvis vi ser en yacht, som koster 10 millioner dollars, vil vi sandsynligvis tildele andre objekter en højere værdi, end vi ellers ville have gjort. Dette kaldes for “anchoring”.

Læsetid: 2 min.

Hvad betyder Anchoring?

Anchoring er et kognitivt bias, der beskriver den menneskelige tendens til at stole for meget på den første bid af information, de modtager (“ankeret”), når de træffer beslutninger. Under beslutningstagning opstår anchoring, når individer bruger et indledende stykke information til at foretage efterfølgende vurderinger. For eksempel, når du står overfor et køb af en bil, kan den første tilbudte pris sætte standarden for resten af forhandlingerne.

Hvorfor er Anchoring vigtigt?

Anchoring er vigtigt, fordi det giver os et sted at starte, når vi tager beslutninger. Det er svært at vurdere, hvor meget vi skal give for et hus, for en bil eller for en vare, hvis vi ikke har nogen idé om, hvad disse ting plejer at koste. Det er også svært at vurdere, hvor meget vi skal sætte vores løn efter, eller hvor meget vi skal betale for en rejse, hvis vi ikke har nogen idé om, hvad andre folk plejer at betale for disse ting. Når vi har et sted at starte, kan vi bedre vurdere, hvor meget vi skal give for noget, og dette gør det lettere for os at tage beslutninger.

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases