Tilbage til marketingordbogen
Hvad er:

Algoritme

En algoritme er en trinvis proces, der medfører et bestemt resultat – ofte beregnet af en computer. En algoritme kan betragtes som en opskrift til løsningen af et bestemt problem. Algoritmen tager vilkårlig data, følger en proces for behandlingen af dataene og omdanner det til et resultat.

Læsetid: 3 min.

Algoritme betydning

En algoritme er en fast, præcis og formel retningslinje, der kan bruges til at løse et problem. Algoritmer bruges ofte i computerprogrammering, men de kan også bruges til at løse mange andre slags problemer.

Nogle algoritmer er bygget på en matematisk model, mens andre er bygget på et simpelt sæt af regler. Nogle algoritmer kan kun bruges til at løse et bestemt problem, mens andre kan bruges til at løse et bredt udvalg af problemer.

I forbindelse med søgemaskineoptimering anvendes en algoritme, som her en betegnelse for den samlede mekanisme i Googles søgemaskinerne, der vurderer hvilke sider, der er mest relevante i forhold til en given søgning. 

Ved en søgning i søgemaskinens søgefelt, finder søgemaskinerne først alle de hjemmesider, der matcher søgningen – dette kan meget let ende med flere millioner resultater.

Hvordan påvirker en algoritme?

Søgemaskinerne ændrer hele tiden deres algoritmer i form af opdateringer. De mest kendte algoritmeopdateringer hos søgemaskinen Google er Google Panda og Google Penguin. Du kender sikkert til disse, hvis du kender lidt til, eller har læst om SEO.

Googles algoritmeopdateringer kan være store og små og dermed også påvirke søgeresultaterne i større og mindre grad. Google er notorisk kendte for ikke at dele meget om deres algoritmer, og derfor kan det også nogle gange opleves som tilfældigt, når de kommer med deres opdateringer.

Hvordan bruges en algoritme?

Selvom vi ikke kender Googles algoritme til fulde, kender vi deres retningslinjer og disse kan vi arbejde ud fra. Udover det er et solidt erfaringsgrundlag også en af hjørnestenene for have succes i Googles søgeresultater.

Hvorfor er en algoritme vigtigt?

Googles algoritmeopdateringer kommer jævnligt og derfor er det godt at holde sig opdateret på ændringer, da det kan have stor betydning for din tilstedeværelse på Google. Af nyere større ændring kan nævnes Core Web Vitals og flere Content-opdateringer.

Overordnet set har der været en konsensus i SEO-branchen om, at så længe du holder dig indenfor Googles retningslinjer, og har fokus på besøgende og ikke søgemaskinerne, så er du godt sikret og vil blive tilgodeset af opdateringer.

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases