Få profitabel vækst

Teknisk SEO – En vigtig SEO-disciplin

Teknisk SEO

En vigtig SEO-disciplin

Teknisk SEO er et større begreb med rigtig mange underemner. Hvis det er eksekveret korrekt, kan det blandt andet kombineres med optimeret indhold på din landingsside og være med til at skubbe dig forbi konkurrenterne. 

Hvorfor er teknisk SEO vigtigt?

Mange hjemmesideejere er klar over at on-page SEO og indhold er vigtigt at have styr på. Men det er mindst lige så vigtigt at huske teknisk SEO, selvom det kan virke kompliceret. Det hjælper nemlig med at gøre det nemmere for søgemaskiner at ‘crawle’ din hjemmeside.

4 vigtige spørgsmål inden for teknisk SEO er:

  • Er den mobilvenlig?
  • Er den brugervenlig?
  • Er den nem at navigere på?
  • Er din hjemmeside hurtig nok?

En teknisk analyse af din hjemmeside kan det blandt andet hjælpe med at danne et overblik over, om din hjemmeside fungerer på mobilen eller ikke hjælper kunden, og de derfor ikke når i mål.

Fordelene ved teknisk SEO (nogle af dem)

Den største fordel ved teknisk SEO er selvfølgelig, at din hjemmeside får mere organisk trafik, hvis den er korrekt optimeret. Men hvis vi ser bort fra dette, så er de tre vigtigste fordele at din hjemmeside bliver:

  1. Nemmere at crawle for søgemaskinerne (Google)
  2. Nemmere at indexere på søgemaskinerne (Google)
  3. Nemmere at navigere på for kunderne

For at opnå dette på din hjemmeside er der flere individuelle optimeringer, som kan hjælpe dig på vejen. Her lister vi nogle af dem:

  • Følg Googles Best Practice for hjemmesideoptimering
  • Sørg for at alle enheder kan se din hjemmeside uden problemer
  • Sikr dig at din hjemmeside indlæser hurtigt for alle brugere
  • Fjern pop-ups og andre elementer, som forstyrre brugeroplevelsen
  • Sikr dig at i benytter en SEO-venlig URL-struktur
  • Få et SSL-certifikat – https:// og ikke http:// i jeres URL’er
  • Fjern ødelagte links (404-fejl) fra jeres hjemmeside
  • Opdater din robots.txt-fil og fortæl hvad søgemaskinerne (Google) skal crawle og ikke crawle

Udover tydelige fordele til søgemaskineoptimering, så kan teknisk SEO også hjælpe med at forbedre din konverteringsrate. Teknisk SEO hjælper nemlig til en bedre brugeroplevelse, nu hvor jeres hjemmeside er blevet hurtigere og nemmere at navigere på.

On-Page SEO vs. teknisk SEO

Teknisk SEO og on-page SEO er ikke helt det samme, men begge dele er meget vigtige for din hjemmeside. Teknisk SEO sørger for, at din hjemmeside er optimeret og effektiv, hvor on-page SEO sikrer, at formatet på dine landingssider er optimal. Teknisk SEO fokuserer på performance, hvor on-page SEO fokuserer på indholdet. En god SEO-strategi har fokus på begge aspekter: En hjemmeside, der er bygget op fra bunden med fokus på SEO, vil sikre at søgemaskinerne nemt kan crawle og indeksere dine landingssider, mens du udgiver optimeret indhold i høj kvalitet. Denne kombination bidrager til en god brugeroplevelse, som fører til en bedre placering på Google.
Når du laver on-page SEO fokuserer du på:

  • Alt-tekster
  • Kvalitetsindhold
  • Headers/overskrifter
  • Metatitler og beskrivelser
  • Længde på indhold og læsbarhed
  • Om landingssiden er rettet mod de rigtige søgeord

Det vigtige er altså at sørge for, at dine landingssider holder den “røde tråd” hele vejen igennem, så det hele samlet giver mening i henhold til de søgeord, du forsøger at ranke på.

Teknisk SEO til Ecommerce

For webshops er teknisk SEO et af de aspekter, som bør være i fokus. Ecommerce-hjemmesider har ofte rigtig mange landingssider i form af produktsider, kategorisider m.fl. Derfor kan man drage stor fordel af at optimere de tekniske aspekter, da det ofte er en site-wide-optimering, som hjælper ALLE jeres landingssider.

Hastighedsoptimering

Søgemaskinerne er vilde med, når en hjemmeside er hurtig, da det sender et signal om høj kvalitet – og det belønner de. Udover at hjælpe til en fantastisk brugeroplevelse giver dette også et positivt udfald i SEO-regi.

Her er 4 tips til hastighedsoptimering:

  • Minimér scripts og apps/plugins
    Der er mange muligheder i de forskellige CMS-systemer, men hver gang du installerer et nyt plugin, så tilføjer du også et stykke kode til din webshop – og af den årsag er det vigtigt at minimere, hvor meget der bliver indsat i din backend, så din side ikke bliver langsommere.
  • Komprimer dine billeder
    Billeder fylder almindeligvis ikke ret meget, men hvis du som webshop har en kategoriside med mange produkter kan der være meget tid at hente ved at sørge for, at dine billeder fylder så lidt som overhovedet muligt. Det er dog vigtigt, at du ikke går på kompromis med kvaliteten samtidig.
  • Minimér din kode
    Sørg for, at din webshop har så lille en kode, som ladsiggørligt. Her gælder det om at fjerne unødvendig kode fra din hjemmeside. Før du går i gang skal du huske at sikre dig, at det ikke er nødvendig kode.
  • Ryd op i redirects
    Jo ældre din side er, desto større er chancen også for, at du har et større oprydningsarbejde. Sørg for, at de redirects, du bruger på din hjemmeside, er nødvendige og ikke forældede. Sikr dig, at du ikke bruger redirects til sider, hvor du lige så godt kunne linke direkte til en relevant side.

Sidestruktur

En god struktur på tværs af din hjemmeside er nødvendig for at kunderne nemt kan navigere imellem de mange produkter. Det er derfor alfa og omega, at du får styr på din struktur fra start, da det også er noget, som udvikler sig på sigt. 

Her er 4 gode råd til, hvordan du kan optimere din struktur:

  • Breadcrumbs
    Årsagen til, at du netop skal inkludere breadcrumbs på alle dine sider, skyldes to ting: Først og fremmest tilbyder det dine kunder en mulighed for hurtigt og nemt at navigere tilbage til siden, de kom fra. Derudover kan det hjælpe Google til en større forståelse af, hvordan din hjemmeside egentlig er bygget op.
  • URL’er
    Det er vigtigt, at kunden kan se, hvad landingssiden egentlig handler om ved at kigge på adressefeltet i browseren. Dette er både gavnligt for kunden, men også Googles crawler.
  • Interne links
    Din menu er typisk den, der linker dine sider mest sammen. Det er afgørende, at du har en strategi for dine interne links; her gælder det om at kæde dine forskellige landingssider sammen på en måde, som giver meningen for brugeren. Derudover kan det være med til at styrke de signaler, du sender til Google.
  • Orphan-sider
    Her er der tale om sider, som ikke har links, der peger ind imod dem, og det derfor kan være svært for kunder og søgemaskiner at finde dem. Hvis ikke disse sider kan komme i menuen, kan man løse problemet ved at indsætte interne links i teksterne. Er der tale om meget gammelt indhold på siden, kan du enten opdatere indholdet eller helt slette siden, hvis det viser sig, at den ikke er relevant længere.

Mobilanvendelighed

I 2015 lavede Google en større opdatering til deres algoritme, denne øgede præferencen for mobilversionen og responsiviteten af hjemmesider. I dag er det vigtigere end nogensinde, at din hjemmeside er mobilvenlig.

Men hvordan finder du ud af, om din hjemmeside er mobilvenlig? Vi anbefaler følgende værktøjer hertil:

Med begge disse værktøjer er det muligt at finde frem til, hvor der er plads til forbedring på din hjemmeside. Det eneste, du skal gøre, er at køre en test på din hjemmeside og analysere resultaterne.

Kom i gang med en teknisk SEO-audit

Er dette din første tekniske analyse, eller ved du bare ikke helt, hvor du skal begynde? Vi hjælper dig på vej ved at gennemgå processen trin for trin.


Crawling

Det første skridt i processen er, at vi skal sikre os, at søgemaskinerne kan crawle din hjemmeside korrekt.

Crawlet sker, når søgemaskinerne følger links på en side, som de allerede kender, for at finde sider, de endnu ikke har opdaget.

For at komme med et eksempel: Når vi udgiver et nyt blogindlæg, tilføjer vi dem til vores arkiv.

Det betyder, at næste gang Googles crawler besøger vores blogside, kan den se, at vi for nylig har tilføjet et blogindlæg.

Hvis du vil have, at dine sider bliver vist i søgeresultaterne, skal du først sikre dig, at de er tilgængelige for søgemaskinerne.

Screaming Frog Crawler

Med Screaming Frog kan du selv foretage en crawl af din hjemmeside. Der findes en gratis version, men skal du have fuld adgang til værktøjet og dets funktioner, skal du købe en licens.

Screaming Frog kan give dig et godt indblik i, hvordan din side ser ud for Googles crawler. Derudover giver det dig også viden om, hvilke fejl der er på din hjemmeside: Du kan fx finde ud af, hvilke metatitler og beskrivelser, som enten er for lange eller korte, og om der er nogen, som er dublerede og går igen. Eller om du har landingssider med flere H1-headers.

Screaming Frog kan desuden hjælpe med at finde 404-fejl og 301-redirects på din hjemmeside. Du skal blot køre en crawl af din hjemmeside med værktøjet.

Når du har foretaget en crawl, kan du derefter scrolle ned i menuen til højre – her kan du finde alt det, crawleren har fundet på din hjemmeside. For 3xx og 404-fejl skal du finde ‘Internal’, hvor de fejl er listet.

Indsend dit sitemap til Google

Google bruger dit sitemap til at finde dine landingssider. Typisk er et sitemap en XML-fil, som indeholder en liste over dine vigtige landingssider på din hjemmeside. Det har til formål at fortælle søgemaskinerne, hvilke sider du har, og hvor de kan finde dem. Det er især vigtigt, hvis du har mange landingssider på din hjemmeside, eller hvis de ikke er kædet godt sammen i din hjemmesidestruktur.

Vores sitemap ser således ud:

Ofte vil du kunne finde dit sitemap på en af disse to URL’er:

  • dinhjemmeside.dk/sitemap.xml
  • dinhjemmeside.dk/sitemap_index.xml

Når du har fundet dit sitemap, kan du indsende det til Google gennem Google Search Console.

Når Google har modtaget dit sitemap, vil det se sådan her ud:


Brug HTTPS

I dag har stort set alle hjemmesider “https” (et SSL-certifikat), som indikerer overfor Google og brugeren, at din hjemmeside er sikker. Det kan dog være nyttigt at tjekke, om det er muligt at tilgå din hjemmeside kun med “http”. Er det tilfældet, skal du opsætte et redirect, som sikrer, at brugeren ikke kan lande på en http-version af din hjemmeside.

Er din hjemmeside mobilvenlig?

Som vi tidligere skrev, benytter Google nu mobile-first indexing, der betyder, at de kigger på mobilversionen først og ranker efter denne struktur.

Du skal derfor sikre dig, at der i din Google Search Console ikke er fejl under mobilanvendelighed:

Hvis du ser fejl i din Google Search Console, kan du klikke dig videre ind og se de landingssider, som fejler ifølge Google.

Struktureret data

Struktureret data hjælper Google til at forstå dit indhold på dine landingssider. Ved at tilføje det rigtige strukturerede data kan dine landingsside vinde såkaldte “rich snippets”.
Rich snippets gør, at dine landingssider skiller sig ud i søgeresultaterne og kan bidrage til en højere CTR (Click-Through Rate), fordi de giver kunden mere information, allerede inden de forlader Google.

For eksempel kan du se hvordan Geekd bruger det:

  {

    “@context”: “https://schema.org”,

    “@type”: “Product”,

    “productID”: 7720556822765,

    “offers”: [{

          “@type”: “Offer”,

          “name”: “Default Title”,

          “availability”:”https://schema.org/InStock”,

          “price”: 2743.0,

          “priceCurrency”: “DKK”,

          “priceValidUntil”: “2023-12-21″,”sku”: “998404269”,

            “gtin13”: “4719072793814”,

          “url”: “/products/msi-geforce-rtx-3060-ventus-2x-oc-lhr-12gb-gddr6-ram-grafikkort?variant=42746832978157”

        }

],”brand”: {

      “@type”: “Brand”,

      “name”: “MSI”

    },

    “name”: “MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC LHR – 12GB GDDR6 RAM – Grafikkort”,

    “description”: “Oplev en kraftfuld gaming-ydeevne med MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC LHR – 12GB GDDR6 RAM – Grafikkort\nNyd en utrolig gamingoplevelse med MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC LHR grafikkortet.

    “category”: “Grafikkort”,

    “url”: “/products/msi-geforce-rtx-3060-ventus-2x-oc-lhr-12gb-gddr6-ram-grafikkort”,

    “sku”: “998404269”,

    “image”: {

      “@type”: “ImageObject”,

      “url”: “https://geekd.dk/cdn/shop/products/product_1610443907b48feb29b4a49834f4b19e35c5511db6.png?v=1650971760&width=1024”,

      “image”: “https://geekd.dk/cdn/shop/products/product_1610443907b48feb29b4a49834f4b19e35c5511db6.png?v=1650971760&width=1024”,

      “name”: “MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC LHR – 12GB GDDR6 RAM – Grafikkort MSI”,

      “width”: “1024”,

      “height”: “1024”

    }

  }

Det gør at Geekd nu viser flere oplysninger ude i søgeresultaterne end konkurrenten Micro-Star International. Det kan være afgørende for at “vinde” kundens klik.

Står du og skal i gang med at optimere dine strukturerede data, så findes der et fantastisk GRATIS værktøj fra TECHNICALSEO.

Fix ødelagte landingssider

Ødelagte landingssider på din hjemmeside bidrager det til en negativ brugeroplevelse. Hvis de ødelagte landingssider har backlinks, som peger kunder ind, så “dør” de links, fordi de peger mod et ‘broken link’. For at finde ødelagte links kan du bruge et værktøj som Ahrefs, som har en funktion, der overvåger denne type links:

For at fikse ødelagte links har du to muligheder:

  • Gendan de ødelagte sider, hvis de ved et uheld er blevet slettet.
  • Redirect det ødelagte link til en anden relevant landingsside på din hjemmeside.

Derudover skal du sikre dig, at de heller ikke bliver linket til internt.

Core Web Vitals (CWV)

Core Web Vitals er en hastighedsindikator, som Google bruger til at måle brugeroplevelsen. De tre nuværende indikatorer er:

  • Largest Contentful Paint (LCP): Beregner den tid, en landingsside tager om at indlæse det største element for brugeren.
  • First Input Delay (FID): Måler den tid, det tager hjemmesiden at reagere på brugerens første interaktion med landingssiden.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): Måler de skift, der kommer i layoutet, når alle elementer er indlæst på landingssiden.

Når du vil sikre dig, at din hjemmeside er optimeret til Core Web Vitals, skal du sørge for at overholde følgende score:

  • LCP: 2,5 sekunder eller lavere
  • FID: 100 ms eller lavere
  • CLS: 0,1 eller lavere

Du kan tjekke din hjemmesides score i Google Search Console:

Har du brug for yderligere hjælp til Google Search Console, har vi også en guide til dette.

Programmatisk SEO – Avanceret strategi

Programmatisk SEO kan hjælpe dig og din hjemmeside til at differentiere sig i en verden, hvor udviklingen går stærkt.

Hvad er programmatisk SEO?

Programmatisk SEO er en strategi, hvor hovedformålet er at udgive unikke landingssider i høj kvalitet ved hjælp af en skabelon og database, som gør det muligt at lave en eksponentiel strategi.

Målet med programmatisk SEO er at lave indhold med samme dybde og udførlighed, som traditionelt indhold, men produceret i et langt hurtigere tempo. En programmatisk hjemmeside kan være alt mellem 200 og 4.000.000 landingssider. Nøglen til strategien er, at hver landingsside har et unikt formål i kunderejsen.

Helt simpelt handler programmatisk SEO om at bygge en database, tilføje den til skabelonen og udgive tusinder af landingssider. Men hvis dette er alt, du gør, har du sandsynligvis genereret tusinder af landingssider med spam.

Fordelene ved programmatisk SEO

Programmatisk SEO gør det muligt at ramme uudnyttet potentiale i søgeresultaterne. Med denne strategi handler det ikke længere om at finde en håndfuld søgeord, skrive indhold og udgive det og så håbe på, at det ranker for de udvalgte søgeord. Programmatisk SEO gør det muligt at målrette mod hele kategorier og vinde så mange mulige søgeord ved hjælp af én skabelon.

Byg din skabelon

En programmatisk skabelon er det vigtigste element i hele strategien. Den største forskel på en traditionel SEO- og en programmatisk SEO-strategi er at du nu bygger skabeloner og ikke landingssider. 

En skabelon har to mål:

  1. Bring værdi, hvor traditionel SEO ikke kan
    Nogen gange er indhold bedre, når vi ikke forsøger at indsætte det i et blogformat.
  2. Gå længere ind i kunderejsen, men sæt grænser
    Du skal have din målgruppe og Google SERP i tankerne, når du bygger din skabelon. Start med at sætte dine grænser: Hvis du fx bygger indhold ud fra lokation, så skal du sikre dig, hvornår dit indhold skal stoppe med at ændre sig. Bygger du mange landingssider med det samme indhold, er det ‘gateway-sider’. Google kan ikke lide denne type landingssider, fordi de ikke hjælper kunderne i deres købsrejse.

Når du anvender en programmatisk tilgang til SEO, er det vigtigt at have styr på interne links. For at strategien kan virke, skal der skabes en relevant relation mellem de mange nye landingssider. Hvis ikke der skabes en struktur mellem siderne, vil du ende op med rigtig mange ‘orphan pages’, som er landingssider uden en vej ind til dem.

Skrevet af 
Organic Search Specialist

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til

210 Trustpilot ratings
4,9
30 Google ratings
5,0
90 Facebook ratings
5,0
30+ dedikerede Google-specialister
Vækstet mere end 500 kunder siden 2015
Få dominans på Google

Klar på profitabel vækst?

Få profitabel vækst på Google med os som solid skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem Google Ads og SEO.