Teknisk SEO er et større begreb med rigtig mange underemner. Hvis det er eksekveret korrekt, kan det blandt andet kombineres med optimeret indhold på din landingsside og være med til at skubbe dig forbi konkurrenterne.
Mange hjemmesideejere er klar over at on-page SEO og indhold er vigtigt at have styr på. Men det er mindst lige så vigtigt at huske teknisk SEO, selvom det kan virke kompliceret. Det hjælper nemlig med at gøre det nemmere for søgemaskiner at ‘crawle’ din hjemmeside.
4 vigtige spørgsmål inden for teknisk SEO er:
En teknisk analyse af din hjemmeside kan det blandt andet hjælpe med at danne et overblik over, om din hjemmeside fungerer på mobilen eller ikke hjælper kunden, og de derfor ikke når i mål.
Den største fordel ved teknisk SEO er selvfølgelig, at din hjemmeside får mere organisk trafik, hvis den er korrekt optimeret. Men hvis vi ser bort fra dette, så er de tre vigtigste fordele at din hjemmeside bliver:
For at opnå dette på din hjemmeside er der flere individuelle optimeringer, som kan hjælpe dig på vejen. Her lister vi nogle af dem:
Udover tydelige fordele til søgemaskineoptimering, så kan teknisk SEO også hjælpe med at forbedre din konverteringsrate. Teknisk SEO hjælper nemlig til en bedre brugeroplevelse, nu hvor jeres hjemmeside er blevet hurtigere og nemmere at navigere på.
Teknisk SEO og on-page SEO er ikke helt det samme, men begge dele er meget vigtige for din hjemmeside. Teknisk SEO sørger for, at din hjemmeside er optimeret og effektiv, hvor on-page SEO sikrer, at formatet på dine landingssider er optimal. Teknisk SEO fokuserer på performance, hvor on-page SEO fokuserer på indholdet. En god SEO-strategi har fokus på begge aspekter: En hjemmeside, der er bygget op fra bunden med fokus på SEO, vil sikre at søgemaskinerne nemt kan crawle og indeksere dine landingssider, mens du udgiver optimeret indhold i høj kvalitet. Denne kombination bidrager til en god brugeroplevelse, som fører til en bedre placering på Google.
Når du laver on-page SEO fokuserer du på:
Det vigtige er altså at sørge for, at dine landingssider holder den “røde tråd” hele vejen igennem, så det hele samlet giver mening i henhold til de søgeord, du forsøger at ranke på.
For webshops er teknisk SEO et af de aspekter, som bør være i fokus. Ecommerce-hjemmesider har ofte rigtig mange landingssider i form af produktsider, kategorisider m.fl. Derfor kan man drage stor fordel af at optimere de tekniske aspekter, da det ofte er en site-wide-optimering, som hjælper ALLE jeres landingssider.
Søgemaskinerne er vilde med, når en hjemmeside er hurtig, da det sender et signal om høj kvalitet – og det belønner de. Udover at hjælpe til en fantastisk brugeroplevelse giver dette også et positivt udfald i SEO-regi.
Her er 4 tips til hastighedsoptimering:
En god struktur på tværs af din hjemmeside er nødvendig for at kunderne nemt kan navigere imellem de mange produkter. Det er derfor alfa og omega, at du får styr på din struktur fra start, da det også er noget, som udvikler sig på sigt.
Her er 4 gode råd til, hvordan du kan optimere din struktur:
I 2015 lavede Google en større opdatering til deres algoritme, denne øgede præferencen for mobilversionen og responsiviteten af hjemmesider. I dag er det vigtigere end nogensinde, at din hjemmeside er mobilvenlig.
Men hvordan finder du ud af, om din hjemmeside er mobilvenlig? Vi anbefaler følgende værktøjer hertil:
Med begge disse værktøjer er det muligt at finde frem til, hvor der er plads til forbedring på din hjemmeside. Det eneste, du skal gøre, er at køre en test på din hjemmeside og analysere resultaterne.
Er dette din første tekniske analyse, eller ved du bare ikke helt, hvor du skal begynde? Vi hjælper dig på vej ved at gennemgå processen trin for trin.
Det første skridt i processen er, at vi skal sikre os, at søgemaskinerne kan crawle din hjemmeside korrekt.
Crawlet sker, når søgemaskinerne følger links på en side, som de allerede kender, for at finde sider, de endnu ikke har opdaget.
For at komme med et eksempel: Når vi udgiver et nyt blogindlæg, tilføjer vi dem til vores arkiv.
Det betyder, at næste gang Googles crawler besøger vores blogside, kan den se, at vi for nylig har tilføjet et blogindlæg.
Hvis du vil have, at dine sider bliver vist i søgeresultaterne, skal du først sikre dig, at de er tilgængelige for søgemaskinerne.
Med Screaming Frog kan du selv foretage en crawl af din hjemmeside. Der findes en gratis version, men skal du have fuld adgang til værktøjet og dets funktioner, skal du købe en licens.
Screaming Frog kan give dig et godt indblik i, hvordan din side ser ud for Googles crawler. Derudover giver det dig også viden om, hvilke fejl der er på din hjemmeside: Du kan fx finde ud af, hvilke metatitler og beskrivelser, som enten er for lange eller korte, og om der er nogen, som er dublerede og går igen. Eller om du har landingssider med flere H1-headers.
Screaming Frog kan desuden hjælpe med at finde 404-fejl og 301-redirects på din hjemmeside. Du skal blot køre en crawl af din hjemmeside med værktøjet.
Når du har foretaget en crawl, kan du derefter scrolle ned i menuen til højre – her kan du finde alt det, crawleren har fundet på din hjemmeside. For 3xx og 404-fejl skal du finde ‘Internal’, hvor de fejl er listet.
Google bruger dit sitemap til at finde dine landingssider. Typisk er et sitemap en XML-fil, som indeholder en liste over dine vigtige landingssider på din hjemmeside. Det har til formål at fortælle søgemaskinerne, hvilke sider du har, og hvor de kan finde dem. Det er især vigtigt, hvis du har mange landingssider på din hjemmeside, eller hvis de ikke er kædet godt sammen i din hjemmesidestruktur.
Vores sitemap ser således ud:
Ofte vil du kunne finde dit sitemap på en af disse to URL’er:
Når du har fundet dit sitemap, kan du indsende det til Google gennem Google Search Console.
Når Google har modtaget dit sitemap, vil det se sådan her ud:
I dag har stort set alle hjemmesider “https” (et SSL-certifikat), som indikerer overfor Google og brugeren, at din hjemmeside er sikker. Det kan dog være nyttigt at tjekke, om det er muligt at tilgå din hjemmeside kun med “http”. Er det tilfældet, skal du opsætte et redirect, som sikrer, at brugeren ikke kan lande på en http-version af din hjemmeside.
Som vi tidligere skrev, benytter Google nu mobile-first indexing, der betyder, at de kigger på mobilversionen først og ranker efter denne struktur.
Du skal derfor sikre dig, at der i din Google Search Console ikke er fejl under mobilanvendelighed:
Hvis du ser fejl i din Google Search Console, kan du klikke dig videre ind og se de landingssider, som fejler ifølge Google.
Struktureret data hjælper Google til at forstå dit indhold på dine landingssider. Ved at tilføje det rigtige strukturerede data kan dine landingsside vinde såkaldte “rich snippets”.
Rich snippets gør, at dine landingssider skiller sig ud i søgeresultaterne og kan bidrage til en højere CTR (Click-Through Rate), fordi de giver kunden mere information, allerede inden de forlader Google.
For eksempel kan du se hvordan Geekd bruger det:
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Product”,
“productID”: 7720556822765,
“offers”: [{
“@type”: “Offer”,
“name”: “Default Title”,
“availability”:”https://schema.org/InStock”,
“price”: 2743.0,
“priceCurrency”: “DKK”,
“priceValidUntil”: “2023-12-21″,”sku”: “998404269”,
“gtin13”: “4719072793814”,
“url”: “/products/msi-geforce-rtx-3060-ventus-2x-oc-lhr-12gb-gddr6-ram-grafikkort?variant=42746832978157”
}
],”brand”: {
“@type”: “Brand”,
“name”: “MSI”
},
“name”: “MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC LHR – 12GB GDDR6 RAM – Grafikkort”,
“description”: “Oplev en kraftfuld gaming-ydeevne med MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC LHR – 12GB GDDR6 RAM – Grafikkort\nNyd en utrolig gamingoplevelse med MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC LHR grafikkortet.
“category”: “Grafikkort”,
“url”: “/products/msi-geforce-rtx-3060-ventus-2x-oc-lhr-12gb-gddr6-ram-grafikkort”,
“sku”: “998404269”,
“image”: {
“@type”: “ImageObject”,
“url”: “https://geekd.dk/cdn/shop/products/product_1610443907b48feb29b4a49834f4b19e35c5511db6.png?v=1650971760&width=1024”,
“image”: “https://geekd.dk/cdn/shop/products/product_1610443907b48feb29b4a49834f4b19e35c5511db6.png?v=1650971760&width=1024”,
“name”: “MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC LHR – 12GB GDDR6 RAM – Grafikkort MSI”,
“width”: “1024”,
“height”: “1024”
}
}
Det gør at Geekd nu viser flere oplysninger ude i søgeresultaterne end konkurrenten Micro-Star International. Det kan være afgørende for at “vinde” kundens klik.
Står du og skal i gang med at optimere dine strukturerede data, så findes der et fantastisk GRATIS værktøj fra TECHNICALSEO.
Ødelagte landingssider på din hjemmeside bidrager det til en negativ brugeroplevelse. Hvis de ødelagte landingssider har backlinks, som peger kunder ind, så “dør” de links, fordi de peger mod et ‘broken link’. For at finde ødelagte links kan du bruge et værktøj som Ahrefs, som har en funktion, der overvåger denne type links:
For at fikse ødelagte links har du to muligheder:
Derudover skal du sikre dig, at de heller ikke bliver linket til internt.
Core Web Vitals er en hastighedsindikator, som Google bruger til at måle brugeroplevelsen. De tre nuværende indikatorer er:
Når du vil sikre dig, at din hjemmeside er optimeret til Core Web Vitals, skal du sørge for at overholde følgende score:
Du kan tjekke din hjemmesides score i Google Search Console:
Har du brug for yderligere hjælp til Google Search Console, har vi også en guide til dette.
Programmatisk SEO kan hjælpe dig og din hjemmeside til at differentiere sig i en verden, hvor udviklingen går stærkt.
Programmatisk SEO er en strategi, hvor hovedformålet er at udgive unikke landingssider i høj kvalitet ved hjælp af en skabelon og database, som gør det muligt at lave en eksponentiel strategi.
Målet med programmatisk SEO er at lave indhold med samme dybde og udførlighed, som traditionelt indhold, men produceret i et langt hurtigere tempo. En programmatisk hjemmeside kan være alt mellem 200 og 4.000.000 landingssider. Nøglen til strategien er, at hver landingsside har et unikt formål i kunderejsen.
Helt simpelt handler programmatisk SEO om at bygge en database, tilføje den til skabelonen og udgive tusinder af landingssider. Men hvis dette er alt, du gør, har du sandsynligvis genereret tusinder af landingssider med spam.
Programmatisk SEO gør det muligt at ramme uudnyttet potentiale i søgeresultaterne. Med denne strategi handler det ikke længere om at finde en håndfuld søgeord, skrive indhold og udgive det og så håbe på, at det ranker for de udvalgte søgeord. Programmatisk SEO gør det muligt at målrette mod hele kategorier og vinde så mange mulige søgeord ved hjælp af én skabelon.
En programmatisk skabelon er det vigtigste element i hele strategien. Den største forskel på en traditionel SEO- og en programmatisk SEO-strategi er at du nu bygger skabeloner og ikke landingssider.
En skabelon har to mål:
Når du anvender en programmatisk tilgang til SEO, er det vigtigt at have styr på interne links. For at strategien kan virke, skal der skabes en relevant relation mellem de mange nye landingssider. Hvis ikke der skabes en struktur mellem siderne, vil du ende op med rigtig mange ‘orphan pages’, som er landingssider uden en vej ind til dem.