Tilbage til marketingordbogen
Hvad er:

Søgeord

Søgeord er de ord, som brugere indtaster i søgemaskiner såsom Google. Søgeordene dikterer, hvad brugerne får vist i søgeresultaterne.

Læsetid: 4 min.

Hvad er et søgeord?

Søgeord er de ord, som brugerne indtaster i søgemaskinerne, når de leder efter noget bestemt. Disse ord kan bruges til at finde ud af, hvilke søgemaskiner folk bruger, hvilke ord de søger efter, og hvor ofte de søger efter dem. Søgeord kan også bruges til at finde ud af, hvilke hjemmesider der er mest populære, og hvilke der ikke er så populære.

Søgeord er en vigtig del af at markedsføre sig online. Søgeord henviser til specifikke ord, emner eller temaer, som du bruger i dine annoncer eller på din hjemmeside, og de hjælper derfor brugere med at finde dig i søgemaskiner. Søgemaskiner som Google bruger søgeord som en del af deres algoritme for at sikre, at annoncer eller sider, der er relevante for brugerens søgeforespørgsel, vises på de rigtige søgninger.

Hvordan bruges søgeord?

Søgeord bruges typisk i den disciplin, der hedder søgemaskineoptimering (SEO). Her arbejder man med forskellige tiltag for at få søgemaskiner som Google til at vise ens side frem øverst i søgeresultaterne. Det gør man for at gøre det lettere for potentielle kunder at finde det, de leder efter. På den måde kan de, der søger efter oplysninger om din virksomhed eller dit produkt, nemt finde dit websted i stedet for at fare vild blandt andre resultater. 

Et eksempel på hvordan man specifikt arbejder med søgeord indenfor SEO, kunne vi tage fra os selv. Vi er et digitalt marketing bureau, der tilbyder konsulentydelser i form af SEO og Google Ads. Derfor vil vi naturligvis gerne findes på dette, når brugere eksempelvis søger på “Google Ads bureau” eller “SEO bureau”. Derfor sørger vi for at inkorporere disse søgeord i vores content på hjemmesiden eller i vores Google Ads. Det kan også betyde at inkludere dem i metatags (f.eks. titel, overskrift og beskrivelse). At inkorporere dette, øger nemlig netop synligheden i søgemaskinerne.

Hvad er et godt søgeord?

Hvordan ved du hvilke søgeord, der åbner dørene for øget søgetrafik? Helt generelt er det vigtigt at sikre, at dine primære søgeord har det, der skal til for at række ud til de brugere, du ønsker skal besøge din hjemmeside. 

Du kan med fordel kigge på: 

  • Søgevolumen. Det nytter ikke at optimere dit content med ord, som ingen søger efter. Lav derfor research for at finde relevante søgeord med en høj søgevolumen. 
  • Relevans. Dine søgeord skal være et godt match til det, du tilbyder. 
  • Konverteringsværdi. Vælg søgeord, der sandsynligvis vil føre til fantastiske resultater – såsom salg eller engagement – ikke kun nysgerrig browsing. 
  • Konkurrence. Vær realistisk. Målret søgeord, som du med rimelighed tænker, at du kan komme i toppen af søgeresultaterne med.

Hvorfor er søgeord vigtigt?

Når man driver en virksomhed, er det afgørende at have styr på sin søgemaskineoptimering (SEO). For at have en god SEO skal man have gode søgeord. Søgeord er de ord eller sætninger, som folk indtaster i en søgemaskine, når de leder efter noget på nettet. Der er mange grunde til, hvorfor søgeord er vigtige.

For det første vil de gode søgeord hjælpe dig med at få mere trafik til din hjemmeside. Hvis du har gode søgeord, vil folk nemmere kunne finde din virksomhed online, og du vil få flere besøgende.

For det andet kan gode søgeord hjælpe dig med at forbedre din placering i søgemaskinerne. Søgemaskiner bruger søgeord til at afgøre, hvor relevante hjemmesider er for en given søgning. Hvis du har gode søgeord, vil søgemaskinerne vise din hjemmeside højere oppe i søgeresultaterne, og du vil få flere besøgende på din hjemmeside.

For det tredje kan gode søgeord hjælpe dig med at få flere konverteringer. Når folk søger efter noget på nettet, har de typisk et specifikt behov eller ønske. Hvis du har gode søgeord, vil du være i stand til at ramme denne målgruppe med din marketing, og du vil have en bedre chance for at få folk til at købe dine produkter eller bruge dine services. 

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases