Tilbage til marketingordbogen
Hvad er:

CLV

CLV er en forkortelse for Customer Lifetime Value. Det er et udtryk, der bruges til at beskrive den samlede værdi, en kunde tilfører en virksomhed over tid. Når man taler om kundeloyalitetsværdi, tænker man typisk på de penge, en kunde vil spendere hos en virksomhed over deres levetid. Men der er også andre faktorer, der spiller ind, såsom hvor ofte en kunde handler hos en virksomhed, hvor meget de handler for, og hvor længe de forbliver en kunde. Jo højere kundeloyalitetsværdi, jo bedre for en virksomhed. Det er en af de faktorer, der kan have betydning for, om en virksomhed overlever og trives på lang sigt.

Læsetid: 3 min.

CLV definition

CLV står for Customer Lifetime Value og er en metode til at beregne den værdi, en kunde vil have for virksomheden over deres levetid. Dette er en vigtig metode, da det kan hjælpe virksomheder med at forudsige, hvor meget de bør investere i kunderetention. CLV kan også bruges til at vurdere, hvorvidt en ny kunde er værd at investere i, eller om en eksisterende kunde er ved at blive for dyr.

Hvordan bruges CLV?

Customer Lifetime Value er et begreb, der afspejler en virksomheds værdiskabelse fra en kunde over deres levetid. Dette inkluderer også kundens værdi for virksomheden, når de ikke længere er aktive.

For at beregne CLV skal man først og fremmest have styr på to ting: kundens forventede levetid og deres forventede årlige forbrug. CLV kan så beregnes ved at multiplicere disse to tal.

Når man kender sin CLV, kan man begynde at tænke strategisk om, hvordan man kan øge den. Dette kan gøres på mange måder, f.eks. ved at sikre en højere kundetilfredshed, øge kundens forbrug eller sikre, at kunden bliver længere hos virksomheden.

CLV er et meget nyttigt begreb for virksomheder, da det giver et klart billede af, hvor meget værdi hver enkelt kunde skaber, og hvordan man kan øge denne værdi.

Hvorfor er CLV vigtigt?

CLV er en vigtig indikator for virksomhedens sundhed, da det kan bruges til at estimere fremtidige indtægter, omkostninger til kundeservice og kampagner, der skal tiltrække nye kunder.

For at forstå CLV skal man først forstå to andre begreber: kundeværdi og levetidsværdi. Kundeværdi er den værdi, en kunde tilfører virksomheden pr. transaktion. Levetidsværdi er den værdi, en kunde tilfører virksomheden i løbet af deres levetid som kunde.

For at estimere CLV skal man først estimere kundeværdien. Dette kan gøres på flere måder, afhængigt af hvilken type virksomhed man driver. Derefter skal man estimere, hvor længe en gennemsnitlig kunde vil blive ved med at købe hos virksomheden. Endelig skal man estimere de omkostninger, der er forbundet med at fastholde og tiltrække nye kunder.

CLV er en vigtig indikator for virksomhedens sundhed, da det kan bruges til at estimere fremtidige indtægter, omkostninger til kundeservice og kampagner, der skal tiltrække nye kunder. CLV kan også bruges til at afgøre, hvor meget virksomheden kan forvente at tjene på en ny kunde, og hvor meget vir

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases