Tilbage til marketingordbogen
Hvad er:

CAC

CAC er en forkortelse af Customer Acquisition Cost og er den pris, det koster dig at få en ny kunde. Det er altså alle de omkostninger, som du har i forbindelse med at skaffe en ny kunde, og om din markedsføringsstrategi er givtig.

Læsetid: 2 min.

Hvad betyder CAC?

CAC er et vigtigt nøgletal, når det kommer til at finde ud af, hvad din markedsføringsindsats per kunde koster. Betaler du mere for at få en ny kunde, end kunden er værd i den tid, de er kunde (Customer Lifetime Value), giver det dig en indikation om, at du skal skifte marketingsstrategi. CAC er derfor altafgørende at regne ud inden, du begynder at bruge høje summer på marketingskampagner, som du ikke er sikker på vil fungere. Hvis du på forhånd regner ud, hvor mange kunder du skal have, før kampagnen er tjent hjem, kan du nemt vurdere, om det er realistisk, eller om du bør kigge ind i et alternativ.

Hvordan bruges CAC?

Ved at bruge CAC, kan du finde frem til den mest effektive marketingstrategi til at skaffe nye kunder. Jo lavere din CAC er, jo flere penge tjener du per kunde. Du kan derfor bruge CAC til at finde ud af på hvilke marketingkanaler, du vil få flest kunder til den laveste pris.

Hvordan beregnes CAC?

CAC beregnes ved at dividere de samlede marketingsomkostninger med antallet af dine kunder.

cac

Hvorfor er CAC vigtigt?

CAC står for “Customer Acquisition Cost”, og det er et vigtigt mål at holde øje med, når man driver virksomhed. For hvis man ikke kan minimere sin CAC, vil man ikke kunne tjene penge på sin virksomhed på lang sigt.

CAC er det beløb, du skal bruge for at få en ny kunde. Dette inkluderer alt fra reklame og markedsføring til salgsfremmende aktiviteter og kundeservice. Derfor er det afgørende, at du har styr på din CAC, hvis du vil have succes med din virksomhed.

Der er mange måder, du kan minimere din CAC. Du kan starte med at fokusere på kundetilfredshed og sikre, at dine kunder bliver loyale. Du kan også arbejde på at forbedre din marketing og din sales-proces, så du kan få flere kunder til at købe dine produkter eller ydelser.

Endelig er det også vigtigt, at du hele tiden arbejder på at forbedre din virksomhed. Hvis du kan gøre din virksomhed bedre, vil du også kunne få flere kunder til at købe hos dig, og på den måde kan du minimere din CAC yderligere.

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases