Et brand kan betegnes som en virksomheds varemærke. Det er virksomhedens identitet og rummer alle de faktorer, som gør virksomheden genkendelig for omverdenen. Det er ikke kun virksomhedens navn, men også logo, slogan og eventuelle andre ting, som er unikke for den specifikke virksomhed.
Et brand er et forretnings- og marketing koncept, der hjælper forbrugerne med at identificere en bestemt virksomhed, et produkt eller en person. Et brand kan derfor også betegnes som en fortælling om virksomheden og deres værdier.
Et brand kan også knyttes sammen med en person. Det ses ofte i disciplinen influencer marketing, hvor kendte personer kan skabe et brand omkring sig selv med deres personlighed og de produkter, de promoverer. En influencer er derfor nødt til at stå ved sit brand, da alt de poster og siger kan påvirke deres brand negativt eller positivt, Får de for meget negativt omtale, vil virksomheder typisk fravælge dem som frontperson, da det i sidste ende kan påvirke virksomhedens eget brand. Det kan sammenlignes med, at et produkt har fået dårlige anmeldelser, hvilket afholder nogle kunder fra at købe produktet.
Et brand bruges til at gøre virksomheder unikke, så de skiller sig ud fra konkurrenterne på markedet, samt til at skabe brand association, brand image og brand awareness.
Et brand er et af de vigtigste elementer, når det kommer til at markedsføre en virksomhed. Har en virksomhed et stærkt brand, vil kunderne se virksomheden som troværdig, det vil sikre tillid, og i sidste ende skabe mere salg. Det er derfor en god idé at lægge en brandingstrategi for din virksomhed, så du har styr på de forskellige faktorer, der skal indgå i dit brand.
Nike er et godt eksempel på et stærkt brand, der har formået at skabe brand association, som er symboler eller lignende, forbrugerne forbinder med brandet. Det er f.eks. deres logo med den ikoniske Swoosh og deres kendte slogan “Just do it”, som forbrugerne forbinder med brandet. Brand image er, hvordan forbrugerne ser brandet, og kan beskrives som brandets ry. Her har Nike gennem årene skabt stor troværdighed, og anses for at være et af de bedste brands indenfor sportsverdenen. De har skabt et positivt brand image ved at bruge topatleter til at promovere deres produkter.
Brand er en vigtig del af virksomhedens identitet. Det er med til at skabe et unikt og genkendeligt udtryk, der kan skille virksomheden ud fra mængden. Brandet er også med til at give kunderne et indtryk af, hvad virksomheden står for, og hvilke værdier den repræsenterer. Brandet er med til at give virksomheden et ansigt, og det er derfor vigtigt, at det udtrykker virksomhedens identitet på den rigtige måde. Det er også vigtigt, at brandet er konsekvent over tid, så det altid fremstår professionelt og troværdigt.
Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.