Et budget er det samlede beløb, der er afsat til at dække udgifterne i en periode. Fra et marketingsperspektiv tænker man budgetter ind ift. kampagner og andre marketingsaktiviteter, der har omkostninger. Det kunne f.eks. være annoncebudgetter til betalt annoncering på eksempelvis Google og Facebook.
Når vi taler marketing, kommer vi ikke udenom at bruge penge. Marketingsbudgetter er den pulje af penge, der er sat af til at styrke virksomhedens brand og leadgenerering.
Det er et udtryk for, hvor mange penge man har til rådighed til at bruge på forskellige områder. Dette kan være på måneds- eller årsbasis. Et budget kan også være en plan for, hvordan man ønsker at bruge sine penge i en bestemt periode.
Helt konkret bruger man annoncebudgetter, når man annoncerer på blandt andet Google. Her har man mulighed for at angive et max på, hvor mange penge, man ønsker at bruge, og på den måde mulighed for at have styr på ens omkostninger for annoncering.
Marketingsbudgetter er vigtige, da udsagnet “you gotta spend money to make money” oftest er sandt. Derudover er det afgørende at holde styr på ens marketingsbudgetter og løbende vurderende, om de er med til at vækste virksomheden. Holder man ikke øje med dem risikerer man at bruge en masse penge på initiativer, der reelt set ikke skaber værdi.
Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.