En conversion rate eller konverteringsrate er den procentdel af besøgende på en hjemmeside, der udfører en ønsket handling. Dette kan være at købe et produkt, tilmelde sig et nyhedsbrev eller blot downloade en fil. Konverteringsrater varierer alt efter branche og hjemmesidens formål, men en høj konverteringsrate er alfa og omega for ethvert online-firma.
For at forstå konverteringsraten for en hjemmeside er det første skridt at definere, hvad der udgør en “konvertering”. Når dette er gjort, skal man derefter bestemme, hvor mange besøgende der udfører den ønskede handling. Endelig skal man dividere dette antal med det samlede antal besøgende på hjemmesiden. For eksempel, hvis en hjemmeside har 100 besøgende om dagen, og 10 af disse besøgende køber et produkt, vil hjemmesidens konverteringsrate være 10%.
Conversion rate er et udtryk, der bruges inden for online markedsføring og betyder, hvor mange af de besøgende på en hjemmeside, der ender med at konvertere til kunder. En høj conversion rate er derfor et tegn på, at en hjemmeside er godt designet og indeholder relevant og nyttigt indhold, der får besøgende til at købe eller tilmelde sig.
Conversion rate er et udtryk, der bruges indenfor online markedsføring og betyder samlet set, hvor mange af de besøgende på en hjemmeside, der ender med at konvertere til kunder. Konvertering kan for eksempel være et køb, en tilmelding til et nyhedsbrev eller et download af en e-bog. Conversion rate er altså et udtryk for, hvor effektiv hjemmesiden og dens indhold er til at få besøgende til at udføre den handling, som hjemmesiden er designet til at få dem til at udføre. Det er altså ikke kun et udtryk for, hvor mange besøgende, der køber noget på hjemmesiden, men også for, hvor mange der udfører den handling, som hjemmesiden er designet til at få dem til at udføre. For eksempel, hvis hjemmesiden er designet til at få besøgende til at tilmelde sig et nyhedsbrev, så er konverteringsraten et udtryk for, hvor mange af de besøgende, der ender med at tilmelde sig nyhedsbrevet.
Conversion rate er vigtigt, fordi det fortæller os hvor mange af de besøgende på vores website, som konverterer til kunder. En høj conversion rate betyder, at vi får flere kunder ud af de besøgende på vores website, og det er derfor vigtigt at fokusere på at forbedre vores conversion rate.
Der er mange forskellige måder at forbedre sin conversion rate, og det afhænger af hvilket website man har. Nogle gode råd er dog at sørge for at have et brugervenligt website, gode tilbud og at man gør det lettere for brugerne at købe hos én.
Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.