CPM står for Cost Per Mil (cost per thousand). Cost Per Mil er en beregningsmetode der anvendes af virksomheder til at estimere omkostningerne forbundet med visning af deres reklamer. Cost Per Mil giver virksomhederne et redskab til at sammenligne omkostningerne ved annoncering på tværs af medier.
CPM står for cost-per-mil (pris per 1000 visninger). Det er en metode til at beregne en annoncørs omkostninger til at vise deres annonce 1000 gange. CPM bruges ofte til at beregne omkostningerne til onlineannoncering, da det giver annoncørerne et bedre overblik over, hvor meget de skal betale for deres annoncer. CPM kan også bruges til at beregne omkostningerne til andre former for annoncering, såsom tv-annoncering.
Cost per mille bruges til de annoncer, hvor der ønskes at skabe mere opmærksomhed omkring et brand eller en nyhed.
CPM anvendes ved, at priserne bliver bestemt ud fra en auktion. Her byder annoncørerne den pris, som de maksimalt vil give pr. tusinde visninger. Her gælder det om at byde en højere pris, end det de nuværende annoncører betaler for at få sin annonce vist. Google rangerer det sådan, at dem med de højeste bud får de bedste placeringer. Jo højere din annonce ligger – jo flere visninger vil den også få.
CPM kan i nogle tilfælde godt være en god løsning at anvende som afregningsmodel. Hvis målet med kampagnen f.eks. er brand awareness eller formidling af et budskab, hvor det ikke nødvendigvis ønskes at målgruppen skal besøge en bestemt hjemmeside, er CPM en rigtig god løsning. Det kunne for eksempel være en virksomhed, som kun har fysiske butikker, og derved ikke har et mål om at få forbrugerne til at klikke ind på en webshop eller lignende.
En ulempe ved cost per mille er, at det ikke nødvendigvis er tusind unikke visninger, som annoncerne får, da den samme person godt kan se annoncen flere gange. Det kan derfor også være sværere at måle effekten, da en visning er meget mere upræcis end for eksempel et klik, hvor du med sikkerhed ved, at kunden har fundet annoncen interessant, siden de har klikket sig ind på hjemmesiden.
Et medie hvor CPM ofte bliver brugt er på YouTube. Her kan annoncerne blive vist i starten af, i løbet af eller i slutningen af en video. Her anvendes Cost per mille i stor grad af virksomheder, som uploader videoer på YouTube, da de her tjener penge, hver gang videoen og annoncen er blevet set 1000 gange.
Der findes mange forskellige typer af videoannoncer, som hver har deres fordele og ulemper. Læs mere om videoannoncering på YouTube.
Prisen på cost per mille kan være meget forskellig i forhold til hvor stor annoncen er, placeringen og det anvendte medie. Det kan derfor være svært at svare på om en CPM-pris er god eller dårlig, da der er mange forskellige faktorer, som spiller ind. Prisen vil altid være højere, jo mere synlighed den får, ligesom det er dyrest at få vist annoncer, som de første i Google Ads.
Cost per mille beregnes ved at dividere den samlede pris i alt med visninger i alt. Herefter ganges det med 1000, så får vi prisen pr. tusinde visning.
En anden betalingsmetode er CPC, hvor der betales pr. klik i stedet for visninger.
CPM er vigtigt, fordi det er en af de faktorer, der afgør, hvor effektiv en virksomheds markedsføringskampagne er. CPM står for “Cost per Mille” og er et udtryk for, hvor meget det koster at få vist en reklame 1.000 gange. Jo lavere CPM, jo bedre og mere effektiv er en kampagne.
Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.