CTR står for click-through rate og er et udtryk for, hvor mange af de personer, der ser en annonce eller et link, der reklamerer for et produkt eller en service, faktisk klikker på dette. CTR kan bruges til at måle effektiviteten af en online marketingkampagne.
CTR står for “click-through rate” og er et mål for, hvor mange af de personer, der ser en reklame eller et link, der klikker på det. CTR kan bruges til at måle effektiviteten af en reklamekampagne og kan også bruges til at sammenligne effektiviteten af forskellige reklamer eller links.
CTR bruges til at forstå brugerens adfærd, da det viser hvorvidt annoncerne trækker brugerne ind på hjemmesiden eller ej. Jo højere din CTR er, jo bedre performer dine annoncer og rammer den relevante målgruppe.
Begrebet giver derfor et indblik i hvilke tiltag, som fungerer, og hvilke, der ikke gør. Jo højere en CTR er – jo bedre, da det betyder, at brugerne klikker ind på dine søgeresultater.
Der er flere steder, hvor du kan anvende CTR til at måle, hvor effektive forskellige tiltag er til at få brugere til at udføre en bestemt handling.
Det kan f.eks. være i disse sammenhænge:
Ønsker du at forbedre din CTR i en søgemaskine, skal du først og fremmest skelne mellem, om det er CTR for annoncer eller for organiske placeringer.
Her handler det om, at dine annoncer passer bedst muligt til søgeordet. Så for at forbedre CTR, kan du med fordel gennemgå søgeordene og få annoncerne tilpasset og eventuelt skifte annoncestrategi, hvis det giver mening.
For at forbedre CTR på de organiske søgeresultater skal der laves søgemaskineoptimering. Dette gælder både hjemmesidens indhold, men også meta-titler og beskrivelser, da det gælder om at få bedre placeringer. Jo bedre placeringen er, jo flere vil se søgeresultatet, og det øger sandsynligheden for at flere klikker på annoncen, hvilket vil forbedre annoncens click-through rate.
For begge scenarier handler det om at gøre sig bemærket og være bedre end konkurrenterne, så brugerne får lyst til at klikke ind på dine annoncer i stedet for konkurrenternes.
Et andet sted hvor det kan være relevant at se nærmere på din click-through rate er ved A/B testing. CTR kan anvendes til at finde ud af, hvad der giver en reaktion hos brugeren og hvilke sider, som der bliver klikket mest ind på.
CTR er også brugbar i forbindelse med konverteringsoptimering til bedre at kunne forstå kunderne og deres købsadfærd.
Der er mange forskellige faktorer, der spiller ind, når det kommer til, om en CTR er god eller ej. Dine søgeord påvirker i høj grad din CTR. Indeholder dit søgeord f.eks. dit brandnavn vil du opleve en høj CTR, da forbrugeren typisk leder efter din virksomhed med denne søgning.
Placeringen af annoncen spiller også en meget stor rolle når det kommer til at få en høj click-through rate, da brugerne har tendens til at klikke på de første annoncer, som de ser. Jo længere nede i søgemaskinen du ligger, jo lavere vil din CTR typisk være.
Det afhænger desuden også af, hvilken type annonce det er. Annoncer i søgenetværket har ofte en langt højere CTR end annoncer på displaynetværket, da annoncer i søgenetværket er baseret på brugers ejet initiativ.
For at finde ud af, om din CTR er god, bør du kigge på den gennemsnitlige CTR for din branche. Branchen har en stor betydning for din CTR og ved at kigge på gennemsnittet kan det give dig en ide om, hvor du ca. bør ligge.
CTR udregnes ved at dividere antallet af kliks med det samlede antal af personer, som har set annoncen, eller det element, som der måles på. Click-through rate måles i procent.
CTR beregnes ofte i forbindelse med PPC-annoncer, hvor der betales hver gang en bruger klikker ind på en annonce.
En høj CTR (klik-through-rate) betyder, at flere af de personer, der ser din annonce, klikker på den og dermed besøger din hjemmeside. CTR er altså en vigtig faktor for, hvor mange besøgende du får fra din annonce.
Der er flere grunde til, at CTR er vigtigt. For det første er det en måde at måle, hvor relevant og interessant din annonce er for dem, der ser den. Hvis færre klikker på din annonce, kan det være et tegn på, at den ikke er interessant nok, og at du skal ændre noget.
For det andet er CTR også en vigtig faktor for, hvor meget du skal betale for din annonce. De fleste annoncenetværk tager udgangspunkt i din CTR, når de beregner, hvor meget du skal betale. Jo højere din CTR, jo mindre skal du betale for din annonce.
Derfor er det altså vigtigt at have en høj CTR. Men hvordan får man så en høj CTR?
Det handler om at lave en god annonce. Den skal have en interessant overskrift og et godt billede, der fanger folks opmærksomhed. Og så skal den have en god tekst, der forklarer, hvorfor de skal klikke på annoncen.
Der er mange ting, du kan gøre for at forbedre din CTR. Men det er noget, du hele tiden skal arbejde på, for det er ikke noget, der kommer af sig selv. CTR er altså en vigtig faktor for at få succes med din online markedsføring.
Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.