Tilbage til marketingordbogen
Hvad er:

SEA

SEA står for search engine advertising, som på dansk betyder søgemaskineannoncering. Begrebet SEA dækker over de annoncer, som vises i søgemaskiner. For eksempel Google Ads. Det vil sige, at man betaler for at bliver vist i toppen af relevante søgninger på Google.

Læsetid: 2 min.

Hvad betyder SEA?

SEA står for Search Engine Advertising, og det er en type online markedsføring, der fokuserer på at hjælpe virksomheder med at få deres hjemmesider til at rangere højere på søgemaskinerne. Dette gøres ved at købe annoncer, der vises øverst på søgeresultaterne, når folk søger efter noget, der relaterer til virksomhedens produkter eller services. SEA er en meget effektiv måde at øge trafikken til en hjemmeside, og derfor er det ofte den type markedsføring, som virksomheder bruger mest penge på.

SEA er en betegnelse for annoncering i søgemaskiner og er tæt relateret med PPC, som står for Pay Per Click, hvilket er en afregningsform, som typisk anvendes i forbindelse med SEA. SEA dækker over de forskellige typer af annoncer, som du kan købe i søgemaskinerne, der er baseret på søgeord.

SEA fremgår både som tekstannoncer, Google Shopping-annoncer og annoncer i Googles displaynetværk. SEA er altså alle betalte annoncer i søgemaskiner. 

Hvordan bruges SEA?

SEA bruges til at fremvise betalte annoncer i søgemaskiner som Google. De annoncer, som bliver vist frem bestemmes ud fra et auktion-system, hvor annoncører byder på de søgeord, som de ønsker deres annoncer skal vises frem på. Rækkefølgen annoncerne bliver vist på i Google bestemmes ud fra en Quality Score, som indikerer hvor godt dine annoncer møder kundernes behov og søgeintention.

For at kunne køre en SEA-kampagne hos Google skal virksomheden oprette en Google Ads-konto. Når kontoen er oprettet, skal virksomheden vælge, hvilke søgeord, der skal vises annoncer for. Derefter vælges der en budstrategi, som afgør, hvor meget virksomheden vil betale for at få vist annoncer for de udvalgte søgeord.

Når en bruger søger efter et af de udvalgte søgeord, vises virksomhedens annonce i søgeresultaterne. Hvis brugeren klikker på annoncen, kommer han/hun til virksomhedens hjemmeside.

SEA er en effektiv måde at øge trafikken til sin hjemmeside på, da man betaler for at få vist annoncer for de søgeord, som man ved, at brugerne søger efter. SEA giver virksomhederne mulighed for at konkurrere med de store spillere på markedet, da annoncering ikke er afhængig af virksomhedens størrelse eller budget.

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases