Tilbage til marketingordbogen
Hvad er:

Bounce Rate

Bounce rate er oversat til dansk: afvisningsprocenten. Det er den procentdel af de besøgende på din hjemmeside, der forlader den igen, uden at foretage nogen form for handling.

Læsetid: 2 min.

Hvad betyder Bounce Rate?

En Bounce Rate er helt enkelt; når en bruger kommer ind på din hjemmeside og enten lukker fanen ned igen eller klikker på “tilbage-knappen” i browseren. Din hjemmesides bounce rate fortæller dig derfor noget om, hvor interesserede dine besøgende er i din hjemmeside, og hvor relevant den er for den søgning, brugeren har foretaget i søgemaskinen.

Det er vigtigt at arbejde med at nedbringe din bounce rate, hvis den er for høj. De besøgende, der bouncer væk fra din hjemmeside, vil nemlig ikke blive til en konvertering. Så for at forbedre din Bounce Rate, kan det være en god ide at arbejde med konverteringsoptimering (CRO).

Ligger din bounce rate omkring 56-70 %, er den i de fleste brancher for høj. For at finde ud af, hvad din Bounce Rate bør ligge på, er det en god ide at undersøge, hvad gennemsnittet er i din branche og gå efter en i samme niveau eller lavere.

Hvordan bruges en Bounce Rate?

Bounce Rate bruges især i forbindelse med SEO. Da den også påvirker dine organiske placeringer i Google. Er din bounce rate høj, fortæller det Google, at de besøgende ikke finder det, de skulle bruge på din hjemmeside. Google vil derfor vurdere, at din hjemmeside ikke passer til den søgning, brugeren har foretaget, og de vil placere dig lavere i SERP.

Hvordan beregnes Bounce Rate?

Bounce Rate beregnes ved at tage antallet af besøgende, som forlader din side med det samme, og dividerer det med hjemmesidens samlede antal besøgende.

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Kontakt os
+1000
Vækstcases