Webshop SEO

Få succes med SEO på din webshop

SEO har en enorm betydning i dag, for jo bedre din hjemmeside er søgemaskineoptimeret, så er det jo nærmest garanteret, at du får flere besøgende ind på derind, som derefter giver dig flere konverteringer.

Der er mange aspekter af din webshop, som skal spille ind i den helt store SEO strategi, ved at benytte flere forskellige taktikker som hver især gavner helheden.

Struktur er rigtig vigtig for din netbutik, i og med at det skal være nemt og overskueligt for kunderne at se, hvor de befinder sig. Det er lidt det samme som, hvis du gik rundt inde i et hypermarked som Bilka, hvor der er skilte, så man kan se, hvor man er.

Fordi at der er så mange undersider og landingssider i netbutikker, så er det vigtigt at gøre det så nemt som muligt.

Forside -> kategori -> produkt

Hvis der er behov for underkategorier, så er det stadig overskueligt.

Forside -> kategori -> underkategori -> produkt

Men at smide underkategori efter underkategori efter underkategori så er det ikke længere nemt at navigere rundt. Har man dog rigtig, rigtig mange produkter på sin netbutik, så skal man selvfølgelig give kunden mulighed for at kunne filtrere sine søgninger.

Det er meget normalt for netbutikker at give kunderne mulighed for at filtrere deres søgninger, på mange forskellige parametre, såsom farve, størrelse, priser, mærker, og de er vigtige.

Men de kan også forvolde nogle store problemer inden for SEO, da de kan skabe en stor mængde sider, som kan klassificeres som duplikerede sider, da de ikke indeholder nok unik information.

Dette kan løses ved at benytte sig af canonical tags, som fortæller Google at den URL ikke bør indekseres. Den minder meget om den grundlæggende kategoriside, derfor er det ikke nødvendigt at Google skal indeksere den.

Produkter er en netbutiks levebrød, og uanset om man har mange eller få produkter, så hjælper det altid at have unikke produkttekster, så man ikke har duplikeret indhold.

Hvis man har rigtig mange produkter, så kan det godt virke som et kolossalt stykke arbejde i vente, men det vigtigste er at tage det i bidder, og ordne de største sider først.

Nogle af de elementer, som oftest er set i en eller anden form for duplikation, er typisk title-tags, meta beskrivelser, og tekster. Det tager tid og kan være meget ensformigt, men heldigvis findes der mange hjemmesider som kan hjælpe med hele processen.

Man skal nemlig ikke bare kaste sig over arbejdet med det samme, men sætte sig ned og udarbejde en form for strategi over, hvad produkttekster skal indeholde.

  • Hvad har kunden brug for at vide om produktet?
  • Hvad er produktets formål?
  • Hvordan bruger man produktet?
  • Hvorfor mangler kunden dette produkt i sit liv?

Dette er kun lige et par få spørgsmål, men der findes flere specifikke spørgsmål, som kan virke bedre at stille sig selv i denne kontekst.

Når produktteksterne så er lavet, metabeskrivelsen er fikset, og title-tagget er blevet unikt og informativt, hvad er så det næste skridt?

Der er mange retninger, som man kan bevæge sig ud i. Hvis man giver kunden mulighed for at anmelde produktet, efter måske 2 uger og sender dem en mail om ikke de har lyst til det, så kan potentielle nye kunder se, at produktet er blevet købt før, og at det har den anmeldelse som den nu har.

Man kan også give sine produkter rich snippets, som giver dig mulighed for at give dine produkter mere information inde i Google, når folk søger. Når kunden har mere information, såsom pris, lagerstatus, og anmeldelse som giver kunden en god oplevelse.

Kundens oplevelse gennem hele salgsforløbet er det vigtigste, for det giver dem jo en god følelse og lyst til at komme tilbage.

Rich snippets giver kunden en masse information, men for at få dit søgeresultat til at se mere professionel ud, er det en god idé at benytte sig af breadcrumbs.

Sammen med breadcrumbs er det også foretrukket at markere sit brand, så man ikke behøver at se en lang URL.

Når man selv sidder og skal lede efter noget på Google, så ser man mange ting, såsom meta-titler, meta-beskrivelser, og links. Selve linket kan se bedre ud med breadcrumbs.

I stedet for at se URL, så ser man noget som det her.

Virksomhed > kategori > underkategori

Det er meget mere tiltrækkende end det er at se det her.

https://www.virksomhed.dk/kategori/underkategori.html

Hvis du har brug for hjælp til at optimere din webshop til søgemaskiner, står vi med glæde til rådighed. Her hos LAZZAWEB er dit foretagende vigtigt for os.

5 stjerner på Trustpilot
  • Omtalt i

  • Danmarks Radio (DR)
  • EY
  • Ivækst
  • Børsen
  • Nordjyske