En freemium-service er en service, der giver brugerne mulighed for at bruge en grundlæggende version af servicen gratis, men tilbyder betalte abonnementer for adgang til ekstra funktioner eller fordele. Her ham som oftest mulighed for at opgradere til et betalt abonnement for at få adgang til flere funktioner eller fordele.
Freemium er en virksomhedsmodel, der giver brugerne adgang til et grundlæggende sæt af produkter eller tjenester gratis, men kræver betaling for at få adgang til avancerede funktioner eller ydelser. Freemium-modellen er blevet meget populær i online- og softwarebrancherne, hvor mange virksomheder tilbyder en grundlæggende gratis version af deres produkt eller tjeneste, men kræver betaling for at få adgang til avancerede funktioner.
En af de mest succesfulde virksomheder, der har brugt freemium-modellen, er Dropbox, en online filsynkroniserings- og backup-tjeneste. Dropbox tilbyder gratis konti med 2 GB lagerplads til brugere, men opkræver abonnementsgebyr for at give adgang til mere lagerplads. Fremium-modellen har vist sig at være meget effektiv for Dropbox, og virksomheden havde mere end 100 millioner brugere i 2012.
I freemium-modellen er det afgørende, at virksomheden er i stand til at fange de brugere, der er villige til at betale for de avancerede funktioner eller ydelser. For at gøre dette er det nødvendigt, at virksomheden har en forståelse for, hvilke funktioner brugerne vil have adgang til, og hvilke funktioner der kan opkræves for.
Virksomheder, der bruger en freemium-model, skal også have en forståelse for, hvordan de kan skabe en fortsat indtægt fra deres produkt eller tjeneste. I mange tilfælde kan dette gøres ved at tilbyde brugerne mulighed for at opgradere til en premium.
Freemium er en model for salg af software, hvor brugeren kan downloade og bruge et grundlæggende udvalg af programmet gratis. For at få adgang til alle programmets funktioner og/eller support skal brugeren betale et abonnementsgebyr.
Freemium-modellen fungerer bedst, når der er en stor gruppe af brugere, der bruger det gratis udvalg af programmet. Brugerne bliver så “vanebrugere” og er mere tilbøjelige til at betale for det fulde udvalg af funktioner, hvis de har behov for det.
For udvikleren er det en fordel, da det giver adgang til en stor brugerbase, som kan teste de nye funktioner, inden de bliver betalt. Udvikleren kan også bruge brugerdata til at forbedre programmet.
Freemium-modellen kan være en fordel for både udvikleren og brugerne, men det er ikke en “one size fits all”-løsning. Det er vigtigt at overveje, om din software egner sig til en freemium-model, inden du tilføjer denne type af funktioner.
Freemium er vigtigt, fordi det giver brugerne mulighed for at prøve et produkt, før de køber det. Dette giver virksomhederne en chance for at vise, hvad deres produkt kan, og forhindrer folk i at miste penge på produkter, de ikke kan lide. Freemium giver også virksomhederne mulighed for at tjene penge på deres produkter, selvom de ikke sælger dem til fuld pris.